آموزش و یاد گرفتن سئو به خودی خود امری دشوار و زمان بر است. بعد از تسلط به سئو و تمام قسمت های آن نوبت به کسب تجربه فراوان در سایت های مختلف میرسد. در این مقاله به زوایای پنهان سئو میپردازیم. اینکه آیا تمامی سایت ها بدنبال دیده شدن در گوگل هستند؟ و یا اینکه هدف هر سایت از سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیست؟ مقاله ای جذاب برای کارشناسان و متخصصان سئو، که به همت آژانس دیجیتال مارکتینگ مشهد (خاتون) میباشد.
هدف هر سایت از سئو چیست؟
قبل از این سوال باید به این موضوع بپردازیم که آیا هر وبسایتی نیاز به سئو دارد؟ جواب شما در هدف از طراحی سایت میباشد. اگر سایتی خبری در جهت دیده شدن اخبار روز باشد جواب کاملا مثبت است. اما اگر یک شخص یا شرکت تنها برای معرفی برند خود نیاز به سایت داشته باشد، به احتمال زیاد همخوانی نام دامنه و برند کفایت میکند. حال فروشگاهی را در نظر بگیرید که در اینستاگرام، دنبال کنندگان فراوانی دارد. سایت این فروشگاه ممکن است تنها حالت انبار داری و ثبت سفارش را ایفا کند و نیازی به هزینه های سئو نداشته باشد. از طرفی میتوانند با سرمایهگذاری روی سئو به عنوان یک کانال جدید فروش، بقای خود را در این حوزه کسب و کار تضمین کنند. سئو به عنوان یک کانال رایگان فروش، پتانسیل فراوانی در خود دارد.
ارتباط طراحی سایت و سئو
یک مقدار به صورت تخصصی تر به بحث بپردازیم. قطعا همه شما از تاثیرات تجربه کاربری در سئو آگاهی دارید. اما به چه مقدار یک طراحی سایت میتواند روی سئو سایت هم موثر باشد؟ خیلی از مواقع وارد یک سایت میشوید و پس از گذشت چند ثانیه و بارگذاری صفحه سایت، امکان کلیک روی المان ها وجود ندارد! و یا زمانی که میخواهید روی یک المان کلیک کنید جا به جایی شدیدی در آیتم های صفحه رخ میدهد. و یا برای رفتن به یک قسمت سایت یا بستن یک پنجره باید چند ثانیه زمان صرف کنید تا دکمه مناسب را پیدا کنید. اینها نمونه های بارز از یک تجربه کاربری وطراحی کاربری بد هستند. زمانی که رقابت بر سر رتبه های بالای گوگل رخ میدهد، اگر نتوانید کاربر خود را راضی و خشنود نگه دارید، قطعا گوگل ارزش و اعتباری که به شما اختصاص داده را باز خواهد ستاند. زیرا سیاست گوگل از دیرین تا کنون رضایت کاربران از سایت های خبری، فروشگاهی و صنعتی بوده است. پیشنهاد میکنم بیشتر در رابطه با UX , UI یک سایت مطالعه کنید. ما به عنوان یک کارشناس سئو وظیفه داریم حداقل اطلاعاتی در شاخه های مختلف از جمله مواردی که بیان شد و یا طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم.
اصل ماجرا، سئو سایت های مختلف به چه شکل است؟
چند نمونه از مهمترین سایت هایی که هر کارشناس سئو ممکن است با آن روبه رو شود در ذیل آورده شده است. سعی شده تا مهمترین نکات به صورت تیتر وار و کوتاه بیان شود.
سئو سایت فروشگاهی
این مورد را میتوان بدون اغراق بزرگترین عضو جامعه مشتریان سئو نامید. در یک سایت فروشگاهی شناخت پرسونای مخاطب در بقای آن کسب و کار، نقش حیاتی ایفا میکند. باید دید مشتری را به خود بگیرید و همه چیز را از زاویه دید او ببینید. دو روش در بین متخصصین سئو در سئو سایت فروشگاهی فراگیر است.
