اگر بگوییم سال 2024 برای یوبی سافت بسیار چالش برانگیز بوده است، اشتباه نگفتهایم. این شرکت به طور مداوم برای ارائه یک تجربه جذاب برای گیمرها تلاش میکرد. بیشتر عناوینی که توسط Ubisoft در سال جاری منتشر شد، با انتقاد شدید روبرو شدند، زیرا کاملاً سطح پایین بودند. این شرکت حتی مجبور شد تا انتشار برخی از بازیهای خود را به تعویق بیندازد تا در شرایطی بهتر و باکیفیتی بالاتر آن ها را عرضه کند.
علاوه بر این، آنها تاریخ انتشار چند بازی را به تعویق انداختند که مهمتر از همه باعث بی اعتمادی کاربران وفادار آنها شد. پس چرا شرکتی که میلیون ها نفر آن را دوست داشتند تا این حد سقوط کرده است؟ بیایید در ادامه در دانوتک، در مورد برخی از عواملی که منجر به سقوط یوبی سافت در سال 2024 شد صحبت کنیم.
بزرگترین اشتباهات یوبی سافت در سال 2024
Skull and Bones
زمانی که یوبی سافت در ابتدا بازی Assassin’s Creed Black Flag را منتشر کرد، گیمرها به دنبال یک عنوان اسپین آف بودند که بر روی نسخه اصلی Pirate Aspect تمرکز داشت. از این رو، پروژه Skull and Bones آغاز شد و بخش Ubisoft سنگاپور آن را رهبری کرد. با این حال، زمانی که بازی در نهایت در سال 2024 منتشر شد، طرفداران بسیار ناراضی بودند.
گرافیک قدیمی به نظر میرسید، فیزیک ضعیف بود و مهمتر از همه، هیچ فضایی برای نبرد در خشکی وجود نداشت. اگر از یک غیر گیمر بخواهید که هر دو بازی را بررسی کند، ممکن است حتی متوجه شکاف بین نسلی این دو عنوان به دلیل عملکرد و گرافیکشان نشوند.
چیزی که گیمرها واقعاً میخواستند چند نبرد فوقالعاده در کشتیها و کمی کاوش در دنیای باز با پای پیاده بود. بعد از این همه کار و میلیونها هزینه پشت سر آن، زمانی که در اوایل سال جاری منتشر شد، مشخص شد که بیشتر جنگهای PvP و چند ماموریت گنجیابی دیگر بوده است.
علیرغم اینکه بیش از یک دهه با هم فاصله داشتند، باید بگویم که انتظارات خیلی بیشتری از یوبی سافت داشتیم.
Star Wars Outlaws
پس از این ماجراها، یوبی سافت تصمیم گرفت با برداشتی تازه و جذاب برای طرفداران جنگ ستارگان ظاهر شود، Star Wars Outlaws در پاییز 2024 منتشر شد. متأسفانه، یک شکست دیگر بود. اکثر گیمرها با آن مشکل داشتند.
بسیاری از ماموریت های بازی بسیار تکراری و خسته کننده بودند. داستان فاقد عمق احساسی بود و گیمرها تکمیل آن را بسیار دشوار میدیدند. اگرچه گرافیک محیط کاملاً مناسب بود، کاتسینها، انیمیشنهای صورت و همگامسازی لبها مشکلات زیادی داشتند که باعث میشد ویدیو باگ شود.
علاوه بر این، یوبیسافت تصمیم گرفت درست پس از انتشار یک پچ جدید برای رفع این باگها ایجاد کند. با این حال، از گیمرهایی که بازی را پیشسفارش کرده بودند و در ماموریتها پیشرفت کرده بودند، خواسته شد تا تمام سیوهای خود را حذف کرده و از نو شروع کنند. گیمرها در سراسر جهان احساس میکردند که واقعاً به خاطر پولی که به سختی به دست آوردهاند فریب خوردهاند، زیرا آنها را برای محصولی خرج کردهاند که بسیار کمتر از انتظارات آنها بود.
XDefiant
عنوان دیگر، XDefiant، که قرار بود جایگزینی رایگان برای بازی اکتیویژن باشد، قرار بود چیز بزرگ بعدی باشد. این بازی در مرحله بتای خود توجه زیادی را به خود جلب کرده بود و حتی نام “COD Killer” را نیز برای آن ابداع کرد.
با این حال، در پنجره راه اندازی در سال 2022 شکست خورد، زمانی که گیمرها به دنبال یک جایگزین خوب COD بودند و انتشار آن را به تاخیر انداخت. علاوه بر این، XDefiant حتی در تستهای PS5 و Xbox Certification شکست خورده بود و یوبیسافت بود، وضعیت را بسیار بد مدیریت کرد. وعدههای مبهم زیادی درباره آپدیت ها وجود داشت که گیمپلی، مشکلات اتصال، پیشرفت و موارد دیگر را برطرف میکرد.
