با توجه به پیشرفت تکنولوژی نسبت به سالهای گذشته، بیشتر افراد جامعه از فضای مجازی و اینترنت استفاده میکنند. از طرفی دیگر، با همگانی شدن تلفنهای هوشمند، امروزه شاهد این موضوع هستیم که اکثر افراد جامعه بیشتر زمان خود را به گشت و گذار در فضای مجازی اختصاص میدهند. وجود چندین میلیون کاربر فعال در این صفحات مجازی، صاحبان کسب و کارهای مختلف را به این فکر میاندازد که هرچه سریعتر از این پلتفرمهای اجتماعی در جهت بهبود شرایط فعلی و رشد کسب و کارشان استفاده کنند. حال ممکن است این سوال شاید ذهن شما را هم به خود مشغول کرده باشد که چگونه میتوانم در شبکههای مجازی رشد بهتری داشته باشم؟ با استفاده از چه تکنیکهایی میتوانم از رقبای خود پیشی بگیرم؟ آیا تبلیغات گزینه خوبی برای کسب و کار من است؟ و یا باید از چه روشهای تبلیغاتی در فضای مجازی استفاده کنم؟
چرا باید در فضای مجازی تبلیغات انجام بدیم؟
اصلیترین دلیلی که باید در فضای مجازی تبلیغات انجام دهید، این است که جذب مخاطبان از طریق فضای مجازی ده برابر بیشتر از روش تبلیغات سنتی است. در صورتی که روشهای تبلیغاتی در فضای مجازی کاملا اصولی و هوشمندانه باشد، میتواند به آشنایی یک جامعه بسیار بزرگ از کاربران شبکههای اجتماعی با کسب و کار شما کمک کند. تبلیغات برای یک کسب و کار میتواند بسیار کمک کننده، سودمند و مفید باشد. فرقی ندارد که کسب و کارتان صرفا به صورت آنلاین است یا به صورت حضوری. پیشنهاد میکنیم اگر تا به حال در فضای مجازی تبلیغات انجام ندادهاید حداقل یکبار این روش را امتحان کنید تا تاثیرات بی نظیری در فروش خود ببینید.
مزایای تبلیغات در فضای مجازی
فضای مجازی شامل کانالهایی است که کاربران توسط اینترنت به آنها دسترسی داشته باشند. به علت استفاده گسترده کاربران از این فضا، تبلیغات در شبکههای اجتماعی اهمیت بسیار ویژهای پیدا میکند. عموماً تبلیغات و اجرای کمپینها در فضای مجازی توسط مدیران شبکههای اجتماعی انجام میشود. علاوه بر این، بسیاری از کسب و کارها توسط ادمین اینستاگرام، تمامی مسئولیت تبلیغات را به این فرد واگذار میکنند. اما در ادامه به بررسی کامل مزایای تبلیغات در فضای مجازی میپردازیم.
هزینه های مقرون به صرفه
تبلیغات در فضای مجازی و اینترنت به مراتب هزینههای کمتری برای افراد دارد و از طرفی دیگر به صورت رایگان میتوانید در فضای مجازی تبلیغات انجام بدهید. انجام تبلیغات بدون پرداخت هیچ هزینهی اضافی راهی نسبتا مقرون به صرفه تر از روش سنتی است.
جذب بهتر مخاطبان هدف
با اناجم تبلیغات، مخاطبان هدف شما بهتر میتوانند با کسب و کار شما آشنا شوند، تعامل برقرار کنند و در صورتی که تبلیغاتتان برای آنها جذابیت داشته باشد و یا احساس نیازی در آنها ایجاد کند به طور حتم از مشتریان دائمی شما میشوند.
گسترده تر بودن بازار هدف
تبلیغات در فضای مجازی محدود به یک محله، استان و یا یک شهر نمیشود. بلکه تبلیغات جامعه بزرگتری از افراد را شامل میشود. با انجام تبلیغات، میتوانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و بازار هدف خود را پیدا کنید.
ارتباط با سراسر دنیا
از مزایای فضای مجازی، ارتباط برقرار کردن با سراسر دنیا است. با استفاده از فضای مجازی، میتوانید مشتریان جدیدی جذب کنید و حتی از دورترین نقاط دنیا هم کسب درآمد داشته باشید.
