امروزه با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و دادوستدهای اینترنتی داشتن یک فروشگاه اینترنتی برای کسبوکارها یک ضرورت محسوب میشود. شما با داشتن یک فروشگاه اینترنتی وارد سطح جدیدی از رقابت میشوید و علاوه بر افزایش فروش میتوانید محدودیتهای ناشی از فروش حضوری را نیز هموار کرده، پشت سر بگذارید. طراحی سایت فروشگاهی علاوه بر اینکه شما را در رقابت جلو میاندازد، به شما کمک میکند تا کسبوکار خود را با هزینه کمتری توسعه دهید.
اما این کار به سادگی که گفته شد نیست. زیرا شما باید قبل از شروع این کار از نکاتی اطلاع داشته باشید و این نکات را در راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود مدنظر قرار دهید.راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت فروشگاهی به طراحی یک قالب و ظاهر سایت محدود نمیشود. البته که ظاهر سایت از اهمیت بسیاری زیادی برخوردار است اما نکات بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که در صورت رعایت نکردن، حتی با داشتن یک سایت فروشگاهی شیک، میتواند باعث از دست رفتن مشتریان شما شود.
امکانات سایت فروشگاهی
هر سایت فروشگاهی نیازمند امکانات خاصی است که با سایر سایتها متفاوت است. عناصر خاصی وجود دارد که هر سایت فروشگاهی برای اینکه بتواند در رقابت باقی بماند باید آنها را در سایت خود فراهم کند. امکانات سایت فروشگاهی به خریدار حس اطمینان و اعتماد به سایت شما را میدهد و همچنین فرایند خرید را آسان و لذت بخش میکند. امکانات فروشگاه اینترنتی شامل موارد زیر است:
- کاربرپسند بودن
- سازگاری با موبایل
- تصاویر (عکس و فیلم) با وضوح بالا
- وجود نظرات کاربران
- پیشنهادهای ویژه
- لیست خواستهها
- بررسی موجودی فروشگاه فیزیکی در صورت وجود
- پیشنهاد موارد مرتبط
- سؤالات متداول
- اعتبار و اثبات اجتماعی
- امنیت سایت
- گزینههای پرداخت پیشرفته و متنوع
- اطلاعات حملونقل دقیق
- اطلاعات تماس با ما
- سیاست بازگشت
این موارد که بهعنوان امکانات فروشگاه اینترنتی معرفی شدند، مواردی هستند که میتوانند به افزایش نرخ تبدیل (یعنی تبدیل بازدیدکننده با مشتری) کمک کنند.
کاربرپسند بودن
شما باید سایت خود را ساده نگه دارید. البته این به معنای زیبا نبودن سایت نیست. اگر سایت شما به سادگی برای کاربران قابل استفاده نباشد و کاربر برای کار با آن دچار سردرگمی شوند، به راحتی سایت شما را ترک میکنند. فروشگاههای اینترنتی برای سادهتر کردن، سرعت بخشیدن و لذتبخشتر کردن خرید ساخته شدهاند. پس باید تا حد امکان فرایند خرید سایت شما ساده باشد. این موضوع بر روی سئو سایت شما نیز تأثیر میگذارد.
سازگاری با موبایل
امروزه بیشتر افراد از موبایل برای کارهای اینترنتی خود استفاده میکنند. پس سایت شما نیز باید بتواند به کاربران موبایل و هر سیستم هوشمند دیگری خدمات را با همان کیفیت ارائه کند. این موضوع با ریسپانسیو کردن فروشگاه اینترنتی شما قابل انجام است.
تصاویر باکیفیت
زمانی که بحث خرید اینترنتی مطرح است، مشتری میخواهد بتواند تاحدامکان مانند خرید حضوری از ویژگیها و کیفیت محصول مطمئن شود. از این وجود تصاویر باکیفیت، که قابلیت بزرگ شدن دارند و حتی میتوانند یک نمای 360 درجه به کاربر بدهند، کمک زیادی در حس محصول و ایجاد یک خرید واقعی میکند.
امنیت سایت
یکی از مواردی که میتواند باعث شود یک کاربر از سایت شما خرید کند و یا آن را ترک نماید، امنیت سایت شماست. سایتهای تجارت الکترونیک به دلیل اینکه محل تراکنش و جابهجایی پول هستند، هدف دزدان اینترنتی هستند. شما باید به مخاطبان خود این اطمینان را دهید که اطلاعات آنها محفوظ میماند و امنیت تراکنشهای آنها تأمین شده است.
