از قدیم بحث تخفیف در داد و ستد همیشه وجود داشته و فرهنگ چانه زنی در خرید هم از همین دریافت تخفیف شکل گرفته است.
ویرا برگ در ابتدا یک استارتآپ غیر آنلاین بود که در سال 1396 در ارومیه فعالیت خود را شروع کرد. با وجود پلتفرمهای مشابه، امروز در کلان شهر ارومیه، ویرا برگ تنها استارتآپ فعال و موفق در حوزه تخفیف میباشد.
در ادامه با ما در دانوتک همراه باشید تا این استارتآپ را بهتر بشناسیم.
ایده تخفیف در ویرا برگ از کجا شکل گرفت؟
اولین شرکت تخفیفی شناخته شده در جهان گروپان نام دارد که امروزه در چندین قاره و با میلیونها کاربر در حال فعالیت میباشد.
چندی از فعالیت گروپان نگذشته بود که ایده تخفیف گروهی توسط نت برگ و تخفیفان در تهران نیز پیاده شد. این ایده برخلاف بعضی از کسب و کارهای آنلاین، با مشکل توسعه جغرافیایی روبرو بوده و برای اضافه شدن هر شهر نیاز به زیرساختهای زیادی وجود دارد. به همین دلیل نت برگ و تخفیفان هر دو در ابتدا منحصر به شهر تهران بوده و در این بین فرصت برای شکل گیری استارتآپهای تخفیفی در شهرستانها بوجود آمد.
قبل از آنکه ایده راه اندازی ویرا برگ به فکر موسسین آن در کلان شهر ارومیه برسد، چندین کسب و کار مشابه سنتی و آنلاین مانند آف کارت و آفریا در حال فعالیت بودند. اما با ورود ویرا برگ با توجه به آنکه هیچ مزیت برتری نسبت به سایر رقبای خود نداشت، این شرکتها به دلایل دیگری از ادامه فعالیت خود دست کشیدند.

ویرا برگ در پاییز سال 96 توسط دو دوست استارت خورد. در ابتدا تمرکز ویرا برگ بیشتر بر روی مراکز پزشکی بوده و امروز از سایر نیازمندیهای روزمره پیشنهادات تخفیف ارائه میدهد.
اگر بخواهیم نکاهی به دستهبندی خدمات ویرا برگ بیندازیم، با موضوعاتی همچون بلیط استخرهای ارومیه، پزشکی و زیبایی، رستوران و کافی شاپ، باشگاههای بدنسازی، مربوط به خودرو و … مواجهه خواهیم شد.
روزانه پیشنهادات متنوعی در خدمات و خرید کالا در این وب سایت معرفی میشود.
از خدمات متنوع و پیشنهادی ویرا برگ میتوان به تخفیف در مراکز ماساژ ارومیه و همچنین کلینیکهای لاغری و مراکز لیزر و سالنهای زیبایی اشاره کرد. ویرا برگ علاوه بر تخفیف موجود، در مناسبتهای مختلف نیز تخفیفات بیشتری را به عنوان پیشنهادات داغ به کاربرانش معرفی میکند.
چالشهای پیش رو در ویرا برگ
از عمده چالشهای پیشروی ویرا برگ در آغاز فعالیت به گفته خود موسسین آن، چالش مرغ و تخم مرغ بوده است.
در نشستی با موسسین ویرا برگ که در تابستان 1400 به عمل آمد، در خصوص چالش ورود به بازار، چالش اصلی خود را مرغ و تخم مرغ نامیدند!
برای شروع فعالیت و معرفی تخفیف، ویرا برگ از یک طرف به کاربران فعال برای خرید و استفاده از تخفیفات نیاز داشت و از سوی دیگر به مراکزی که تخفیف ارائه کنند.
همزمان بالا آوردن هر دو سمت این طیف در ابتدا کار مشکلی بود. از یک سمت مراکز مختلف به دلیل نبود کاربران به ما اعتماد نمیکردند و نمیخواستند جزو اولین همکاران ویرا برگ باشند و از طرفی به دلیل خالی بودن پیشنهادات تخفیفی، کاربری نداشتیم و حتی نمیتوانستیم آنها را جذب کنیم.
فنآور شدن ویرا برگ و استقرار در فضای پارک علم و فناوری استان
ویرا برگ در زمستان سال 98 با عضویت در پارک علم و فناوری استان آذربایجان غربی، توانست این فرصت را در اختیار داشته باشد که زیرساختهای خود را تقویت کند.
در همین دوران بود که تصمیم گرفتند اپلیکیشن و وبسایت خود را ارتقا دهند.
عکس از صفحه اصلی ویرا برگ.

