شکل گیری اسنپ در ابتدا مانند بسیاری از استارتاپ ها با تعداد کمی از افراد شروع شد. تعداد این افراد به پنج نفر هم نمی رسید. پس از پنج سال که توانست تعداد کارمندان بسیار بیشتری داشته باشد و تعداد رانندگانی که با این سیستم کار می کنند نیز به طور قابل قبولی افزایش یابد.
در حال حاضر تعداد افرادی که در یک شبانه روز در داخل کشور به مسافرت می روند چیزی در حدود 10 میلیون نفر می باشد که در تمام شهرها این مسافرت ها انجام می شود. شاید آشنایی با اسنپ شما را واقعا متعجب کند. با ما در دانوتک همراه باشید تا اسنپ را بهتر بشناسید.
چگونه اسنپ امروزی شکل گرفته است؟
در سال 1393 تعدادی از جوانان فعال و کوشا به مدیریت شخصی به نام شهرام شاهکار تصمیم می گیرند که سرویس جابجایی مسافر به شکل اینترنتی راه اندازی کنند. شهرام شاهکار سابقه فعالبت طولانی در زمینه رشد و توسعه کسب و کار در اروپا را داشت. او توانست در زمینه حمل و نقل آنلاین هفتمین استارتاپ را در جهان راه اندازی کند. در این راه شخصی دیگری به نام ژوبین علاقمند او را همراهی کرد. وظیفه تایید کردن صلاحیت رانندگان را ابتدا ژوبین برعهده داشت البته در اسنپ امروزه در کمتر از 2 روز این کار انجام می شود.
نامی که در ابتدا برای این سرویس در نظر گرفته شده بود و با آن شناخته می شد، تاکسی یاب بود که مالکیت آن با اینترنت ایران بود. از پروژه های موفق این گروه می توان به بامیلو، اسنپ فود و … اشاره کرد. با گذشت زمان تاکسی یاب به نظرات مشریان بیشترین توجه را کرد و برای همین یک نرم افزار را در سال 94 وارد بازار کرد که Snapp نام داشت و این شروع کار اسنپ در ایران بود.
به خاطر رشد فوق العاده توانست کمک های مالی بسیار زیادی را نیز در سال بعد دریافت کند. اسنپ نرم افزار خود را به مرور آپدیت کرد و امکانات بیشتری به آن اضافه کرد. امرزه اسنپ اکو که برای جابجایی افراد مختلف می باشد، جابجایی بانوان با اسنپ رز، اسنپ باکس برای جابجابی بسته ها پستی و اسنپ بایک در صورت عجله داشتن از خدمات بسیار محبوب در اسنپ می باشند. امکان نصب اسنپ بر روی تمام سیستم عامل ها مانند اندروید، ویندوز فون و ios فراهم است.
استفاده از خدمات اسنپ بسیار ساده می باشد کافی است نرم افزار را باز کنید. سپس می توانید خودروهای اسنپ که در نزدیکی شما هستند را مشاهده کنید. مقصد خود را انتخاب می کنید و درخواست خود را ثبت می کنید. به همین راحتی نزدیکترین خودرو شما را به مقصد می رساند. البته به دقت اطلاعات راننده و اتومبیل را بررسی کنید. به راحتی می توانید مکان اتومبیل را در نقشه ببینید و از خدمات اسنپ بهره مند شوید. امکان درخواست برای سفرهای رفت و برگشتی نیز برای شما فراهم است. تعداد بیشتر از یک سفر را نیز می توانید درخواست دهید و یا اینکه در طول سفر خود چند بار توقف داشته باشید. اسنپ تخفیف های ویژه ای نیز برای شما فراهم کرده است که می توانید از آنها نیز استفاده کنید.
همچنین در این سرویس هزینه سفر را می توانید هم به صورت نقدی و هم به صورت الکترونیکی پرداخت کنید. اکثر افراد به شکل نقدی پرداخت می کنند. چیزی در حدود 40 درصد از مسافران به شکل الکترونیکی پرداخت خود را انجام می دهند. در پایان یک سفر هم شما می توانید به راننده امتیاز دهید و هم راننده می تواند به شما امتیاز دهد. نحوه محاسبه هزینه به سه عامل بستگی دارند که عبارتند از میزان کیلومتری طی شده، زمان و دشوار بودن مسیر و… .
آیا می توان اسنپ را یک استارتاپ دانست؟
پیشرفت اسنپ در این سال ها بسیار چشم گیر بوده و جوایز زیادی را نیز کسب کرده. بسیاری از شما هم حتما از خدمات اسنپ استفاده کرده اید. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا می توان اسنپ را یک استارتاپ دانست.
پیش از هر چیزی باید بدانیم که استارتاپ به چه چیزی گفته می شود. اگر استارتاپ را یک شرکت تازه تاسیس در حوزه تکنولوژی های نو بدانیم یک تعریف کاملی را برای آن ارائه ندادیم. تعریف کامل آن را می توان به این شکل بیان کرد که استارتاپ یک مجموعه یا سازمان موقت است که برای رسیدن یک مدل کسب و کار تکرارپذیر و مقیاس پذیر ایجاد شده است. در این تعریف سازمان هر نوع مجموعه ای از انسان ها یا حتی یک شخص، تجهیزات و رابطه ی بین آنها می باشد و ثبت بودن یا نبودن شرکت و یا مسائل دیگر از قبیل داشتن دفتر کار یا نداشتن آن اهمیتی ندارند. موقت نیز به این دلیل می باشد که هدف یک استارتاپ یافتن کسب و کار جدید در سریعترین زمان ممکن می باشد.
