یکی از پرسودترین بیزینسهای دنیا فروش لباس است. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که رویای داشتن یک بوتیک بزرگ و زیبا را در سر میپرواند یا شاید هم خود شما صاحب یک بوتیک در منطقهای از ایران باشید. به هر حال، وقتی شما در حال خواندن این مقاله هستید، یعنی به دنبال روشهایی هستید که بتوانید با استفاده از آنها فروش و درآمد خالص خود را افزایش بدهید. قبل از شروع باید این نکته را بدانیم که افزایش فروش بیزینس شما فقط متکی به محصولات شما نیست. در این بخش جنبههای مختلف تاثیرگذار بر فروش را بررسی خواهیم کرد.
نحوه برخورد درست، اولین قدم!
برخلاف تصورات، اولین قدم اجاره یا رهن یک مغازه برای راه انداختن بوتیک نیست! اولین قدم شما به عنوان یک مدیر بیزینس این است که بدانید نحوه برخورد درست با مشتری چگونه است. وقتی بحث به مدیریت یک بوتیک و نظارت بر فروش میرسد، احترام به مشتری باید الویت اول باشد! شما به عنوان یک مدیر باید نحوه مدیریت موقعیتهای مختلف را بداند. در ابتدای مسیر بیزینسی خود، طبیعتاً شاید نتوانید پرسنل زیادی برای فروش به خدمت بگیرید و مجبور شوید که خودتان هم به عنوان یکی از فروشندگان داخل فروشگاه حضور داشته باشید. خواندن مطالب در حوزه مارکتینگ و فروش میتواند پتانسیل بالقوه شما را در فروش آزاد کند.
تقویت کردن خودتان در این زمینه در آینده نزدیک به کمک شما خواهد آمد. از طرفی میتوانید با استفاده از تکنیکهای فروش که یاد گرفتهاید محصولات خود را بیشتر بفروشید و از طرف دیگر میتوانید دانش و معلومات خود را در این زمینه با کارکنان آینده خود به اشتراک بگذارید تا آنها هم همانند شما به فروشندههای حرفهای تبدیل شوند.
انتخاب لوکیشن درست، قدم دوم!
یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت یک بوتیک لباس فروشی، انتخاب لوکیشن صحیح است. مغازهای انتخاب کنید که دسترسی به آن سخت نباشد. حتماً برای شما هم پیش آمده است که تبلیغات بیزینسی را در یک بنر یا بیلبورد ببینید اما نتوانید آدرس را به درستی به خاطر بسپارید. آسان بودن دسترسی به فروشگاه شما مشتریان زیادی را برای شما به ارمغان میآورد. بعد از انتخاب لوکیشن درست، نوبت به قدم سوم میرسد، دکوراسیون اختصاصی!
دکوراسیون اختصاصی، قدم سوم!
طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه یک امر مهم و مرتبط به حوزه فروش شماست. البته باید به عبارت “حوزه فروش” با دقت بیشتری نگاه کرد. بیزینس فروش لباس یک بیزینس گسترده است که شامل بخشهای زیادی میشود. فروش تیشرت، پیراهن مردانه، لباس زنانه، لباس مجلسی و غیره. شما باید مشخص کنید که در کدام حوزه فعالیت خواهید کرد. سپس دکوراسیون فروشگاه خود را طوری طراحی کنید که محیط با نوع محصولات شما هماهنگ باشد. برای مثال، اگر تیشرت یا لباسهای گنگ و لش میفروشید، بهتر است از المانهای مرتبط به این مورد مثل، رپرها، اشخاص و اتفاقهای مهم در این مورد استفاده کنید و طرحها آنها را روی دیوار فروشگاه قرار دهید.
با این روش ذهن مخاطب با محیط ارتباط مثبت میگیرد. علاوه بر حس مثبت مشتریها، میتوانید از محصولات خود در محیطی جذاب عکس بگیرید و در فضای مجازی خود منتشر کنید. اوه، فضای مجازی!
