از سالها قبل و حتی در زمان حضور استیوجابز در این شرکت، اپل با مشکلات زیادی در حوزه کار و کارفرمایی روبرو بود و مسائل حقوقی و اخلاقی زیادی را در این سالها به خود دیده است. مسلما وقتی شرکتی در مقیاس اپل درحال کار باشد، عمدتا با این مشکلات روبرو خواهد شد و باید برای رفع کردن این موانع و ایجاد یک اتحاد بین کارکنان خود تلاش کند. با این حال، آنچه مردم در جنبش #AppleToo شروع کردهاند فراتر از موارد جداگانه یا حتی موارد فردی مربوط به مسائل کاری است و شیوههای داخلی شرکت اپل را متهم میکند که شرایط بسیار ناخوشایندی را برای وقوع حوادث مختلف ایجاد میکند.
قبل از اینکه به موضوع بپردازیم، باید این موضوع را با این مقدمه بیان کنیم که به هیچ وجه وابسته به هیچ یک از طرفین درگیر نیستیم و همچنین نمیتوانیم هیچ یک از ادعاها را تأیید کنیم. برخی از مواردی که در یک نامه، اخیراً توسط #AppleToo ارائه شده است و توجه ما را به خود جلب کرد و ما معتقدیم بررسی آن شایسته است. مطالب منتشر شده در این نامه به شرح ذیل میباشد:
- افزایش جدایی بین مالکیت دیجیتالی و فیزیکی متعلق به اپل و کارگر در کلیه سیاستهای اپل
- ارائه جبران خسارت قابل بررسی و عادلانه در تمام مجموعه اپل
- بررسی تمام روابط شخص ثالث در اپل انجام شود.
- تیم مردم، روابط کارکنان، رفتار تجاری و رهبری را کاملا مسئول بر شرایط بدانید.
- فرایندی را فراهم آورید تا نگرانیهای گروههای کاری در اپل به صورت کامل قابل بررسی باشد.
برخی از نکات، به ویژه مواردی که به جبران خسارت منصفانه میپردازند، ظاهراً کمی مبهم هستند و متأسفانه به طرز غیرقابل توضیحی بسیار بزرگ هستند که به هر حال در چند نامه به صورت گذرا به آنها پرداخته میشود. با این حال، به نظر می رسد بیشتر نکات دیگر درمورد یک سیستم گزارشگری پر ایراد در بخش داخلی اپل میباشد که همراه با سوء استفاده احتمالی از دادههای شخصی کارکنان که به احساس امنیت و اعتماد در محل کار آسیب میرساند، تبدیل به یک مشکل اساسی در این شرکت شده است. در این نامه یک نقل قول در مورد این موضوعات آمده است:
کارگران در تلاش برای رساندن حرفهای خود هستند و تلاش میکنند در مورد نگرانیهای خود در بخش درون سازمانی یک اعتماد سازی مناسب را برای خود ایجاد کنند. کارگران نمیتوانند به سادگی اطلاعات و صحبتها و حتی نگرانیهای خود را در این گروه با افراد دیگر به اشتراک بگذارند و یک احساس ناامنی شغلی در بخش داخلی وجود دارد. حتی این افراد نمیتوانند اطلاعات خود را به صورت PBP و در قالب یک گزارش آماده ارائه دهند.
بنابراین، به زبان ساده، این احتمال وجود دارد که ساختار داخلی بخش گزارش گیری، اپل مشکلات زیادی دارد و باید رفع شوند.
ما درخواست ممیزی بیطرف یک شخص ثالث در ساختار گزارش اپل، تیمهای افراد و روابط کارکنان، رفتار تجاری و همه رهبران اجرایی را داریم. ما میخواهیم پس از این ممیزی، همه گزارشها و نتایج نژادپرستی، تبعیض، سوء استفاده، آزار و اذیت، سرکوب هماهنگ فعالیتها و تلافی جوییها مجدداً مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
سپس لایهای از عدم قطعیت و سوء استفاده احتمالی از اطلاعات کارکنان شخصی نیز احتمالا با این اطلاعات در اپل وجود دارد.
سیاستهای اپل در مورد حریم خصوصی و پیوند دستگاهها نیز تضمین میکند که وقتی به دنبال انجام برخی امور در شرکت هستیم، به خطر میافتیم و حریم شخصی ما مورد سوء استفاده قرار میگیرد.
هنگامی که ما از طریق بخش سلامت روحی و جسمی اپل به دنبال مرخصی یا اقامت غیر کاری هستیم، از ما خواسته میشود که اطلاعات پزشکی شخصی گسترده خود را برای مدت دو سال در اختیار اپل و هر یک از نمایندگان اپل قرار دهیم. اپل به سیاستهای حفظ حریم خصوصی خود میبالد، با این حال احساس میکند به عنوان کارگر، حریم خصوصی ما هیچ نگرانی ندارد.
این نامه به جنبههای عملی و جزئیات بیشتری در مورد این نکته نیز میپردازد:
کارگران اپل به شدت تشویق میشوند تا iCloud شخصی خود را با دستگاههای اپل همگام سازی کنند. این امر باعث شده است که دادههای شخصی بسیاری از كارگران توسط اپل قابل جستجو باشند. حساب iCloud باید با استفاده از حسابهای ایمیل شرکتی برای خصوصی نگه داشتن دادههای کارگران برای افرادی که مایل به انصراف از استفاده از iCloud هستند، ارائه شود. برای کارگرانی که مایل به رفتن از شرکت هستند، باید خط مشیها واضح باشد و کارگران حق دارند در هر چیزی خارج از محیط Apple Work است از حریم خصوصی کامل برخوردار باشند.
کارگرانی که به این سیستم نیاز دارند، باید شماره اختصاصی داشته باشند و اجازه داشته باشند دستگاه شخصی خود را بدون پیوند از اکوسیستم شرکت اپل را در اختیار داشته باشند. از جمله موارد مهمی که باید در این امر در نظر گرفته شود، عدم انتشار شماره تلفن شخصی افراد در فهرست Apple است که میتواند بسیار مشکل ساز باشد. در نتیجه این سیاست، کارکنان با شماره تلفنهای شخصی خود مورد آزار و اذیت قرار گرفتهاند و مشکلات مختلی برای برخی از افراد به وجود آمده است.
در مورد سوء استفاده احتمالی از اطلاعات شخصی، در نامه به صراحت از دو شرکت Sedgwick و NAVEX Global استفاده شده است که به طور بالقوه به دادههای کارکنان دسترسی دارند و در حال حاضر سابقه طولانی در این بخش دارند و شکایتهای زیادی در مورد سوء استفاده آنها از اطلاعات شخصی شده است.
به طور کلی، مجموعهای از شکایات بسیار جدی که یک محیط کار نسبتا سرد را ایجاد میکند در اپل رقم خورده است. بار دیگر، ما نمیتوانیم از صحت هیچ یک از ادعاها صحبت کنیم، اما به نظر میرسد جنبش #AppleToo به صورت آنلاین در حال بزرگ شدن است و ما امیدواریم همه چیز به نوعی نتیجه مثبتی داشته باشد.