گوگل با استناد به پتانسیل بازیهای ابری در بازار، سرویس بازی ابری خود، Google Stadia را در سال 2019 معرفی کرد. از آن زمان، این کمپانی منابع زیادی را برای افزودن ویژگیها و بازیهای جدید به Stadia سرمایه گذاری کرده است. با این حال، این سرویس آنطور که انتظار میرفت جلو نرفته. به همین دلیل گوگل مجبور شد استودیوی بازی سازی Stadia را در اوایل سال 2021 به دلیل هزینههای گزاف توسعه بازیهای سطح بالا تعطیل کند. اکنون، این شرکت تکنولوژی موجود در Stadia را به عنوان «Google Stream» به شرکای خود میفروشد.
گوکل Stadia را به عنوان “Google Stream” میفروشد
بر اساس گزارش اخیر (paywalled) توسط Business Insider، گوگل فروش فناوری Stadia را به عنوان سرویسی برای شرکای منتخبی مانند Bungie، Peloton و چند شرکت دیگر آغاز کرده است. این شرکت پیشنهاد خود را «Google Stream» مینامد و آن را به عنوان تکنولوژی بازاریابی میکند که سایر شرکتها میتوانند از آن برای تقویت بازیهای خود یا ساختن یک پلتفرم استریم بسیار شبیه به خود استفاده کنند.
در حالی که طبق گزارشها، پلوتن از فناوری Stadia برای تقویت بازیهای متمرکز بر تناسب اندام خود برای دوچرخههای ورزشی مانند «Lanebreak» استفاده میکند، Bungie برنامههایی برای ساخت پلتفرم استریم بازی ابری خود مانند Stadia دارد. با این حال، با خرید سونی اخیراً، مشخص نیست که آیا گوگل میتواند سرویس استریم خود را به Bungie بفروشد یا خیر.
علاوه بر این، طبق گفته کارشناسان صنعت آشنا با این موضوع، طرح کسب و کار گوگل برای سرویس با نام تجاری Stadia از استراتژی «چرخ چرخ محتوا» پیروی میکند. این شامل ایده حفظ تدریجی بازیهای مستقل جدید از ناشران موجود برای ارائه به مشتریان است. یک منبع آگاه به Business Insider گفت: «نکته کلیدی این بود که آنها میلیونها دلار را برای عناوین بزرگ خرج نمیکردند.»
بنابراین، به نظر میرسد گوگل از رقابت با سرویس های بازی ابری پیشرو در صنعت مانند xCloud مایکروسافت یا Luna آمازون دست کشیده است. با این وجود، به نظر میرسد این شرکت به آرامی پلتفرم Stadia خود را به یک سرویس تبدیل میکند و شروع به گسترش آن به تلویزیون های هوشمند پشتیبانی شده از الجی و سامسونگ کرده است.