عطر و ادکلنها یکی از محصولاتی هستند که در دنیای ماشینی و بی روح امروزی می توانند استفاده شوند و رنگ و روحی به این دنیا بدهند! هزاران عطر و ادکلن مردانه و زنانه در بازار موجود هستند که با کیفیتها و قیمتهای متفاوتی عرضه شدهاند. امروز در این مطلب قصد داریم فناوری های جدید عطرهای آینده را با هم بررسی کنیم و ببینم که پیشرفت تکنولوژی و هوش مصنوعی چه تاثیری بر دنیای عطر و ادکلنها خواهد داشت. پس تا پایان همراه ما باشید.
سیر تکاملی عطر و ادکلن از گذشته تا آینده!
مشاهده سیر تکاملی عطر و ادکلن از گذشته تا آینده بسیار عجیب و جالب توجه است و نشان دهنده سرعت پیشرفت بشر است.
زمان گذشته
استفاده از عطرها به صورتی که امروزه استفاده میشود از حدود 1950 برای اغوا کردن، نمایش ثروت و ارتباط با خدایان استفاده میشد و اکثرا خانوادههای اشرافی و ثروتمند از عطر و ادکلن استفاده میکردند. دلیل این موضوع نیز نایاب بودن عطرها و قیمتهای گزاف آنها بود.
زمان حال
امروزه اما از عطرها استفادههای متنوعی میشود و مزایای همچون افزایش اعتماد به نفس، رایحه درمانی، آراستگی و … را میتوان برای آنها نام برد. همچنین استفاده عطر و ادکلنها دیگر مختص خانوادهها و خاندان اشرافی نیست و تقریبا همه گیر شده است. اگر نگاهی به بازار عطر و ادکلنها بیاندازید، از عطرهای چند ده میلیونی همچون کرید اونتوس و عطرهای چند میلیونی همچون ساواج دیور گرفته تا عطرهای چند صد هزارتومانی و عطرهای چند ده هزار تومانی میتوانید پیدا کنید. به نظر شما دلیل این تفاوت قیمتی چیست؟
اولین موردی که میتوان برای پاسخ به دلیل این تفاوت قیمت بیان نمود، برند عطرها است. برندهای مشهوری همچون کرید، دیور، شنل با برندهای ناشناس باید تفاوت قیمت داشته باشند. موضوع دیگر مربوط به کیفیت و مواد استفاده شده در عطرها است که در عطرهای گران قیمت شاهد استفاده از مواد طبیعی و نایاب در عطر هستیم.
زمان آینده
پیشبینی از آینده سخت است اما با توجه به سرعتی که پیشرفت تکنولوژیها دارند، میتوان حدس زد که در آیندهای نزدیک شاهد تحولی عظیم در دنیای محصولات آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلنها نیز خواهیم بود. ورود هوش مصنوعی و فناوریهای مربوط به این حوزه نیز، سرعت این اتفاق رو دو چندان خواهد نمود. بیایید برخی از این اتفاقاتی که پیشبینی میشود در آینده به وقوع پیوندد را با هم بررسی نماییم.
فناوریهای جدید عطرهای آینده با استفاده از هوش مصنوعی!
همانطور که اشاره شد بسیاری از کمپانیهای مد و آرایشی بهداشتی در زمینه هوش مصنوعی وارد شدهاند و سرمایهگذاریهای عظیمی نیز در این حوزه انجام دادهاند. به نظر شما شاهد چه دستاوردهایی در آینده خواهیم بود؟ آیا میتوان هنگام خرید عطر به صورت آنلاین از پشت مانیتور رایحه آن را تست کرد!؟! آیا میتوان رایحه ساخت که با DNA شما مطابقت داشته باشد؟! آیا هوش مصنوعی میتواند در خرید بهترین عطر مردانه و زنانه متناسب با سلیقهتان به شما کمک کند؟!
1) بو کردن رایحه از پشت مانیتور!
