اینستاگرام امروزه جزو جدایی ناپذیر زندگی شده است که فراتر از یک رسانه اجتماعی عمل مینماید. بسیاری از افراد از این پلتفرم محبوب در جهت تبلیغ و معرفی کسب و کار خود استفاده مینمایند. با توجه به اینکه این رسانه اجتماعی دارای بیش از یک میلیارد کاربر فعال در سطح جهان میباشد، به بازار بزرگ تجاری مبدل گردیده که قابلیت بازاریابی نامحدودی را به خود اختصاص داده است.
چرا باید از اینستاگرام برای کسب و کار خود استفاده کرد؟
مهمترین مزایای این پلتفرم، رایگان بودن، قابلیت دسترسی عموم و دارا بودن ویترینی به بزرگی میلیون ها کاربر است که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند.
محبوبیت اینستاگرام مرهون روش استفاده آسان از آن برای همه قشر مردم از هر سن و سال و به هر زبانی در سراسر دنیا میباشد. بنابراین میتوانید بدون نیاز به سرمایه اولیه کسب و کار خود را در کوتاه ترین زمان جهانی کنید.
قابلیت تبلیغات با بیشترین میزان تاثیر پذیری در اینستاگرام یکی از مهمترین دلایلی است که بستر مناسبی برای رشد اکثر کسب و کارها فراهم مینماید. امکان تبلیغات متنوع با استفاده از انواع پست های تبلیغاتی و یا کمک گرفتن از اینفلوئنسرها، بلاگرها و سایر پیج هایی که مخاطبان زیادی دارند فرصت مناسبی برای معرفی کسب و کار،هنر، محصول یا خدمات شما است.
گستردگی و تنوع پیج هایی که میتوانید از طریق آنها به تبلیغات بپردازید به حدی است که برای هر کسب و کاری پیج مرتبطی یافت میشود که بتواند در مدت کوتاهی خدمات یا محصول شما را به تعداد زیادی از مخاطبان معرفی نماید. بطور مثال اگر صاحب پیجی هستید که در آن خدمات زیبایی ارائه میکنید میتوانید در پیج های مرتبط که ارائه کننده لوازم آرایشی بهداشتی هستند تبلیغات مفید و موثری را داشته باشید.
چه کسب و کارهایی مناسب ارائه در این پلتفرم هستند؟
تقریبا میتوان گفت هیچ کسب و کاری در دنیا وجود ندارد که قابلیت عرضه در این پلتفرم محبوب را نداشته باشد. متاسفانه گروهی از افراد به غلط بر این باور هستند که کسب و کارشان قابلیت ارائه در اینستاگرام را ندارد. سرمایه گذاری بیش از ۷ میلیارد دلاری برای تبلیغات اینستاگرامی در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده این امر است که بزرگترین برندهای دنیا به سرمایه گذاری در این کانال علاقه مند هستند.
چه صاحب یک برند تجاری مرتبط با مد باشید و یا وکیل دادگستری و یا حتی مشاغل خدماتی، قطعا میتوانید مطالبی خلاقانه و استراتژیک با دیگران به اشتراک بگذارید.
تنها زاویه دید شماست که مهم است و دارا بودن ایده های خلاقانه برای ارائه شغلی که انجام میدهید.
ایده های راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام
شما میتوانید با اندکی ایده خلاقانه و پشتکار میتوانید دیده شوید و به کسب درامد بپردازید. تقریبا هر کسب و کاری قابلیت ورود به این پلتفرم و رشد را دارا میباشد. اما در ادامه برخی از بهترین ایده های راه اندازی کسب و کار در پیج اینستاگرامی را معرفی نموده ایم:
- خدمات مجالس
- آموزش آشپزی و شیرینی پزی
- خدمات پزشکی، دندانپزشکی و زیبایی
- خدمات قانونی، وکالت، ثبت شرکت و…
- لوازم خانگی، دکوراسیون، مبلمان
- لباس، کیف و کفش و …
- آموزش زبان های خارجی
- ارائه مشاوره، روانشناسی
- آموزش عکاسی و فیلمبرداری
- آموزش ساز و موسیقی
- پیج های آموزشی، درسی، کنکور
- خدمات مهاجرت
- نگهداری از گل و گیاه
بنابراین میتوان نتیجه گرفت تقریبا هر نوع کسب و کاری برای معرفی در اینستاگرام مناسب میباشد. تنها کافی است ایدههای نو داشته باشید. در این بین هر قدر سعی کنید ارزش افزوده بیشتری را به مخاطب ارائه کنید، فالوورهای بیشتری خواهید داشت. یکی از ترفندهای افزایش فالوور پیج اینستاگرامی شما رعایت صداقت و حسن نیت در تمامی پست های شماست. بطوریکه مخاطب این حس را نداشته باشد که قصد شما تنها فروش محصولتان است!