سرعت و زمان را می توان دو عامل بسیار مهم در استارتاپ ها دانست. اگر یک ایده استارتاپی داشته باشید و در اجرای آن زمان را از دست بدهید ممکن است افراد دیگر آن را اجرایی کنند از شما پیشی بگیرند و یا حتی مشکلات جدیدی با گذشت زمان برای شما ایجاد شود. همچنین در یک استارتاپ اینکه کدام روش به نتیجه می رسد را نمی دانید و تنها می توانید با امتحان کردن به جواب برسید. این به دلیل قطعیت نداشتن یک فعالیت استارتاپی می باشد.
کلمه ی تکرارپذیر نیز به دلیل این است که کسب و کار ایجاد شده توانایی تکرار شدن را داشته باشد و با تکرار بیشتر به درآمد بیشتری از آن رسید. به عبارت دیگر امکان تولید انبوه آن وجود داشته باشد. مقیاس پذیر نیز به این دلیل می باشد که اگر توانستید منابع مالی خودتان را افزایش دهید و نیروی کار بیشتری را استخدام کنید قابلیت گسترش را داشته باشد. قابلیت تکرار داشتن و مقیاس پذیری در واقع امکان گسترش آن استارتاپ را فراهم می کند. در واقع اصلی ترین هدف یک استارتاپ جدید رشد پیدا کردن سریع و ایجاد ثروت برای شما می باشد.
شاید بسیاری از شما بدانید که در واقع اسنپ از روی اپلیکشین تاکسیرانی اوبر بومی سازی شده است. بر اساس تعریفی که در بالا به آن اشاره کردیم، یک استارتاپ سازمانی موقت است تا وقتی که آن مجموعه رشد کند و درآمدزایی داشته باشد. وقتی که به درآمد رسید و توانست به کار خود ادامه دهد و رشد کند دیگر به عنوان یک استارتاپ شناخته نمی شود. این که از یک ایده کپی گرفته شود دلیل بر این نیست که آن را استارتاپ ندانیم.
پس، اسنپ را می توان در ابتدای شکل گیری آن و تا زمانی که به رشد نرسیده یک استارتاپ بدانیم اما این موقتی می باشد و بعد از رسیدن به درآمد و رشد پایدار دیگر یک استارتاپ نیست.
اوبر را می شناسید؟
اوبر تاکسی های اینترنتی می باشند از سان فرانسیسکو شروع به کار کرد و امروزه در بیش از 500 شهر و 60 کشور در دنیا فعالیت می کند. همان طور که قبلا اشاره شد، اسنپ ایده ی اصلی خود را از اوبر گرفته است.
دلیل نیامدن اوبر به ایران چیست؟
همان طور که می دانید کشورمان با مشکلات تحریم های بین المللی مواجه است. به همین دلیل اوبر نمی تواند به بازار ایران ورود کند. این باعث شد تا تعدادی از افراد از این شرکت ایده گرفته و آن را در کشورمان اجرا کنند تا ایرانیان نیز از سرویس های اینترنتی حمل و نقل استفاده کنند.
آیا می توان از ایده های دیگران کپی برداری کرد؟
استفاده از ایده های دیگران و اجرا کردن آن همراه با بومی سازی و انطباق با فرهنگ مردم آن کشور، علاوه بر این که می تواند درآمد فوق العاده ای را ایجاد کند موجب می شود مردم کشور ما نیز از این نوع از خدمات و فناوری استفاده کنند.
مشکلاتی که اسنپ با آن ها مواجه بود
از مشکلات اسنپ می توان به موارد بسیار زیادی اشاره کرد. طبیعی است که یک شرکت بعد از راه اندازی دارای مشکلات و نواقصی باشد. اما این شرکت با گذشته زمان شروع به بهتر شدن و رفع این مشکلات کرد. در واقع مدیران اسنپ متوجه شدند که برای تبدیل شدن به یک سرویس محبوب باید تغییرات زیادی را ایجاد کنند.
- با شروع فعالیت این استارتاپ به ناامن بودن متهم شد. حتی تا امروز نیز این صحبت ها در مورد اسنپ وجود دارد. در در دسترس قرار گرفتن شماره تلفن های افراد برای راننده ها و مشکلات ایجاد شده به واسطه آن برای مسافران از جمله این موارد می باشد. این شرکت برای حل این مشکل هیچ راه حلی را ارائه نداده و در قبال رفتار راننده هایش مسئولیتی را قبول نمی کند.
- قیمت های اسنپ در ابتدا بسیار جذاب بود و افراد را تشویق به استفاده از آن می کرد. اما امروز قیمت های خود را افزایش داده است. البته این را می توان به عنوان جذب مشتری و مارکتینگ به شمار آورد ولی در زمان های که هوا بارانی است و خیابان ها شلواغ می باشند قیمت آنها بسیار افزایش پیدا می کند.
- کم شدن از تعداد دیگر تاکسی ها را می توان از مشکلات دیگری دانست که اسنپ با آن مواجه بود. این طبیعی است که مسافران دوست داشته باشند از نزدیک ترین تاکسی به خود که هزینه ی کمتری را نیز می گیرد استفاده کنند. همین عاملی بود برای نارضایتی دیگر افرادی که در بخش حمل و نقل کار می کردند و مسافرانشان را از دست داده بودند. حتی کار به شکایت نیز رسیده بود ولی نتوانستند جلوی این تکنولوژی و فناوری را بگیرند.
اگر به روند شکل گیری و توسعه این استارتاپ نگاه کنیم واقعا شگفت زده خواهیم شد. می توانید تجربه های خود را در رابطه با اسنپ را با ما به اشتراک بگذارید. ما حتما به کامنت های شما پاسخ خواهیم داد.