روشهای تبلیغات اینترنتی
ایمیل مارکتینگ
به زبان ساده میتوان گفت ایمیل مارکتینگ Email marketing روشی است که در آن از ایمیلها به عنوان یک ابزار برای ارتباط با مشتریان و ارسال پیامهای تبلیغاتی یا اطلاع رسانی به مخاطبان استفاده میشود. این روش یکی از ابزارهای مهم در دیجیتال مارکتینگ است که به کسب و کارها کمک میکند تا با مخاطبین خود ارتباط برقرار کرده و با آنها در تعامل باشند.
طراحی سایت
طراحی سایت و سئو یک روش تبلیغاتی به شکل غیر مستقیم است که میتواند برای کسب و کار شما مخاطبان متعددی جذب کند. امروزه سئو سایت یکی از پایههای اصلی برای بازاریابی دیجیتال و تبلیغات در فضای مجازی است. این روش تبلیغاتی بر اساس محتوای متنی است و باید در محتوای سایت خود از کلمات کلیدی بهینه مرتبط با حوزه کاریتان استفاده کنید.
ساخت تیزر تبلیغاتی
تیزر تبلیغاتی یک محتوای ویدئویی است که برای معرفی کسب و کار، برند و … ساخته و منتشر میشود. در صورتی که تیزرهای تبلیغاتی با خلاقیت و با رعایت اصول مشخص ساخته شوند، میتوانند مخاطبان را بسیار کنجکاو کنند. محتواهای ویدئویی مانند تیزر تبلیغاتی به دلیل بازنشر و بازخورد بیشتر مخاطبان، در صفحات مجازی بهتر دیده میشوند. برای ساخت تیزر تبلیغاتی میتوانید از شرکتهای سازنده تیزر و یا وبسایت های فریلنسری مانند این وبسایت کمک بگیرید.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسرهایی که در شبکههای اجتماعی مختلف حضور دارند از تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطبان خود برخوردار هستند. بنابراین این افراد میتوانند برای کسب و کار شما تبلیغات موثری انجام دهند. اما دقت داشته باشید که تبلیغات اینفلوئنسرها باید برای شما بازخورد مناسبی داشته باشد و هزینههای نسبتا بالایی که برای این تبلیغات میدهید هدر نرود.
رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی از روشهای تبلیغاتی دیگر در فضای مجازی است که نوعی تبلیغات متنی در قالب یک مقاله یا خبر است. با استفاده از رپورتاژ آگهی در سایتهای پر بازدید، میتوانید رشد کسب و کارتان را به مرور زمان متوجه شوید. این روش تبلیغاتی باید به گونهای باشد که مخاطبان را کنجکاو به بازدید از سایتی کند که در رپورتاژ آگهی لینک داده شده است.
بازاریابی محتوایی
آخرین روش تبلیغاتی که در این مقاله به آن میپردازیم، بازایابی محتوایی است. بازاریابی محتوایی یا همان بازاریابی در حوزه محتوا میتواند در پلتفرم های اجتماعی متفاوتی انجام شود. هدف اصلی بازاریابی محتوایی، ارائه محتوای ارزشمند، جذاب و مفید به مخاطبان است تا رابطهای ارزشمند و اعتماد ساز با آنها برقرار شود. در بازاریابی محتوایی، محتوا میتواند شامل مقالات، ویدئوها، پادکستها، ایمیلها و محتواهای دیگری باشد که به طور مستمر و منظم توسط کسب و کارها یا نشریات منتشر میشود.
سخن نهایی
در انتها، باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که در اصل بهترین روش برای تبلیغات وجود ندارد. بلکه شما باید با شناسایی نوع کسب و کارتان، مطالعه در رابطه با روشهای مختلف تبلیغاتی در فضای مجازی و با توجه به شرایط خاصی که در حال حاضر دارید بهترین گزینه تبلیغاتی را انتخاب کنید. دقت کنید که برای برخی از کسب و کارها استفاده ترکیبی از روشهای نامبرده شده تبلیغاتی، میتواند سودمند باشد. همچنین سعی کنید که در مسیر تبلیغات کسب و کارتان صبور باشید و همیشه از تبلیغات در فضای مجازی برای رشد کسب و کار خود بهره بگیرید.