۵ کسب و کاری که پیج اینستاگرام برای آنها ضرورت دارد!
با توجه به اینکه اینستاگرام کاملا عکس و ویدیو محور است، برای برخی از کسب و کارها بیش از سایرین اولویت دارد. بطوریکه این نوع مشاغل شانس رشد و فروش بیشتری در اینستاگرام را خواهند داشت. بطور مثال ۵ مورد از این نوع کسب و کارها که اگر پیج اینستاگرام داشته باشند رشد خوبی را تجریه خواهند کرد، عبارتند از:
- مد و لباس
- ساعت، طلا و جواهرات
- زیبایی سلامتی (پوست و مو)
- تجهیزات ورزشی
- کارهای هنری
۵ کسب و کاری که سایت برای آنها اولویت است
در مقابل برخی از مشاغل در بستر وبسایت رشد بهتری خواهند داشت و اعتبار بیشتری را با دارا بودن یک وبسایت حرفه ای و استاندارد تجربه خواهند کرد، که به این کسب و کارها طراحی سایت و ارتقا رتبه در گوگل را توصیه میکنیم. بطور مثال ۵ مورد از این مشاغل عبارتند از:
- فروش تجهیزات صنعتی
- کارهای خدماتی
- کسب و کارهای B2B
- کارهای ساختمانی
- امور مالی و حقوقی
به جز موارد فوق که به طور استثنا نام برده شد، سایر مشاغل لازم است هم در بستر اینستاگرام و هم وبسایت فعالیت داشته باشند تا بهترین و کارآمد ترین روند برند سازی، فروش و ارائه خدمات را تجربه نمایند.
مزایای ارائه کسب و کارها در پلتفرم اینستاگرام
به منظور رشد و رونق کسب و کارتان به طور موثر میتواند از اینستاگرام با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید و به جلب اعتماد آنها بپردازید. ضمن آنکه محصول یا خدمات شما همواره در دسترس مخاطبین یا مشتریان شماست و در کوتاه ترین زمان و به صورت آنلاین میتوانند آن را سفارش دهند و درب منزل خود تحویل بگیرند.
با استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل رایگانی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است نظیر INSIGHTS میتوانید رفتار کاربران را بررسی کنید و پست های موثر تر و مفید تری بسازید. این ابزارها به شما این امکان را میدهند که فراوانی مخاطبان خود را بر اساس سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی و … تحلیل کرده، بر اساس آن به تولید محتواهای موثرتر و مفیدتر بپردازید.
تحقیق درباره محصول یا مقایسه محصولات و خدمات مشابه در بستر اینستاگرام بسیار سادهتر است و تصمیم گیری را برای مشتریان و مخاطبان ساده تر مینماید. ضمن آنکه مخاطب شما با امکان دیدن پشت صحنه کار شما، راحتتر به شما اعتماد کرده و ارزش واقعی کسب و کارتان را درک خواهند کرد. برخی از سایر مزایای ارائه کسب و کارها در اینستاگرام عبارتند از:
- امکان برقراری ارتباط با همکاران، افراد تاثیرگذار، مشتریان و مخاطبان بدون محدودیت زمانی و بعد مسافت
- عدم نیاز به سرمایه اولیه برای راه اندازی پیج کاری شما
- راحت ترین راه برای معرفی ویژگی ها و مزایای محصول یا خدماتی که ارائه میدهید
- امکان برقراری رابطه صمیمانه با مشتری با دارا بودن زمان کافی برای گرفتن ارتباط موثر
- با تبلیغات اینستاگرام میتوانید بدون محدودیت جغرافیایی توسط طیف گسترده ای از مخاطبان دیده شوید
- با استفاده از هشتگ میتوانید محصول یا حرفه خود را به افرادی که مخاطب یا فالوور شما نیستند نشان دهید
و در نهایت اینکه مهمترین مزیت راه اندازی کسب و کارتان در اینستاگرام قابلیت رصد رفتار رقبای شماست. بدین ترتیب میتوانید از رقبای اصلی خود که موفق تر عمل کردهاند ایده بگیرید و رفتار آنها را در جلب مخاطب و رضایت مشتریان زیر نظر بگیرید. بررسی ایدههای دیگران به شما این امکان را میدهد تا با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوید و در بهبود و رشد پیج اینستاگرام خود استراتژی های بهتری بچینید.