شرکتهای میزبانی انواع هاستهای اشتراکی با عناوین و البته امکانات متفاوتی را ارائه میدهند
و اگر اطلاعات نسبی در این خصوص نداشته باشید این حجم از تنوع و نامهای تجاری زیبا و جذاب نه تنها برای انتخاب هاست به شما کمکی نمیکنند بلکه حتی ممکن است گاها شما را از دو راهی خارج کرده و در وسط یک چندراهی بزرگ تر با گزینههای مختلف قرار دهند
و یا حتی انتخاب اشتباهی که به لحاظ مالی و زمانی، هزینههای زیادی برای شما خواهد داشت. به همین دلیل سعی داریم یکی از سوالات پرتکرار مشتریانی که به دنبال خرید هاست (سرویس میزبانی) هستند همین سوال است
معمولا افراد پیش از خرید هاست تمایل دارند بدانند که بهترین هاست کدام است؟ یا بهترین هاست را از کجا میتوان تهیه کرد؟
اغلب مشتریان تصور میکنند که بهترین هاست یعنی همان سرویسی که بیشترین فضا و بالاترین میزان منابع را با پایین ترین قیمت ارائه دهد.
اما واقعیت امر این است که ممکن است همچین سرویسی همیشه مناسب نباشد یا بهتر است بگویم ممکن است همچین سرویسی پاسخگوی نیاز فعلی سایت شما نباشد.
پس در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره پشت پرده سرویسهای میزبانی توضیحات بیشتری را به شما عزیزان ارائه دهیم.

برای چه وبسایتی چه هاستی بهتر است؟
در دو حالت است که مشتریان تصور دقیقی از نیاز فعلی سایت ندارند
جالت اول:
زمانی که در ابتدای مسیر و به دنبال راهاندازی تازهی یک سایت و یک کسبوکار آنلاین هستید معمولا تصویر کاملا واضحی از آیندهی آن کسبوکار ندارید به علاوهی اینکه تصور دقیقی از نیاز فعلی هم ندارید
در این حالت تصور افراد این است که یک فضای میزبانی با مقدار مشخصی از منابع و یک دامنه نیاز است پس اگر بتوان این نیاز را با هزینههای حداقلی رفع کرد یعنی شرایط ایده آل خرید.
البته به جز شرایط استثنایی!
در شرایط استثنایی گروهی از مشتریان هستند که در ابتدای مسیر هستند اما برنامههای جدی برای سایت خود دارند و از همان ابتدا برای تبلیغات، سئو و انواع روشهای فروش برنامهریزی و تامین بودجه کردهاند
این برنامهها گواهی میدهند که این گونه وبسایتها اگر چه در ایتدای مسیر هستند اما قرار است به سرعت ترافیک و بازدید بگیرند
پس بهتر است این گروه را هم در دسته دوم قرار دهیم.
حالت دوم:
زمانی که کسبوکار شما به تازگی راه اندازی نشده است اما با سرویس فعلی یا شرکت میزبانی فعلی مشکلاتی دارید. ضمن اینکه در این زمینه اطلاعات کافی ندارید و یا امور مربوط به سایت شما را افراد دیگری انجام میدهند.
در این حالت اگر چه سایت نوپا نیست و در مسیر توسعه قرار دارد و آیندهای هرچند مبهم و حدودی برای آن مشخص شده است اما علت واضحی از دلایل به وجود آمدن مشکلات فعلی وجود در دست نیست و درک صحیحی از نیاز فعلی برای صاحبین مشاغل وجود ندارد.

