با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، در آیندهای نزدیک میتوان شاهد تفاوتهای بسیار در تمامی زمینهها بود. تا چندین سال پیش شاید وجود نرم افزار رستوران نیز امری محال به نظر میرسید؛ اما امروزه بسیاری از رستورانها از این نرم افزارها به جهت کاربردِ سریع و راحتی که دارند، استفاده میکنند و انجام امور خود را سهولت بخشیدهاند.
با نگاهی به سال 2021 و بعد از آن، میتوان چند پیش بینی را در صنعت رستورانداری عنوان کرد که تقریبا اکثر افراد، چه صاحبان کسبوکارهای مربوط به این صنعت و چه سایر مردم، موافق با رویداد آنها هستند. مردم همیشه میخواهند غذاهای سالمتری بخورند و بدانند غذایی که میخورند از کجا میآید و چه موادی در تهیه غذاها استفاده شده است.
با آگاهی از این موارد، چند پیش بینی که در منوهای آینده بیشتر به چشم خواهد آمد عنوان خواهد شد. این روند تغییر در منوی رستورانها، به طور حتم به دلیل تغییر تقاضای مصرف کنندگان و چشم انداز غذاخوری آنها در سالهای آینده، به سرعت در حال تحول خواهد بود.
استفاده از غذاهای گیاهی بیشتر در منوها
طبق پیش بینی برخی از رستورانداران، در آیندهای نه چندان دور تعداد افراد گیاهخوار بیشتر خواهد شد و از این رو موارد ویژه و جدیدی وارد منوها برای افراد گیاهخوار خواهد شد. از آنجایی که وعدههای غذایی بدون گوشت ارزانتر بوده، برای افرادی که به فکر بودجه اقتصادی خود هستند، این امر مناسب خواهد بود.
سالادها و گزینههای مبتنی بر سبزیجات، از جمله محبوبترین انواع وعدههای غذایی در سال 2020 بودند که در رستورانها فروخته میشدند و دلیل این فروش نیز، علاقهمندی بیشتر مردم به تغذیههای سالم و جایگزین کردن سبزیجات به جای گوشت بود.
انتظار میرود که در آینده گزینههای بیشتری از مواد گیاهی برای گیاهخواران در منوها به وجود آید که برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:
- مصرف جک فروت به عنوان جایگزینی برای گوشت
- مصرف تمپه و توفو
- مصرف غلاتی همچون کینوآ، گندم سیاه، دانه تف، اینکورن، تاج خروس، ارزن و اسپلت
- مصرف انواع حبوبات و لوبیا، از جمله آنهایی که برای تهیه همبرگرهای گیاهی و رشته فرنگی استفاده میشوند.
- جایگزینهای لبنی
- گزینههای مبتنی بر قارچ
اضافه شدن نوشیدنی و عرقیات گیاهی منحصر به فرد در منوها
بسیاری از مردم، در هنگام صرف غذا به دنبال یک نوشیدنی هستند که بتواند بسیار خوش طعم باشد و طعمی لذت بخش داشته باشد. برخی از نوشیدنیهای حال حاضر که به صورت گیاهی تهیه میشوند، به دلیل تازگی و فوایدی که در سلامت انسان دارند میتوانند به عنوان مکملهایی به جهت کاهش استرس و تقویت خلقوخوی افراد استفاده شوند.
موادی که درون این نوشیدنیها به کار گرفته خواهند شد، با الهام از سلامتی انسان تهیه میشوند و آبمیوهها و دمنوشهایی منحصر به فرد خواهند بود که به احتمال زیاد در آنها مواردی همچون زنجبیل، زردچوبه، سیب، آب لیمو، آب هویج و سایر سبزیجات وجود خواهد داشت که این موارد منجر به سمزدایی بدن خواهند شد.
احتمال ایجاد منوهایی با تاکید بیشتر بر روی غذاهای سالم و تمیز
در چند سال آینده به احتمال زیاد، وجود منوی دیجیتال یک امر طبیعی در هر رستوران و کافی شاپ خواهد بود و مهمترین چیزی که در این منوها رعایت خواهد شد تاکید بیشتر بر روی غذاهایی سالمتر خواهد بود. در کشورهای خارجی، تغذیه سالم به عنوان یکی از سه اولویت اصلی در هنگام صرف غذا در بیرون، رتبه بندی میشود و 2 مورد دیگر ارزش مالی و طعم غذاها هستند.
پس از فراگیری کووید 19، تمرکز بر روی تغذیه و حمایت از سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مردم نه تنها برای افزایش مواد مغذی بدن خود بیشتر به رژیمهای گیاهخواری روی آوردهاند، بلکه به دنبال وعدههای غذایی هستند که مبتنی بر غذاهای کامل و مواد فرآوری شده کمتر همچون غذاهای سرخشده و میانوعدههای شیرین هستند.
رستورانهای آینده، برای کسانی که با مشکل آلرژی دستوپنجه نرم میکنند و یا رژیمهای غذایی سخت دارند، نیاز به تغییر وعدههای غذایی دارند. برای این دسته از افراد به احتمال زیاد، بیشتر گزینههای بدون گلوتن، بدون لبنیات، بدون غلات و غذاهای گیاهی در منوها ظاهر خواهند شد. به جای مصرف وعدههای غذایی همچون ماکارونی، استیک و همبرگر میتوان انتظار داشت که رستورانها بر روی وعدههای غذایی حاوی سبزیجات، غلات کامل، سالادها و ماهیها تاکید بیشتری داشته باشند.
تمرکز بیشتر بر روی مواد اولیه محلی
جنبش “از مزرعه به سفره” از دهه گذشته تا به حال در حال افزایش بوده و انتظار میرود که این روند همچنان ادامه پیدا کند. در حال حاضر مصرف کنندگان بیش از هر زمان دیگر از وجود کشاورزان محلی و تولیدکنندگان کوچک و معتبری که کیفیت را تضمین میکنند آگاه هستند.
غذاها و مواد غذایی، همیشه وسیعترین تحقیقات را داشتهاند و نتایج حاکی از آن بوده که محصولات فصلی و محلی، به جذب مواد مغذی بیشتر برای بدن کمک میکنند و به طور کلی طعم بهتری را در رژیم غذایی فردی ایجاد میکنند و دلیل آن نیز تازگی محصولات است.
در نظر داشتن کیفیت بالا نه کمیت
به کارگیری تمامی موارد گفته شده و استفاده از روشهایی همچون ساده کردن منو، حفظ کیفیت غذا، کنترل قیمتها و کاهش ضایعات برای رستورانها با استفاده از نرم افزارها بسیار سادهتر خواهد شد. سروفراز به عنوان نماینده شرکت سپیدز در تهران به خوبی به رستورانها کمک میکند تا بر روی سفارشهای بیرونبر و آنلاین تمرکز داشته باشند.
چندین سال آینده به احتمال زیاد، بسیاری از رستورانها اقلام موجود در منوهای خود را کاهش میدهند و در عوض کیفیت، مواد اولیه و طعم غذاهای خود را بهبود میبخشند. در این صورت غذاهای سنتی به ویژه آنهایی که سالمتر هستند به غذاهای محبوبتر در منوها تبدیل میشوند.