مزایای رسانههای چاپی
تبلیغکنندگان و کسبوکارها قبل از اینکه به سراغ یافتن بهترین رسانهی چاپی آنلاین بروند، باید مزایا و معایب استفاده از آن را ارزیابی کنند. در زیر، برخی از مزایایی که افراد باید در هنگام تصمیمگیری برای بکارگیری این رسانه در کمپین تبلیغاتی خود در نظر داشته باشند، آمده است:
تبلیغات چاپی اعتبار ایجاد کرده و اعتماد میسازد
طبق نتایج تحقیقات، نسل قدیمیتر جمعیت آمریکا، به تبلیغات چاپی اعتماد دارد. آنها تبلیغاتی که به طور فیزیکی در دستشان است را معتبرتر از نوع الکترونیک آن میدانند. علاوه بر آن، نسل هزارهایها/امروزیها نیز، به تبلیغات چاپی بیشتر اعتماد دارند؛ درحالیکه در اکثر مواقع با تبلیغات دیجیتال مواجه هستند.
مطالعات مصرفکننده و بازار نشان میدهند که ۶۰ درصد پاسخدهندگان به مصاحبه به روزنامهها اعتماد داشتند درحالیکه ۵۸ درصد مجلات را ترجیح میدادند. مصرفکنندگان در مقایسه با رسانههای الکترونیک، اعتماد بیشتری به رسانهی چاپی دارند چون اینترنت، پر از اطلاعات گمراهکننده است.
عموم مردم باور دارند که رسانههای چاپی توسط یک منبع یا شرکت معتبر تولید میشوند. علاوه بر آن، رسانههای چاپی تأثیرگذار میتوانند به جذب ترافیک کاربران در وبسایتها برای تبدیل و آگاهی نسبت به برند نیز، کمک کنند.
یافتههای NielsenIQ نشان میدهد ۵ رسانهای که بیشترین اعتماد عموم را دارند، عبارتند از: تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات روزنامهها، تبلیغات مجلّات، بیلبوردها و تبلیغات رادیویی.
نرخ بالای تبدیل (از مشتری احتمالی به مشتری واقعی)
همانطور که در گزارش شورای مدیران ارشد بازاریابی نشان داده شده است، حدود ۸۰ درصد از مصرفکنندگان به تبلیغات پستی مستقیم، پاسخ میدهند. این نرخ، بالاتر از نرخ پاسخگویی به تبلیغات ایمیلی است.
علت گرانتر بودن بازاریابی چاپی در مقایسه با بازاریابی دیجیتال، نرخ بالای پاسخگویی به تبلیغات پستی است. دیگر روشهای تبلیغات چاپی همچون چاپ کاتالوگ، روزنامهها، بروشورها و کارتهای ویزیت نیز، نرخ پاسخگویی مشابهی با پست مستقیم دارند.
چاپ به شما کمک میکند که به مخاطب ایدهآل خود دسترسی پیدا کنید
بازاریابان میدانند که قراردادن تبلیغ در رسانههای چاپی مثل مجلّات، روزنامهها و بروشورها میتواند به آنها در دسترسی به بازار هدف یا عموم جامعه، کمک کند.
تبلیغکنندگان از تراکم جمعیّت بهره برده و تبلیغات استراتژیک خود را، در مکان مناسب و در مقابل مخاطب درست، قرار میدهند.
مثلاً یک مربّی تناسب اندام را در نظر بگیرید. یک بازاریاب با قرار دادن تبلیغات در صفحات ورزشی، با افراد ورزشکار و افرادی که نیاز به تناسب اندام دارند، ارتباط برقرار میکند.
انعطافپذیری
هنگامی که شما بخواهید با یک گروه مخاطب خاص ارتباط برقرار کنید، رسانهی چاپی مؤثرترین است. چاپ ست اداری به شما اجازه میدهد که بخش مورد نظر خود برای قرار دادن تبلیغ را که بیشتر مورد مطالعهی گروه هدف شماست، انتخاب کنید.
این کانال ارتباطات جمعی کاملاً استراتژیک عمل میکند ولی بهتر است از تبلیغهای دیجیتال نیز برای دسترسی به عموم مردم استفاده کنید.