این بازی به شدت مخاطبان COD را هدف قرار داد اما نتوانست بسیاری از انتظارات و خواسته های آنها را برآورده کند.
و آنچه ما انتظار داشتیم اتفاق بیفتد انجام شد. یوبی سافت تصمیم گرفت XDefiant را لغو کند و آن را ببندد. شکست دیگری که یوبی سافت در سال 2024 آن را تجربه کرد.
Assassin’s Creed Shadows
در نهایت، تنها بازی که امیدواریم یوبیسافت را از این بحران نجات داده باشد، Assassin’s Creed Shadows است که تاریخ انتشار آن به سال 2025 به تعویق افتاد. با توجه به انتقادات گیمرها در مورد نسخههای گذشتهشان، این ممکن است حرکتی هوشمندانه برای ایجاد چند تغییر در این بازی برای بازگرداندن محبوبیت سری Assassin’s Creed باشد.
یکی از بحثهای اصلی پیرامون Shadows این است که قهرمان مرد اصالتی ژاپنی ندارد، حتی اگر کل بازی در ژاپن باستان اتفاق بیفتد.
پیش از این، زمانی که این بازی قرار بود در نوامبر 2024 منتشر شود، دارای Season Pass و دسته بندی های مختلف قیمت بود که باز هم ایده بدی است. از آنجایی که گیمرها به دنبال یک بازی کامل با قیمت پایه واحد هستند، این قیمت متفاوت به سادگی باعث میشود که تمام علاقه خود را به آن از دست بدهند. علاوه بر این، به تعویق انداختن انتشار آن به سال 2025 ممکن است به بزرگترین اشتباه آنها تبدیل شود، زیرا انتشار GTA VI به احتمال زیاد موفقیت سری Assassin’s Creed را تحت الشعاع قرار میدهد.
جایی که یوبی سافت اشتباه کرد
یکی از دلایل بسیار مهم سقوط یوبی سافت در سال 2024، امتناع این شرکت از مسئولیت پذیری در مورد شکست های خود بود. علاوه بر اظهار نظر در مورد انتظارات بالای گیمرها، این شرکت چندین عنوان بسیار ناقص تولید کرد.
گیمرها از وعده های جعلی و تکراری برای بهبود بازی ها ناامید شدهاند. بیشتر اوقات، این پیشرفتها عملاً اتفاق نمیافتد و اعتماد غول بازی را بیشتر از بین میبرد.
علاوه بر این، شرکت تمرکز خود را تغییر میدهد و زمانی که عنوان قبلی در حال سقوط است، عنوان دیگری را در اولویت قرار میدهد. این منجر به بهروزرسانیهای تاخیری میشود و بنابراین، چرخه ادامه مییابد. اگر یک مشکل پیش بیاید و به جای رفع آن، شرکت فقط به شما بگوید که یک بازی جدید را به طور کامل بخرید، عصبانی نمیشوید؟ آره ما هم همینطور.
بازی های قدیمی و تکراری
اکثر عناوین منتشر شده توسط یوبی سافت از بازی دیگری “الهام گرفتهاند” و به نظر میرسد هیچ خلاقیتی وجود ندارد. شباهت عجیب ماموریت های Star Wars Outlaw با ماموریت های مری جین در Spider-Man یکی از بهترین نمونه های این جمله است. در حین بازی این عنوان، بسیاری از گیمرها احساس کردند که یوبی سافت فقط یک پوسته متفاوت و یک پس زمینه متفاوت روی همان گیم پلی قرار داده است.
علاوه بر این، یوبی سافت سعی کرد نسخه بهتری از Black Flag با جمجمه و استخوان بسازد، اما حتی نتوانست ویژگی جدیدی را معرفی کند که حس بهتری نسبت به قبلی داشته باشد. عنوان دیگری که ممکن است این شباهت را در آن پیدا کنید Assassin’s Creed Shadows است. اگر تا به حال Ghost of Tsushima را امتحان کرده باشید، ممکن است شباهت های زیادی در تریلر Shadows پیدا کنید. با این حال، گرافیک بسیار پایینتر از Ghost of Tsushima است و جای پیشرفت زیادی دارد.
این بازی ها نه تنها کیفیت متوسطی داشتند، بلکه ریزتراکنش های زیادی هم داشتند. بیشتر بازیها به دستههای مختلفی تقسیم میشدند که برای ادامه داستان باید هزینه پرداخت کنید. برخلاف بازیهای یوبیسافت، عناوینی مانند Baldur’s Gate 3 جوایز بسیاری را کسب کردهاند، زیرا تجربهای کامل را با قیمت پایهشان ارائه میکنند.
سال 2024 باید زنگ خطری برای یوبی سافت باشد. زمان آن فرا رسیده است که آنها شروع به توسعه عناوین منحصر به فرد و خلاقانه کنند. رقبای مانند Rockstar Games، Bethesda، و بسیاری دیگر همچنان محدودیت های خود را برای آوردن چیز جدیدی به صنعت افزایش میدهند.