فعالیت مستمر در فضای مجازی، قدم چهارم!
فضای مجازی تاثیر غیرقابل انکاری در رشد انفجاری کسبوکارها در 10 سال اخیر داشته است و به نظر میآید این انفجار تا چند سال آینده نیز ادامهدار باشد. معروفترین و محبوبترین پلتفرم این روزها در جامعه، برنامه اینستاگرام است. اینستاگرام که یکی از محبوبترین و پراستفادهترین شبکههای اجتماعی است، یک قابلیت جذاب برای کاربران خود به نام Instagram Shop آماده کرده است. در این بخش، کاربران با ثبت نام برای ایجاد یک حساب فروشگاهی میتوانند فروشگاه مجازی خود را راه بیندازند. شما با داشتن این بخش نیاز نیست برای جذب فالوور یا افزایش فروش به اینفلوئنسرها و واینرها مبالغ نجومی پرداخت کنید تا فقط برای 15 ثانیه بیزینس شما را تبلیغ کنند.
اینستاگرام با مبلغ خیلی کمتر فروشگاه شما را به مخاطبهای زیادی معرفی میکند. این کار اینستاگرام برای بیزینسهای نوپا بسیار عالی است. البته به خاطر تحریمهای بینالمللی، کاربران ایرانی نمیتوانند از این ویژگی استفاده کنند و مجبورند هزینه زیادی را صرف تبلغیات خود کنند که در یک نگاه کلی میتوان فهمید که این نوع تبلیغات بازخورد خیلی خوبی هم ندارند. پس چاره چیست؟
ایجاد یک سایت و گسترش بیزینس، قدم پنجم!
شبکههای اجتماعی روزی میآیند و روزی هم از یاد میروند. در 15 سال گذشته بسیاری از اپلیکیشنها وارد بازار شدند ولی بعد از گذشت چند ماه و یا چند سال، همه از دور خارج شدند. اما گوگل هیچوقت از دور خارج نشده است. گوگل بیشترین کاربران را نسبت به سایر موتورهای جستجو دارد و با هر آپدیت خود اختیارات بسیار کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار میدهد. در شرایط فعلی، بهترین روش برای بیزینسها، ایجاد یک سایت و ادامه فعالیت خود در سایت است.
پینوشت: ایجاد یک سایت به این معنی نیست که فعالیت خود را در شبکههای اجتماعی قطع کنید، هرگز! شما همچنان میتوانید از اینستاگرام به عنوان یک منبع برای جذب مشتری استفاده کنید. ولی فروش را در اینستاگرام ادامه ندهید، فروش در اینستاگرام یعنی چک کردن مداوم دایرکتها، ثبت سفارش به صورت دستی، ارسال فیش پرداختی فیک توسط بعضی از کاربران و غیره. با یک سایت تمام این پروسهها آسانتر و سریعتر پیش میروند.
سئو سایت و استارت پیشرفت در فروش، قدم ششم!
سئو یا بهنیه سازی موتورهای جستجو(SEO) در واقع میتواند قدم نهایی برای شروع پیشرفت در فروش بیزینس شما باشد. بدون سئو هیچ سایتی توانایی پیشرفت ندارد. شما میتوانید با سفارش پروژه سئو سایت خود را با کلمات کلیدی مشخص و خوب به رتبه یک گوگل برسانید! سئو درست و اصولی میتواند شما را به مخاطبان زیادی معرفی کند. با یک مثال، میتوانیم بهتر اهمیت سئو را درک کنیم. برای مثال، همین الان در گوگل عبارت “خرید تیشرت مردانه” را جستجو کنید.
صفحاتی که در صفحه اول هستند مطمئناً فروش بالایی دارند و همه این فروش زیاد فقط و فقط به خاطر انجام فعالیتهای سئو روی سایت است.
پینوشت: ایجاد سایت و سئو کردن آن قدم آخر شما در بیزینس نیست، بلکه قدم آخر شما برای استارت فروش بیشتر در ابتدای مسیر است!