- سئو و بهینه سازی صفحات محصولات و سپس دستهبندیها
- سئو دسته بندی ها و سپس کار بر روی برچسب های مهم
استفاده از این دو روش کاملا به محصولات و جامعه هدف شما باز میگردد. اگز محصولات شما به صورت مجزا و دقیق دارای حجم سرچ خوبی هستند، بهتر است اول به سراغ آنها بروید. چرا که به نسب کلمات سخت و با سرچ بالا، راحت تر به رتبه های برتر گوگل راه پیدا میکنند. اما اگر تمرکز بر روی کلمات دسته بندی باشد، بهتر است ابتدا این کلمات را به صورت “دم بلند” سئو و بهینه سازی کنید.
سئو سایت های خبری
سئو و افزایش رتبه سایت های خبری را میتوان یکی از پرچالشترین اغدامات در سئو دانست. این موضوع بیشتر در شهر تهران صدق میکند و برای سئو در مشهد این چالش ها کمتر است. چند نکته بسیار مهم وجود دارد که به اختصار به آنها میپردازیم.
- سئو سایت های خبری به علت وجود صفحه های فراوان و فرآیند تولید خبر و صفحه مداوم، نیاز به تیم حرفه ای و استفاده از ابزارهای گوناگون دارد. ( مانند ابزار برای جلوگیری از برچسب ها و دسته های پراکنده، جلوگیری از محتوای کپی و حذف و ریدایرکت صفحات گوناگون)
- استفاده از گوگل نیوز و یا قرار گرفتن در تاپ استوری صفحه نتایج گوگل
- استفاده از ظرفیت های دیسکاور به عنوان یک کانال ورودی تاثیرگذار
- ایجاد و تفکیک محتوای همیشه سبز
- سرعت و دقت در تشخیص و انتشار خبر
- استفاده و فعالیت در سوشال مدیا
سئو سایت شرکتی
مشهد به عنوان یکی از کلان شهرهای ایران، دارای شرکت ها و کارخانه های بزرگی میباشد. بحث طراحی سایت در مشهد و مخصوصا طراحی سایت های شرکتی و صنعتی خود بحث مفصلی است و توجه ویژه ما بر روی سئو و ارتقاء یک سایت صنعتی و شرکتی است. سوالی که در ابتدا باید از خود بپرسید: هدف از سئو چیست؟ ممکن است پاسخ تنها دیده شدن نام برند در یک کلمه کلیدی خاص به درخواست مشتری باشد. و یا فروش یک محصول ویژه از آن شرکت در حوزه ای خاص باشد. نکات بسیار مهم، ثبت شرکت و کسب و کار در گوگل بیزینس و در گوگل مپ، تکمیل و کامل بودن صفحه درباره ما و تماس با ما و همینطور تفکیک صفحات وتارگت سئو آنها میباشد.( سعی کنید صفحه اصلی را تنها به برند اختصاص دهید و کلمه دیگری را تارگت نکنید)
سئو سایت های شخصی
سایت های شخصی را میتوان آسانترین گزینه و بهترین گزینه برای شروع کار یک سئو کار دانست. معمولا انتخاب نام دامنه متناسب با نام فرد و قرار دادن رزومه و اطلاعات کامل فرد در صفحه اصلی سایت کار را تمام میکند. اما دقت داشته باشید تفاوت بسیاری در نمایش سرچ نام شما در گوگل و یا سرچ عبارت “بهترین متخصص سئو” وجود دارد.
برون سپاری یا استخدام سئوکار
حسن ختام این مقاله نکاتی در رابطه با برون سپاری SEO و یا استخدام یک کارشناس سئو در مجموعه است. اگر شما به عنوان یک مدیر یا کارفرما اطلاعات جامع و کاملی از سئو دارید، به شرط دخیل و تحمیل نکردن نظرات خود، میتوانید از یک نیروی کار سئو خبره استفاده کنید. اما اگر اطلاعات و دانش شما از دیجیتال مارکتینگ و سئو کامل نیست بهتر است به سمت بستن قرارداد با یک شرکت قوی در شهر خود بروید. میتوانید بصورت دورکاری با مجموعه های مختلف قرار داد ببندید. اما پیشنهاد ما حضور فیزیکی در یک شرکت یا مجموعه دیجیتال مارکتینگ است. اگر شرکتی بزرگ را رهبری میکنید و آینده ای درخشان را برای خود متصور هستید، استخدام یک متخصص دیجیتال مارکتینگ و سرمایه گذاری روی بازاریابی آنلاین شرکت میتواند آینده و بقای شما را در این بازار گسترده تضمین کند.