یکی از مشکلاتی که افراد هنگام خرید اینترنتی و آنلاین عطر و ادکلن با آن مواجه هستند، این است که نمیتوانند رایحهها را بو کنند و سپس انتخاب کنند. این مشکل احتمالا به زودی برطرف خواهد شد و شما با استفاده از سختافزارهایی قادر خواهید بود که رایحه عطرها را حتی از پشت کامپیوتر شخصیتان امتحان کرده و سپس خرید کنید!
2) انتخاب عطر متناسب با سلیقه شما توسط هوش مصنوعی!
در سال 2019، شرکت لوازمآرایشی و بهداشتی O Boticàrio اولین کسبوکاری بود که از هوشمصنوعی برای کمک به بهبود فروش خود استفاده نمود. O Boticàrio با همکاری در کنار کمپانیهای مشهور و شناخته شده نظیر IBM Research و Symrise برای ایجاد این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی تلاش کردند و Philyria به وجود آمد.
فیلیریا با استفاده از رایحههای پایگاه داده 1.7 میلیون فرمول رایحه عمل میکند. علاوه بر این، این رایحهها را در کنار اطلاعاتی در مورد محبوبیت هر فرمول در میان گروههای جمعیتی مختلف پردازش میکند. به عنوان مثال میتواند پیشبینی رایحههای محبوب برای افرادی باشد که در کشورهای خاص زندگی میکنند و یا از گروههای سنی خاص هستند، را انجام میدهد. در نهایت، فیلیریا از یک الگوریتم یادگیری پیشرفته برای پیشبینی عطرهایی استفاده میکند که برای یک گروه هدف خاص عملکرد خوبی دارند. برای اهداف این عطر، به فیلیریا دستور داده شد تا عطری بسازد که برای هزاره های (متولدین 1980 تا 1990) ساکن برزیل جذاب باشد.
3) خالق عطر شخصی خودتان باشید!
در سال 2020، ScenTronix یکی دیگر از نامهای مهم در صنعت عطر Al شد. این کمپانی یک شرکت هلندی هستند که محصولات معطر شخصیسازی شده برای مصرفکنندگان ایجاد میکند. پس از ورود به این فروشگاه از مصرفکنندگان خواسته میشود تا یک نظرسنجی در مورد شخصیت و سبک زندگی خود تکمیل کنند. آنها سپس دستگاه هوش مصنوعی را تماشا میکنند که مجموعهای از روایح را بر اساس پاسخهای نظرسنجی خود ایجاد میکند. مشتریان میتوانند این عطر را ارزیابی میکنند و در صورت تمایل قبل از تصمیمگیری در مورد محصول نهایی، تغییراتی را اعمال میکنند.
برنامه هوشمصنوعی از بازخورد مشتریان میآموزد و از این درسها برای تنظیم دقیق پیشنهادات برای مشتریان آینده استفاده میکند. بنیانگذار ScenTronix، فردریک دورینک، توضیح میدهد که «آنچه ما ارائه میدهیم، در سادهترین حالت، بستری برای افراد است که بتوانند عطر شخصیسازی شده خود را بسازند». او ScenTronix را بهعنوان وسیلهای برای مشتریان در نظر میگیرد تا تخیل خود را کشف کنند و عطر انتخابی خود را با تجربهای معنادار و خاطرهانگیز تلقین کنند.
در درازمدت، ScenTronix امیدوار است که سیستم هوش مصنوعی آنها به حدی توسعه یابد که بتواند عطری عالی برای هر فرد در جهان ایجاد کند.
کلام پایانی
امیدواریم این مطلب با موضوع فناوری های جدید عطرهای آینده مورد توجهتان قرار گرفته باشد و اطلاعات مفیدی را کسب نموده باشید. شما می توانید تمامی عطرهای موجود در بازار را به همراه گارانتی مادام العمر از فروشگاه درین عطر خریداری نمایید. درین عطر اولین مرجع تخصصی فروش عطر و ادکلن اورجینال با گارانتی مادام العمر در ایران است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت درین عطر به نشانی (www.dorinatr.com) مراجعه نمایید.