با وجود اینکه احتمال وجود هرگونه خطا برای استفاده از تلفن ویپ بسیار کم است اما نمیتوان آن را نادیده گرفت به همین منظور تلفن ویپ باید مورد بررسی قرار بگیرد و برای این کار بهترین روش برقراری تماسهای آزمایشی است. در این بخش باید مواردی نظیر کیفیت صدا، مشکلات تاخیری در حین برقراری تماس، تنظیمات روتر و… مورد بررسی قرار بگیرد. برای اینکه با چند تا از رایجترین مشکلات تلفن ویپ آشنا شوید در ادامه همراه ما باشید.
کیفیت صدای پایین
اگر کیفیت تماسهای ویپ شما پایین است، به احتمال زیاد پهنای باند شبکه شما پر است یا در حال استفاده از یک شبکه ناپایدار هستید. در این شرایط، کیفیت صدا به پایینترین فرمتهای صوتی با پهنای باند کم سوئیچ میکند تا تماس، بتواند ادامه پیدا کند.
البته این مشکل گاهی ممکن است به تجهیزات ویپ یا حتی دستگاه طرف مقابل تماس هم مربوط شود. پس در صورتی که پایداری و پهنای باند شبکه خود را بررسی کردهاید، باید از طرف مقابل بخواهید که او هم این مشکلات را بررسی کند.
علاوه بر موارد بالا، باید مطمئن شوید که از کابلهای LAN باکیفیت، برای اتصال تلفنها به شبکه استفاده میکنید. قرار دادن گوشیها روی یک شبکه VLAN هم میتواند آخرین راهحل برای رفع مشکل کیفیت صدای پایین در تماسهای ویپ باشد.

همینطور بخوانید: نصب تلفن ویپ {معرفی تجهیزات و پیش نیازهای لازم}
تاخیر در تماس های داخلی
اگر در زمان برقراری تماس داخلی با همکاران خود، با تاخیر مواجه میشوید، به احتمال زیاد، شبکه شما دارای ازدحام بیش از حد است. میتوانید سعی کنید ازدحام شبکه داخلی را کاهش دهید؛ اگرچه ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد.
گزینه دیگر استفاده از QoS است که ممکن است نیاز به ارتقا به روتر کلاس تجاری داشته باشد. این ویژگی به دادههای ویپ اولویت بیشتری میدهد. راهحل نهایی این است که اطمینان حاصل کنید که از کابلهای انتهایی مناسب استفاده میکنید.
انتقال تماس به پست صوتی
فرقی ندارد شما منتظر تماس چه کسی باشید دوست یا همکار، فرقی نمیکند در هر دو صورت اگر تماسهای شما به پست صوتی منتقل شود مانع از برقراری ارتباط خواهد شد. در چنین شرایطی تلفن به هیچ عنوان زنگ نمیخورد و تمامی تماسها به صندوق پستی انتقال داده میشوند.
در برخی موارد نیز ممکن است سیستم ویپ شما به صورت خودکار تماسها را دریافت نکند و آن را به دیگر تلفنهای موجود انتقال دهد. در هر دو صورت مشکلاتی در خصوص برقراری تماس به وجود میآید.
راهحلهایی برای تماس های از دست رفته
برای حل کردن این مشکل به چند روش میتوانید عمل کنید و خوشبختانه باید بدانید که هر دو روش بسیار آسان است. در درجه اول و بهترین کاری که میتوانید انجام دهید برقراری ارتباط با ارائه دهنده خدمات VoiP خودتان است، بدین صورت شاید مشکل حل شود. همینطور باید بررسی کنید که گوشی شما در وضعیت Do Not Disturb (DND) نباشد. این ویژگی، همه تماسهای ورودی را مسدود میکند. در صورتی که روی صفحهنمایش تلفن خود، یک دایره با یک خط افقی در داخل آن مشاهده میکنید، تلفن در این وضعیت قرار دارد.
صداهای ناهموار و شکسته
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در حین استفاده از تلفن ویپ برایتان پیش بیاید صداهای ناقص و شکسته است. در چنین شرایطی انگار کسی که آن طرف خط حضور دارد صدایش به صورت ناقص شنیده شود و یا انگار در حال گذر از اتوبان باشد و از هر پنج کلمه دو کلمه شنیده نشود.
با توجه به اینکه صدای شما ناقص باشد یا صدای طرف مقابلتان ناقص شنیده شود باید پهنای باند Voip بررسی شود. به طور کلی این مشکل میتواند ناشی از بیثباتی و تاخیر شبکه، کمبود پهنای باند یا تراکم بالای شبکه باشد؛ بنابراین صدا که شبیه به یک داده منتقل میشود به درستی انتقال داده نخواهد شد.
برای حل مشکل صداهای ناقص میتوانید در بخشهای دیگر استفاده از اینترنت را کاهش دهید و بررسی کنید که آیا مشکل برطرف میشود یا خیر.
کمبود صدا در حین تماس با تلفن ویپ
در برخی موارد ممکن است مشکلی در خصوص برقراری تماس نداشته باشید اما صداها به درستی شنیده نشود یعنی تماس برقرار شود اما صدا به شدت ضعیف باشد. در چنین مواقعی یک مکالمه تکراری با گفتن «آیا میتوانی اکنون صدای من را بشنوی؟» اتفاق میافتد که منجر به عدم برقراری تماس متناسب خواهد شد.

راه حل برای کمبود صدا در تلفن ویپ
در برخی مواقع کمبود صدا در حین برقراری تماس با استفاده از تلفن ویپ به دلیل مشکلات ناشی از مسدودسازی بستههای RTP توسط فایروال است. در چنین شرایطی بستههای صوتی یا در یک جهت حرکت میکنند و یا از دریافت این بستهها در دو طرف جلوگیری میشود. در چنین مواقعی در ابتدا بهتر است SIP ALG (دروازه لایه برنامه) مورد بررسی قرار بگیرد.
SIP ALG (دروازه لایه برنامه) در برخی مواقع پورتهایی را فعال میکند که منجر به حرکت ترافیک میشود و به همین دلیل هم باعث کاهش صدا در حین برقراری تماس میشود. در برخی مواقع نیز ممکن است کدکهای ناسازگار بین گوشیها را تجربه کنید که در چنین مواقعی تماسها تکمیل خواهند شد اما بستههای صوتی رد و بدل نخواهند شد بنابراین شما باید اطمینان حاصل کنید که هر دو گوشی نقطه پایانی یک کدک مشترک داشته باشند.

خرید ویپ سیسکو
با وجود اینکه ما در این مقاله مشکلات رایج در تلفن های ویپ را بررسی کردیم و راهحلهایی را برای برطرف کردن این مشکلات بیان کردیم؛ اما مهم ترین مسئله خرید تلفن ویپ مناسب است.
با خرید تلفن ویپ مناسب و با سابقه عالی میتوانید از بروز بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنید به همین دلیل ما به شما تلفن ویپ سیسکو را معرفی میکنیم. تلفنهای سیسکو با توجه به سابقهای که دارند با کمترین میزان مشکل مواجه خواهند شد و برای برطرف کردن مشکلات نیز به ساده ترین نحو میتوانید عمل کنید. در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که شما برای خرید تلفن ویپ و انواع تجهیزات سیسکو میتوانید سایت نت یک را انتخاب کنید.