این کار را میتوانید با داشتن نمادهای اعتماد و استفاده از پروتکلهای امنیتی که با نماد HTTPS در آدرس صفحهتان مشخص میشود به مشتری خود این اطمینان را بدهید. علاوه بر امکانات سایت فروشگاهی، سایت شما باید دارای سئو قوی نیز باشد. سئو سایت فروشگاهی به شما کمک میکند سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه باشند و موتورهای جستجو سایت شما را به مخاطبان پیشنهاد بدهند.
سئو سایت فروشگاهی
هر اقدامی که سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه کند، شامل سئو سایت فروشگاهی میشود. این اقدامات به چند دسته، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو محلی تقسیم میشود و هر دسته شامل یک سری اقدامات میشود. انجام اقداماتی که سئو سایت شما را ارتقاء دهد، میتواند نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک شما را افزایش دهد و این خود به افزایش نرخ تبدیل شما ختم میشود. مواردی که در سئو سایت فروشگاهی قرار میگیرد شامل موارد زیر است:
- تولید محتوای مداوم
- ایجاد تجربه کاربری عالی
- سرعت سایت
- بهینه سازی صفحات دسته بندی
- استفاده از فیلترهای متعدد
- برجسته سازی محتوای تولید شده توسط کاربران
- سازگاری با موبایل
- و…
تولید محتوای مداوم
گرچه ممکن است تولید محتوا به نظر کار سادهای بیاید، اما اصلاً اینطور نیست. تولید محتوای مهندسی شده بر اساس نیاز کاربران، خود شامل تحقیق و مهندسی کلمات کلیدی و تولید محتوا متناسب با خواستههای کاربران و اهداف کسبوکار شما میشود. و با توجه به اینکه فروشگاههای اینترنتی دارای محصولات بسیار زیادیاند، باید این کار به صورت دقیق و مداوم انجام شود که کاری سخت و زمان بر است.
سرعت سایت
سرعت سایت جز موارد مهم در هر سایت به خصوص فروشگاههای اینترنتی است. سرعت سایت به موارد مختلفی بستگی دارد. از جمله بهینه بودن کدهای سایت، تصاویر و …همانطور که گفتیم وجود تصاویر با کیفیت بر روی خرید تأثیر زیادی دارد، اما اگر باز شدن تصاویر آن قدر زمان بر باشد، که کاربر را خسته کند، شما مشتریتان را از دست میدهید. در اینترنت صحبت بر سر ثانیهها و کمتر از آن است. پس زمانی که یک کاربر روی یکی از صفحات شما کلیک میکند بارگذاری صفحه باید به سرعت انجام شود تا رضایت مشتری جلب شود.
سرعت سایت بر روی، کاربرپسند بودن سایت، تجربه کاربری، هم تأثیر میگذارد و اینگونه میتواند اثر چندگانه بر روی سئو سایت داشته باشد.
تجربه کاربری عالی
تجربه کاربری همان چیزی است که باعث میشود مخاطب بیشتر در سایت شما بماند، و کمک میکند مخاطب نظر مثبتی درباره شما و کسب و کارتان داشته باشد. یک تجربه کاربری عالی کمک میکند مشتری باز هم به سایت شما بازگردد و شما را به بقیه توصیه کند. طراحی یک تجربه کاربری موفق نیازمند تحقیق و برنامه ریزی است و فقط با ظاهر سایت به دست نمیآید.
سخن آخر
موارد بالا تنها توضیح تعدادی از مواردی بود که هر شخصی که میخواهد فروشگاه اینترنتی خود را راهاندازی کند باید آنها را بدانید.طراحی سایت فروشگاهی با انجام تمامی موارد بالا نیازمند وجود یک تیم متخصص با مهارتهای مختلف است، تا بتواند کیفیت مطلوبی از هر گزینه ارائه دهد.
از این رو در صورتی که میخواهید کسب و کار خود را در اینترنت توسعه دهید با داشتن اطلاعات کافی، سعی کنید با انتخاب یک تیم حرفهای و با یک بار هزینه در این مسیر قدم بگذارید. زیرا همانطور که ایجاد یک تجربه خوب باعث افزایش بازدید، فروش و اعتبار کسبوکار شما میشود، یک تجربه ناخوشایند نیز در جهت عکس نتیجه میدهد و باعث میشود مجبور به تحمل ضرر و هزینه بیشترش شوید و اعتبار کسب و کارتان را نیز زیر سؤال میبرد.