اولین سوالی که در راهاندازی یک کسبوکار اینترنتی مطرح میشود این است که چه چیزی یک فروشگاه اینترنتی را از دیگر فروشگاهها متمایز میکند؟ مطمئناً، خدمات مشتری و ارائه محصولات باکیفیت، متمایز کنندههای مهمی هستند، اما از آنجایی که خریدار هنوز با خدمات یک فروشگاه آشنایی ندارد، چگونه میتواند یک فروشگاه آنلاین را پیدا کرده و از محصولات آن اطلاع یابد؟ پاسخ این سوال در سئو محصول است. سئوی محصولات فروشگاهی، به اصول و شیوههایی خاص برای بهینهسازی یک فروشگاه آنلاین گفته میشود و روشی رایگان برای جذب ترافیک بیشتر به یک وبسایت از طریق نمایش بیشتر آن در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است. در این مطلب، به آموزش سئو محصولات فروشگاهی پرداخته و استراتژیهای مربوط به آن را توضیح میدهیم.
سئوی محصولات فروشگاهی فرآیندی است که یک فروشگاه آنلاین را در نتایج موتور جستجوی گوگل بیشتر نمایان میکند. به عبارت بهتر، هنگامی که یک خریدار محصول فروشگاه شما را به صورت آنلاین جستجو میکند، سئو محصول تضمین میکند که فروشگاه آنلاین شما به عنوان یک نتیجه برتر و در صدر نتایج جستجو نمایش داده میشود و شانس شما را برای بازدید و فروش بیشتر را افزایش میدهد. بهینهسازی سئوی فروشگاه الکترونیکی امر بسیار مهمی است و بر روی بهینهسازی صفحات محصول و دستهبندی محصولات یک فروشگاه اینترنتی تمرکز دارد.
اهمیت سئو برای وبسایتهای فروشگاهی چیست؟
اهمیت سئوی محصولات فروشگاهی با مخاطبان و جستجوهای آنها مشخص میشود. به این صورت که سئوی فروشگاهی، خریداران را به یک فروشگاه آنلاین هدایت میکند و این موضوع برای هر کسبوکاری که امیدوار به رشد و پیشرفت است، امر بسیار مهمی است. جنبههای مختلف شامل ساخت لینک، به کارگیری کلماتکلیدی، بهینهسازی و سئوی فنی میباشد. کسب ترافیک بیشتر برای هر صاحب کسبوکار الکترونیکی مهم است، بنابراین تسلط بر سئوی محصولات نیز امر بسیار مهمی میباشد. سئوی تجارت الکترونیک فرآیند ایجاد ترافیک بدون پرداخت پول و رایگان از سایتهایی مانند گوگل، بینگ و یاهو به یک فروشگاه آنلاین است. برای مثال، وقتی چیزی را در گوگل جستجو میکنید، به صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) هدایت میشوید که در این زمان، سئوی محصولات منجر میشود تا صفحات محصول یک فروشگاه در بین 10 نتیجه جستجو اول نمایش داده شوند. یک صفحه با رتبه بالا ترافیک بیشتری را کسب میکند. برای اینکه صفحات وب شما در SERP رتبه بالاتری داشته باشند، باید اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده است. از کلماتکلیدی که استفاده میکنید تا تنظیمات فنی فروشگاه وبسایت، همگی تاثیر زیادی در بهینهسازی سئو دارند. اگر میخواهید با بهترین افزونه های فروشگاه ساز آشنا بشید، کلیک کنید.
استراتژیهای سئو محصولات فروشگاهی
همانطور که گفته شد سئو محصولات فروشگاهی استراتژیهایی را شامل میشود که عبارتند از:
مرحله 1: تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research
این مرحله، مبنای اصلی یک سئوی موفق است. فرآیند کیورد ریسرچ یا جستجوی کلیدواژه، یکی از مراحل اساسی سئو فروشگاهی است. کلمات کلیدی نقش بسیار مهمی در سئوی تجارت الکترونیک ایفا میکنند. بنابراین، باید به هنگام جستجوی کلمات کلیدی برای یک پلتفرم از کلمات کلیدی استفاده شود که بسیار مرتبط به محصولات فروشگاه هستند. ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند که عبارتند از: SEMrush، Soovle، WonderSearch و Keyword Tool.