چه زمانی خرید هاست اقتصادی بهتر است و چه زمانی هاست حرفهای پیشنهاد میشود؟
برای حالت اول صرفهجویی مالی یک گزینه خوب و پسندیده است زیرا در شروع مسیر نیاز به هزینههای بالا نیست و حتی ممکن است بنا به شرایط پیش رو ادامه راه ممکن نباشد پس بهتر است در آن زمان هزینههای زیادی را متحمل نشده باشند
هاست پیشنهادی گروه اول
با یک نتیجهگیری از صحبتهای بالا، گروه اول میتوانند با حذف کمالگرایی و با انتخاب هاست استاندارد یا هاست اقتصادی و حتی با دامنههای ملی و ارزان قیمتتر حضور خود را در فضای آنلاین به ثبت برسانند
نکته مهم این است که اگر این سایتها از مرحله ابتدایی خود خارج شدند و به محض قرار گرفتن در شرایط جدید و حس کردن اولین پیشرفتها لازم است که نسبت به بررسی هاست خود اقدام کنند
اگر بخواهم کمی واضحتر و سادهتر دربارهی این مساله صحبت کنم باید یگویم زمانی که هنوز طراحی سایت شما تکمیل نهایی نشده است، سایت شما به گوگل معرفی نشده است و محصولات و محتویات سایت شما به طور کامل در سایت بارگذاری نشدهاند صحبت کردن درمورد مسائلی مانند سرعت سایت، منابع هاست، زمان بارگذاری و… منطقی و عقلانی نیست!
اما پس از اینکه موارد سایت تکمیل شد، تعداد مشتریان شما به تعداد قابل توجهی افزایش پیدا کرد و محصولات و محتویات سایت شما بیشتر شدند نیاز سایت شما به طبع تغییر میکند
حالا سرعت سایت و مساله مشتری مداری مفهوم پیدا میکند، حالا بحث امکانات و منابع هاست مهم میشود و شما دیگر نباید همه چیز را فدای هزینه کم کنید
در این شرایط اگر لازم بود هاست خود را به پلنهای بالاتر ارتقا داده و حتی در صورت نیاز سرویس خود را از پایه و اقتصادی به سرویسهای هاست حرفهایتر تغییر دهید.
هاست پیشنهادی برای گروه دوم
گروه دوم طبق تیتر قسمت قبل به دو دسته تقسیم شدهاند
دستهای که مشخصا پیش از این گامهای اولیه را برداشتهاند و نیازی به انتخابهای تازهتر ندارند مگر در شرایطی که از پشتیبانی و یا سرویسهای فعلی رضایت ندارند
و دستهای که در ابتدای مسیر هستند اما برنامههای جدی و شتاب دهندهای برای سایت خود دارند.
نوشتن نسخههای مشابه و تجویز یک سرویس خاص برای تمامی افرادی که در گروه دوم قرار دارند روش درستی نیست
به همین علت، در ساوالان هاست معمولا برای این گروه مشاوره غیر حضوری کاملا رایگان در نظر گرفته میشود به صورتی که حتی هزینه تماس هم به عهدهی شرکت میزبان (ساوالان هاست) است
در این مشاوره کاربران مشکلات و چالشهای فعلی خود را مطرح میکنند، از نگرانیها و دغدغههای خود میگویند، اهداف آنها در این جلسه مشخص میشود و مواردی که برای آنها اولویت دارد نیز در مشاوره تعیین میگردد
سپس بر اساس موارد گفته شده و البته موارد دیگر، خرید سرویسهای مختلف از سرویس هاست cpanel حرفهای تا خرید هاست وردپرس (که هاست مخصوص وردپرس و مجهز به ابزار وردپرس است) و… به آنها پیشنهاد میشود
البته لازم به ذکر است که مشتریان در انتخاب سرویس خود مختار هستند و برای خرید سرویسهای پیشنهاد شده اجباری وجود ندارد.
اما بیش از 95% مشتریانی که سرویسهای پیشنهاد شده توسط مشاوران ساوالان هاست را دریافت میکنند تا پایان قرار داد فعلی از سرویس خود رضایت دارند و کمترین حد چالشها را در میزبانی خود تجربه میکنند
و اما برای 5% باقی مانده مساله این است که آنها با توجه به جهشها و پیشرفتهای چشمگیر و یا تغییر نیازها و اولویت هایشان در شرایط جدیدی قرار گرفتهاند که در این صورت در هر ساعت از شبانه روز که مایل باشند میتوانند تنزیل یا ارتقا آنی برای سرویس میزبانی خود داشته باشند.