قطعات موتور جت از بخشهای زیادی تشکیل شده است. در واقع موتور جت برای وسیلههایی مانند هواپیما و موشک که نیازمند سرعت بالا هستند و سرعت بالا در آن ها بسیار اهمیت دارند مورد استفاده قرار میگیرد. این موتورها از سوزنهای مخصوص استفاده میشود.
موتورهای چت انواع مختلفی دارند
توربو جتها
این نوع از موتور جت ها بسیار ساده میباشند.
موتور توربو پروپ
در این نوع موتور جت یک هستهی توربین گازی استفاده میشود که دارای دو بخش موتور اصلی و پروانه میباشد.
موتور پالس جت
موتور توربو رم جت
قطعات موتور جت
اینتر داکت
بلبرینگ موتور جت
استاتور
جت فن
کمپرسور
توربین
نازل
یاتاقان
گیرباکس
شفت
روتر
اسپیسر
سوگر مروز
افتر برنر
اینلت کن
اسپیرها
دیفیوزرها
ژنراتورها
پمپهای روغن هیدرولیک و فشار سوخت
اینتر داکت
اینتر داکت بخشی از موتور جت میباشد که موظف است که هوای داغ و فشرده را به سمت استاتورها هدایت کند. این انتقال هوا باید کاملا محاسبه شده و با دقت انجام بگیرد. چرا که بروز هر خطا تمام فراینده کار را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز خطا در مکانیزم موتور جت خواهد شد..
بلبرینگ موتور جت
برای موتورهای جت معمولا از بلبرینگهای نسوز استفاده میشود.
این بلبرینگها معمولا تحمل دمای بالا را دارند. همچنین از طول عمر خوبی هم برخوردار میباشند. در ساختار این بلبرینگها به دلیل وجود واشرهای نسوز که در آنها تعبیه شده از ورود گرد و خاک به داخل بلبرینگ جلوگیری کرده همچنین اجازه خروج گیریس را از داخل برینگ خواهد داد. به همین جهت ساچمهها و شبکه بلبرینگ موتور جت در شرایط روانکاری مناسبی قرار خواهد داشت. این بارها در برابر ساییدگی بسیار مقاوم بوده و ساختار استانداردی برخوردار میباشند. ضمن اینکه خاصیت ضد زنگ دارند. از ساختار ساده و راحتی نیز برخوردار هستند.
نحوه کار استاتور موتور جت
استاتورهای مسابقه جهت هدایت هوای داغ و فشرده مورد استفاده قرار میگیرند. به گونهای که بهترین زاویه ممکن برای بازدهی سیالها را باید داشته باشند. به همین علت هوای داغ را به سمت پرده توروبینها منتقل میکنند.
جت فن
جت فن بخشی از موتور جت میباشد که برای جابجایی حجم زیاد هوا در فشار بالا با سرعت دورانی بالا مورد استفاده قرار میگیرد. از ویژگیهای آن قدرت میتوان به پرتاب هوا و ایجاد فضای حرکتی برای جریان هوا اشاره کرد. که این فرآیند به علت سرعت بالای خروج هوا از جت فن میباشد. بنابراین در زمانی که نیازمند صورت بالای جریان هوا باشیم میتوانیم از آنها استفاده کنیم. نیم موتور به کار رفته در بخش جت فن برای ایجاد چرخش هرچه کیفیت موتورها بالاتر باشد. در نتیجه تحمل بار بیشتر و تحمل در مورد گرمایی شرایط محیطی را خواهند داشت.
کمپرسور موتور جت
این کمپرسورها را به صورت یک مرحله ای و دو مرحله ای در موتور ها استفاده می کنند. کمپرسورها دارای انواع مختلفی هستند که شامل:
- کمپرسور گریز از مرکز
- کمپرسور محوری
- کمپرسور ترکیبی
کمپرسورهای گریز از مرکز
در این کمپرسورهای موتورهای جت هوا از سمت مقابل مکیده خواهد شد و در شعاع بزرگتری به صورت عمودی هدایت می شود.
کمپرسور محوری
در کمپرسور محوری هوا به سمت محور فشرده میشود که کمپرسور محوری نام گرفته است. در کمپرسورهای محوری معمولا از یک کنترل کننده برای هر چرخ توربین استفاده می کنند. این کمپرسورها زمان و قدرت بالایی که دارند در تمام موتورهای جت پر قدرت استفاده می شوند.