مرحله ۲: ایجاد یک ساختار برای سایت
ساختار یک سایت تجارت الکترونیک به فرآیند ایجاد سایت و نحوه تشکیل آن از صفحات وب بستگی دارد. این فرآیند باید به گونهای باشد که دسترسی کاربران به آن و موتور جستجو بسیار ساده و آسان باشد. این موضوع نه تنها تجربه کاربری را بهبود میبخشد، بلکه دریافت اعتبار صفحات محصول از صفحه اصلی را نیز تضمین کرده و دسته و فهرست صفحات را برای موتور جستجو سادهتر میکند.
مرحله ۳: تمرکز بر سئو داخلی
سئو داخلی یکی از عوامل اصلی رتبهبندی هر وبسایت فروشگاهی است که منجر میشود تا یک وبسایت در صفحات نتایج موتور جستجو نمایان شوند. سئو On-Page در یک سایت تجارت الکترونیک، به پروسه بهینهسازی و دستهبندی صفحات محصول برای داشتن رتبه بالاتر و دریافت ترافیک بیشتر گفته میشود. در سئو on-page، باید از URLهای کوتاه و دارای کلمات کلیدی استفاده شود.
مرحله۴: ارائه توضیحاتی منحصر به فرد پیرامون محصول
اگرچه نوشتن توضیحاتی منحصر به فرد برای هر محصول در سئو فروشگاهی امری دشوار است، اما میتواند بسیار کارآمد باشد و بر رتبه و بازدید سایت تاثیر بگذارد. در نوشتن توضیحات باید سه الی پنج بار از کلماتکلیدی اصلی در متن استفاده شود.
مرحله ۵: بهبود سرعت بارگذاری سایت
پایین بودن سرعت یک سایت فروشگاهی منجر میشود تا بازدیدکنندگان و خریدارن دلسرد شده و سایت دیگری را انتخاب کنند که این موضوع بر میزان بازدید سایت تاثیر منفی میگذارد. علاوه بر خدمات ارائه شده و کیفیت آنها، بهبود سرعت مولفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به این دلیل هر چه یک سایت فروشگاهی سریعتر بارگذاری شود، رتبه بالاتری در موتور جستجو کسب خواهد کرد.
مرحله ۶: ایجاد بک لینک
بک لینک به عنوان اصلیترین و مهمترین مولفه سئو برای یک وبسایت فروشگاهی و سئوی آن در نظر گرفته میشود و اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که اگر یک سایت فروشگاهی به وسیله بک منبع معتبر به مخاطبان توصیه شود، میتواند منجر به ایجاد ترافیک زیادی در وبسایت شود. بهترین و موثرترین روش برای کسب بکلینکی با کیفیت بالا، وبلاگ نویسی است.
مرحله ۷: ایجاد و حفظ امنیت سایت
یک سایت فروشگاهی با دادههای چندین کاربر سروکار دارد و روزانه تعداد زیادی تراکنش در آن انجام میشود. همچنین، حملات سایبری زیادی به سایتهای فروشگاه الکترونیک میشود که میتواند منجر به لو رفتن اعتبار مالی کاربران شود. با توجه به این موضوع، ایجاد و حفظ امنیت یک وبسایت، امر بسیار مهمی است که تاثیر زیادی بر بازدید و رتبهبندی آن دارد. برای حفظ امنیت یک سایت، باید سایت فروشگاهی گواهینامههای HTTPS و SSL را دارا باشد. HTTPS پروتکلی است که امکان اتصال ایمن در یک پورت استاندار را برای مرورگر فراهم میکند. SSL نیز برای رمزگذاری دادهها، یک لایه امنیتی اضافی ایجاد میکند.
مزایای سئو محصولات فروشگاهی چیست؟
سئو محصولات فروشگاهی مزایایی را شامل میشود که عبارت است از:
بهبود تجربه کاربری: یکی از فاکتورهای اصلی رتبهبندی گوگل، ارائه تجربه کاربری خوب به کاربران است. اگر سایت فروشگاهی کلمات کلیدی مناسبی را برای مخاطبان هدف هدف قرار دهد و به سوالاتی که بازدیدکنندگان وبسایت ممکن است داشته باشند پاسخ دهد، گوگل آن را به عنوان یک تجربه مثبت و در نتیجه رتبه بالا نشان میدهد.
گسترش دامنه دسترسی: سئوی محصولات به فروشگاه اینترنتی کمک میکند تا ترافیک بیشتری دریافت کند که در نتیجه دامنه برند را افزایش میدهد. هنگامی که کاربر وارد وبسایت میشود، میتوان مجدد آن شخص را با کمپینهای هدفگذاری جذب کرد. بازاریابی مجدد سئو یک روش بسیار موثر است.
اگر از وردپرس استفاده میکنید و میخواهید از بهترین درگاه پرداخت وردپرس استفاده کنید، کلیک کنید.