امروزه با پشت سر قراردادن فراز و نشیبهای فراوان ویرا برگ به عنوان یکی از استارتآپهای فعال در حوزه آی تی با بیش از 10،000 کاربر فعال و حدود 500 مراکز همکار میباشد.
آینده ویرا برگ و چالشهای پیش رو
قطعا تخفیف چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن عبور کرد. وسوسه ارزان خرید کردن خصوصا برای خدماتی مانند رستوران، مراکز پزشکی و بلیط استخر که در حالت عادی دریافت تخفیف و چانه زنی در آنها مرسوم نیست، همیشه جذاب بوده و خواهد بود.
البته که هر روز کسب و کارهای اینترنتی در داخل کشور با محدودیتها و چالشهایی دست و پنجه نرم میکنند و ویرا برگ هم از این قضیه مستثنا نیست.
با توجه به رویکردی که ویرا برگ در خصوص خدمات و مشتری مداری در پیش گرفته است، پیش بینی میشود که این شرکت بتواند با همراه کردن مشتری با این سفر تخفیفی، بتواند در آینده هم از لحاظ تنوع خدمات و هم از لحاظ گسترش جغرافیای عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

از ویژگیهای مثبت و تجربه کاربر پسندی که ویرا برگ در ارائه خدمات تخفیفی در نظر گرفته است، یکی عودت خرید انجام شده است.
در بخش پروفایل کاربری، ویرا برگ بخش برای عودت تخفیف خریداری شده در نظر گرفته است. کاربران میتوانند درصورت انصراف از خرید، از آن قسمت کد خود را باطل و مبلغ پرداخت شده را کامل دریافت کنند.
این رویه برخلاف سایر سایت های تخفیفی کشور بوده و همین مورد در جلب و رضایت مشتری توانسته قدم مثبت بزرگی باشد.
در بسیاری از سایتهای تخفیفی، علاوه بر عدم وجود چنین مکانیسمی، تخفیف خریداری شده بعد از تاریخ معینی در صورت عدم استفاده باطل خواهد شد. اما در ویرا برگ هرگز چنین اتفاقی نمیافتد و در نهایت کاربر با عودت کد خریداری شده، میتواند کل مبلغ خود را باز پس بگیرد.
باز هم از مشکلات ویرا برگ
قطعا همه استارتآپها چه داخلی و چه خارجی با مشکلات زیادی روبرو هستند و داستان هر استارتآپی در واقع داستان مشکلات و راه حلهای آنها برای مسائل میباشد.
یکی از مشکلات ساده ویرا برگ، عدم اعتماد کاربران تازه به قیمت و درصد تخفیفات میباشد. اولین سوالی که هر فرد با مواجهه با تخفیف با آن روبرو میشود، صداقت در تخفیف میباشد. کاربران از خود سوال میکنند که آیا این فروشنده قیمت خدمات و یا کالای خود را افزایش نداده است تا با ارائه تخفیف ضرر نکند. و یا از کجا معلوم قیمت درج شده در سایت همان چیزی باشد که فروشندگان به مشتریان خود میگویند.
همچنین این سوال ذهن کاربران را درگیر خواهد کرد که آیا حالا که این فروشندگان تخفیف میدهند، از کیفیت کار نمیزنند؟
ویرا برگ برای حل این مسئله در تمام پیشنهادات تخفیفی خود این سوال پر تکرار و ابهام کاربران را ذکر کرده است و پاسخ نسبتا قانع کنندهای برای کاربران در نظر گرفته است.
در رابط با واقعی بودن قیمت، کاربران میتوانند به صورت ناشناس با آن مرکز تماس گرفته و استعلام قیمت کنند تا خیالشان از بابت واقعی بودن قیمت راحت باشد. همچنین در رابط با کیفیت کار ویرا برگ چنین در وب سایت خود توضیح داده است که:
این مراکز با هدف جذب مشتری بیشتر حاضر به ارائه تخفیف شدهاند. یعنی آنها حاضرند که خدمات خود را با حاشیه سود بسیار پایین ارائه کنند فقط با هدف جذب مشتریان بیشتر. پس با این حساب:همه تخفیف دهندگان ویرا برگ سعی میکنند که نه تنها از کیفیت کار کم نکنند، بلکه بهترین کیفیت و مشتری مداری را از خود نشان دهند تا با این روش مشتریان جدید جذب کنند.
اگر به روند شکل گیری و توسعه این استارتاپ نگاه کنیم به نکات جالبی در خصوص اکو سیستم کارآفرینی خواهیم رسید. میتوانید تجربههای خود را در رابطه با ویرا برگ را با ما به اشتراک بگذارید. ما حتما به کامنتهای شما پاسخ خواهیم داد.