برند و برندسازی قوی برای موفقیت یک کسب و کار لازم و ضروری است. برند تنها یک نام تجاری نیست و چیزی فراتر از نام و لوگو است. در واقع درکی که دیگران از شما دارند، برندتان را میسازد. مجموعه کارهایی که برای ایجاد بهترین درک برای دیگران میسازید برندسازی است. بنابراین باید تلاش کنید اصول برندسازی قوی را به درستی پیاده کنید
یک شرکت صنعتی میتواند با بهره گیری از یک برند، به اتخاذ راهبردهای عمودی و یا افقی مبادرت نماید، یعنی با خرید یا ایجاد شرکتهای متعدد با محصولات و فعالیتهای متنوع، یک کمپانی بزرگ به وجود آورد. بدین ترتیب شرکت مربوطه روی تعداد اندکی از علائم سرمایه گذاری میکند، در حالی که شرکتهای مختلف با علائم گوناگون را تحت پوشش قرار داده است.
بیشتر : ثبت شرکت؛ شرایط و مراحل تاسیس شرکت با مدارک لازم(کلیک کنید)
ثبت برند برای شرکت به چه صورت میباشد؟
علامت تجاری یکی از مهمترین عناصر بازاریابی و موفقیت یک سازمان میباشد و تصویریست که سازمان یا شرکت شما را با همه ابعادش معرفی میکند و خلاصهای از آنچه را که هستید یا میخواهید باشید را در ذهن بیننده، مشتریان، مصرفکنندگان و… ایجاد میکند.
ثبت برند، در واقع نشانهای است که شرکت یا سازمان شما را از رقبا متمایز میکند و همچنین معرف کالاها و خدمات ایجاد شده توسط شرکت شما میباشد.
مدارک لازم برای ثبت برند
الف) مدارک لازم برای ثبت برند حقیقی(شخصی):
۱ – کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی
۲ – کپی برابر اصل جواز کسب و کار
ب) مدرک های لازم جهت ثبت برند حقوقی (شرکتی):
۱- مدارک ثبتی شرکت مانند روزنامه رسمی تاسیس شرکت، چناچنه شرکت دارای تغییرات باشد، آگهی تغییرات شرکت،
۲- مدرکهای شناسایی آخرین مدیرعامل شرکت
۳- کپی برابر اصل جواز
4- ثبت نام ثنا (شرکت و مدیر عامل)
5- گواهی امضا
مراحل ثبت برند
گام اول: انتخاب نامی مناسب است
گام دوم: جهت ثبت برند تکمیل مدارک مورد نیاز است.
گام سوم: استعلام نام برند
گام چهارم: ثبت برند
مدارک مورد نیاز جهت صدور کارت بازرگانی (کلیک کنید)
ثبت برند لاتین:
به منظور ثبت برند لاتین چه کلمه مورد نظر فارسی باشد و با فونت لاتین نوشته شود و یا این که خود کلمه ریشه لاتین داشته باشد ، تفاوتی در وجود کارت بازرگانی نیست و مستلزم اخذ و ارائه کارت بازرگانی میباشید
نکته:برند لاتین به چه برندی اطلاق میشود؟ هر نامی که در فرهنگ نامه دهخدا و یا معین مستناد معنا فارسی و یا ریشه ی فارسی نداشته باشد برند لاتین طلقی میشود و نامی که در این دو فرهنگ نامه مستند معنا فارسی داشته باشد فارسی طلقی میشود.
ثبت برند چه مزیت هایی دارد؟
بعد از ثبت شدن برند شما که محصول شما را از سایر محصولات متمایز میکند باعث میشود حقوق حمایتی به شما تعلق بگیرد. این حقوق تعلق گرفته شامل حقوق مادی و معنوی میشود که در ادامه به آنها میپردازیم.
حقوق حمایتی مادی:
از جمله خصوصیات این حقوق میتوان به محدودیت زمانی آن اشاره کرد. این حقوق حمایتی مادی عبارتند از :
۱- حق بهرهگیری
۲- انتقال و جابهجایی برند
ثبت سفیر بهترین موسسه ثبتی برای ثبت شرکت ، ثبت برند، کارت بازرگانی،تغییرات شرکت،اخذ رتبه
۳- جلوگیری از استفاده دیگران
۴- در صورت استفاده غیر قانونی درخواست ضرر و زیان
بیشتر: ثبت برند | مدارک و مراحل ثبت برند (کلیک کنید)
نکات قابل توجه در رابطه با ثبت برند:
- در ثبت کردن برند یا اسم تجاری میتوان از یک واژه لاتین یا بیشتر استفاده کرد البته به شرط داشتن کارت بازرگانی.
- متقاضی یک علامت برای ثبت، باید علامتی را برگزیند که با علامت کالاهای مشابه آن وجه تمایز داشته باشد. به گونهای که مصرف کننده عادی ( با ضریب هوشی متوسط ) را به اشتباه نیندازد.
- علامت تجاری نباید گمراه کننده باشد. ابطال یک علامت به عنوان فریب دهنده، اغلب به دلایل منشا جغرافیایی یا صنعتی، ماهیت و سرشت محصولات، شباهت علائم و کیفیت یا ترکیبات محصول یا خدمات صورت میگیرد.
- اسامی عام مثل دوچرخه و اسامی توصیفی مثل بهترین، شیرین، تند و… قابل ثبت نیستند و همچنین اسامی مشهور و اسامی مذهبی، نشان کشورها، نمادهای بین المللی و سازمانی قابلیت ثبت ندارند. به علاوه استفاده از تصاویر و کلمات مستهجن و خلاف عرف نیز ممنوع میباشد.
- از اعداد، حروف و حروف اختصاری نیز میتوان به عنوان علامت تجاری استفاده کرد. مانند عدد 212 برای نوعی عطر، 110 برای لوازم آرایشی، 747 برای نوعی هواپیمای بوئینگ و… نمونههایی از هزاران شمارههایی است که برای تمایز کالاهای مختلف به کار رفته اند. همچنین استفاده از حروف نیز از روشهای متداول برای انتخاب علامت تجاری است مانند حروف LG برای لوازم خانگی صوتی و تصویری، KLM برای شرکت هواپیمایی و….
- ترکیب رنگها نیز میتواند به عنوان یک علامت تجاری ثبت شود. اما ثبت یک رنگ ( مثل آبی ) به طور عام و به خودی خود، نمی تواند به عنوان یک علامت تجاری ثبت شود. میتوان ترکیبی از دو یا چند رنگ ( مثلاَ به صورت دو باند موازی ) را به عنوان علامت معرفی نمود. همچون علامت شرکت هواپیمایی ایرفرانس
- ثبت علامت تجاری مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. اظهارنامه ثبت علامت باید در دو نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.
- مدت اعتبار ثبت برند ده سال از تاریخ ثبت است و پس از آن باید حتماَ با پرداخت هزینه تمدید گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان میتوانید با موسسه حقوقی ثبت سفیر تماس بگیرید 02188548054