برند شما را تثبیت میکند
شما میتوانید با تبلیغ برندتان در رسانهی چاپی مثل مجلات، انتشارات، روزنامهها و بروشورها، به مخاطب هدفتان دسترسی پیدا کنید. بسترهای چاپی به بازاریابان اجازه میدهند که ویژگیهای زیباشناختی رنگ، فونت، ساختار و تصاویری که به شناسایی بیشتر برند کمک میکنند را بکار گیرند.
دوام
مجلات، بروشورها، انتشارات و دیگر روشهای چاپ، بصورت فیزیکی و قابل لمس دیده میشوند. این موارد برخلاف نسخههای الکترونیک که به راحتی میتوان حذفشان کرد یا نادیدهشان گرفت، در محل کار یا خانهها دوام بیشتری دارند.
خوانندگان معمولاً مجلات را به مدتی طولانی نگه میدارند و حتی هر از چند گاهی، دوباره آنها را میخوانند.
دامنهی توجه چشمگیر
هنگام مطالعه از روی صفحهی موبایل، معمولاً حواس فرد بخاطر اعلان پیامها یا تماسهای دریافتی، پرت میشود. مصرفکنندگان، مجلّات و روزنامهها را روش بهتری برای مطالعهی تبلیغات میدانند چون، بدون حواسپرتی ناشی از اعلانها، میتوان روی متن محتوا تمرکز کرد.
معایب رسانههای چاپی
برای دسترسی به بازار هدفتان، باید هزینه کنید
مجلات معتبر جلدهای براق دارند و نویسندگان، طراحان و عکاسان برتر را بکار میگیرند. تبلیغکنندگان مبالغ بالایی را برای تولیدات باکیفیت و خدمات حرفهای پرداخت میکنند و به شما اطمینان میدهند که به مخاطب هدف سطح بالای خود، دسترسی خواهید داشت.
زمانبندی
تبلیغات چاپی در مقایسه با تبلیغات دیجیتال، کندتر است. تبلیغکنندگان باید از قبل برنامهریزی کرده و اطمینان حاصل کنند که پیامی که منتشر میکنند، در تمام طول دورهی چاپ، قابل استفاده خواهد بود. این برنامهریزی ممکن است هفتهها یا حتّی ماهها زمان ببرد.
محبوبیت از دست رفته
ظهور رسانههای دیجیتال منجر به این شده است که بسیاری از مصرفکنندگان برای دریافت اخبار و اطّلاعاتِ دیگر، به سراغ لیست ایمیل خود بروند.
جمعبندی و نتیجهگیری
تبلیغات در رسانههای چاپی، قدیمیترین ابزار بازاریابی است که کسبوکارها از آن، برای تبلیغ برندهای خود استفاده کردهاند. تاریخچهی تبلیغ در روزنامهها به سال ۱۷۰۸ برمیگردد و هنوز هم وجود دارد ولی به شکلی بهتر، برجستهتر، رنگینتر و دقیقتر. امروزه و با فنّاوری روز، صنعت چاپ پیشرفتهتر و پر جنبوجوشتر است.
علاوه بر این، چاپگرها تبلیغات رسانهای را بر روی انواع مختلفی از مواد مثل کاغذ، پارچه، کرباس، وینیل و… چاپ میکنند. امروزه، تبلیغکنندگان تبلیغ را روی پلتفرمهای مختلفی مثل بیلبوردها، تراکتها، بروشورها، کارتهای ویزیت، پستکارتها، آویزهای در، سربرگها، پاکتها، کاغذهای کادو و چاپ کارتن و… قرار میدهند.
رسانهی چاپی رفتارهای مصرفکننده را با روشهای بیشتری در مقایسه با رسانههای الکترونیک تحت تأثیر قرار میدهد. نهایتاً، چاپ همچنان بهترین راه برای افزایش آگاهی از برند شماست و شما میتوانید مطمئن باشید که با تبلیغات از طریق این صنعت، برند یا خدمت شما، میتواند به سمت مراحل بعدی گام بردارد.