بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ، بخش جدایی ناپذیر فضای دیجیتال است. هر کسبوکار، به دنبال فروش بیشتر است. چه در فروش سنتی و چه در فروش در فضای مجازی! اینجاست که بازاریابی وارد میشود. حال مارکتینگ در فضای مجازی دیجیتال مارکتینگ نام پیدا میکند. در این مقاله به بررسی کلیت دیجیتال مارکتینگ و روش یادگیری آن میپردازیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ به استفاده از ابزار های دیجیتال برای بازاریابی و مارکتینگ گفته می شود. در فضای آنلاین مارکتینگ بسیار راحتتر از فضای سنتی است. زیرا ابزارهای دیجیتال، بررسی مارکتینگ را بسیار راحت میکند. برای مثال زمانی که شما یک تبلیغ در سطح شهر قرار میدهید، نمیتوانید میزان بازدهی آن را دقیق بیان کنید.
برای مثال شما متوجه افزایش فروش خود میشوید اما این که این میزان افزایش چقدر است. آیا مجدد تبلیغ کنیم و چقدر برای من سود خواهد داشت؟ این موارد به صورت دقیق قابل اندازه گیری نیست. اما در دیجیتال مارکتینگ اعداد به صورت دقیق همه چیز را به شما خواهند گفت.
چرا دیجیتال مارکتینگ اهمیت دارد؟
دیجیتال مارکتینگ به دلایل مختلفی اهیمت دارد که به هر کدام خواهیم پرداخت. مهمترین دلایل آن عبارتند از :
- هزینه ی کم و قابل کنترل
- دسترسی به جامعه کاربری عظیم (کل ایران یا حتی جهان)
- شناسایی مخاطب هدف و صرفه جویی در هزینه
- ارزیابی و محاسبات دقیق میزان سود برای هر کاربر، ارزش هر مشتری جدید و …
حال به بررسی هر کدام از موارد بالا خواهیم پرداخت.
هزینه کم و قابل کنترل
یکی از بخشهای مهم در دیجیتال مارکتینگ هزینه تبلیغاتی قابل کنترل و کم آن است. برای مثال شما میخواهید محصول خود را در گوگل تبلیغ کنید. هزینهی گوگل به صورت عمده به صورت PPC (Pay per click) که به معنای پرداخت به ازای کلیک است. به این صورت شما میتوانید به راحتی با حتی ۵۰۰ هزار تومان پول اولیه شروع به تبلیغ کنید و به ازای هر کلیکی که از گوگل دریافت میکنید هزینهای پرداخت کنید. سرویسهای دیگهای همچون یکتانت نیز وجود دارند که در سایتهایی همچون ورزش ۳ و … این روش را پیاده سازی میکنند و به ازای هر کلیک کاربر هزینه از شما دریافت میکنند.
در صورتی که در فضای سنتی شما باید هزینهی زیادی برای تابلو های شهری کنید و در نهایت نیز مشخص نیست که آیا ۱ نفر مشتری بیشتر داشتهاید یا خیر!
دسترسی به جامعه کاربری عظیم
یکی از بخشهای مهم دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن حضور در فضای مجازی است. در فضای سنتی شما به یک مکان دسترسی دارید برای مثال تهران، یزد، اصفهان و … اما در دیجیتال مارکتینگ شما در دور افتادهترین شهرها هم میتوانید کسبوکار خود را مدیریت کنید و فروش بالایی داشته باشید.
جامعه هدف شما محدود به شهر یا حتی استان و یا کشور خود شما نیست. بلکه جهان هدف شماست.
شناسایی مخاطب هدف
یکی از بخشهای اساسی دیجیتال مارکتینگ شناسایی مخاطب هدف است. شما به راحتی میتوانید تبلیغات خود را به ویژگیهای کاربر خود محدود کنید. برای مثال اگر هدف شما فروش مانتوست میتوانید تبلیغات را فقط به بانوان نمایش دهید. یا این که چه موقعیت جغرافیایی هدف شماست. این موارد باعث میشود که هزینه برای کاربرانی که مشتری شما نیستند و اصلا محصول برای آنها ندارید، انجام ندهید.
ارزیابی دقیق مارکتینگ با دیجیتال مارکتینگ
شما با دیجیتال مارکتینگ به راحتی میتوانید میزان ارزش هر مشتری و این که مشتری از چه مبدایی و یا چه تبلیغی به سایت شما آمده است را بررسی کنید. برای مثال درآمد شما از هر مشتری ۱۰۰ هزار تومان است. بنابراین تا اگر کمتر از این مقدار هزینه تبلیغ برای دریافت مشتری جدید کنید همچنان سود کردهاید.
پارامترهایی که میتوانید با دیجیتال مارکتینگ به صورت تخصصی محاسبه کنید:
- ROI
- ROMI
- نرخ تبدیل یا conversion rate
- CTR
- ROAS
- و …
چگونه آموزش بازاریابی دیجیتال را شروع کنم؟
بازاریابی دیجیتال مباحث تخصصی خود را دارد. شما میتوانید از دورههای رایگان و همچنین دورههای تخصصی در این زمینه استفاده کنید. دورهها زمان کمتری از شما را خواهد گرفت و اصول کامل بازاریابی دیجیتال را نیز به شما میگویند. شما همچنین میتوانید در یوتیوب به یادگیری دیجیتال مارکتینگ بپردازید ولیکن یادگیری شما کمی سخت و زمانبر خواهد بود. برای شروع کلی دیجیتال مارکتینگ باید پایه های مارکتینگ را بدانید. به همین منظور پی های مارکتینگ و فریم ورک RACE از بخشهایی است که باید ابتدا بدانید و سپس وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ شوید.
آموزش دیجیتال مارکتینگ چگونه بهتر است؟ آنلاین یا حضوری؟
دیجیتال مارکتینگ یک تخصص است. که با استفاده از مباحث مهم در مارکتینگ و ارتباط با فضای دیجیتال، کار را راحتتر میکند. بنابراین مهم این نیست که دوره آنلاین است یا حضوری مهم این است که در آموزش دیجیتال مارکتینگ دوره به خوبی طراحی شده باشد تا شما بخشها اساسی را به صورت عملی درک کنید.
ایران وبر در زمینه آموزش دیجیتال مارکتینگ یکی از شرکتهای معتبر بوده که بسیاری از آموزشها را به صورت رایگان و برخی را نیز با کیفیت عالی و هزینهای مناسب در اختیار شما قرار میدهد. دورههای ایران وبر کاملا مجازی است و شما یک پشتیبان اختصاصی برای رفع مشکلات خود خواهید داشت. البته در کنار شرکت ایران وبر شرکتهای دیگری نیز هستند که به آموزش مارکتینگ میپردازند از جمله آنها میتوان به سایت متمم اشاره کرد.