کمپرسور ترکیبی
استفاده از کمپرسورهای ترکیبی بسیار نتیجه مطلوبی دارد. چرا که کمپرسورهای گریز از مرکز قدیمی هستند که بازده کمی دارند. کمپرسورهای محوری هم با این نوع کمپرسور ها برابری ندارند. در نتیجه کمپرسور های ترکیبی ویژگی های مثبت و خوبی را خواهند داشت و معمولاً در بازار محبوب هستند.
توربین موتور جت
این یک دستگاه میباشد که وظیفه استخراج انرژی از گازهای خروجی و تبدیل آن به کارهای مکانیکی را دارد. توربینها برای گرداندن موتور کمپرسور ملخ و فن مورد استفاده قرار میگیرند.
عوامل عدم کارکرد صحیح توربین
- HIGH TEMPERATURE
- HIGH STRESS
- HIGH TURBINE
این عوامل میتواند موجب صدمه به موتور توربوفن شود. به همین دلیل باید نحوه طراحی توربین در شرایط با مقاومت مطلوب برخوردار باشد.
نازل موتور جت
نازل موتور جت از یک لوله ساده تشکیل شده که گازهای گرم معمولاً در آن جریان دارند. برای اینکه تراست تولید شود این گازها باید از سمت این روزنه عقب وارد یک جریان آزاد شوند. معمولاً محل قرارگیری نازلها بعد از توربین قدرت میباشد. اگر هم که موتور دارای پس از سوز باشد بعد از آن قرار میگیرد. به طور کلی بخش ناظر در انتهای موتور در فضای که گازهای اگزوز به هوا برخورد میکنند قرار داده میشود.
گیر باکس موتور جت
برای اینکه ملخ سرعت کمتری نسبت به کمپرسور اصلی قابلیت چرخش داشته باشند نیازمند گیربکس میباشد. در گیربکس موتور جت معمولاً دور خروجی پایینتر دور ورودی میباشد.
شفت موتور جت
نوع شرکت و عملکرد آن در موتور جت بسیار اهمیت دارد. میتوان گفت حداقل بیش از نیمی از موتور جت در هر وظیفهای انتظار میرود با بسته به شفت میباشد واحد محاسبه چرخش در شفت ها RPM میباشد.
کاربرد روتر در موتور جت
موتورها جهت اتصال دستگاه ها به یکدیگر از بسته استفاده میکنند و روترها وظیفه دارند که جهت انتقال و مسیریابی بین شبکهها از دادهها استفاده کنند و اطلاعات بین چند دستگاه از طریق دستگاه ارسال شود. در واقع روترها بهترین مسیر را برای جابجایی اطلاعات انتخاب میکنند. بنابراین فضاهایی که نیاز به اطلاعات ندارد اطلاعات ارسال نخواهد شد. اطمینان حاصل میکند که اطلاعات به مقصد ارسال شدهاند.
کاربرد اسپیسر در موتور جت
اسپیسرها قطعاتی هستند که در بین دو روتر قرار میگیرند و در واقع اتصال دو روتر را برعهده دارند. که روتورها پس از اتصال با هم حرکت میکنند.
افتر برنر در موتور جت
افتر برنر یک موتور پالس میباشد که در یک موتور توربوجت است.
افتر برنر در موتور جت در واقع یک طرح دینامیکی جنگنده میباشد که برای سرعتهای بیشتر از یک ملخ مناسب است. از جمله ویژگیهای افتر افزایش تراست و سرعت جنگندهها میباشد
کاربرد اینلت کن در موتور جت
اینلت کن در واقع قطعهای مدور است که متصل به شبکه میباشد برای اینکه به سطح زیر موتور وصل شود از یک یاتاقان بلبرینگ استفاده میکنند اینلت کن ها در واقع نوعی اساسنامه موتورهای توربوجت و توربو فن میباشند. به صورتی که برای شناسایی نوع موتور در نمای خارجی باید از روی این قطعه شناسایی کرد.
اسپیر ها در موتور جت
بلبرینگها برای داشتن تکیه گاه نیازمند پروژههایی هستند که وظیفه آنها نگهداری دهان به دهان و ایجاد تکیه گاه برای بلبرینگها میباشد. در اصطلاح سادهتر میتوان اسپیرها را ستونهای نگهدارنده موتور در قسمتهای داخلی دانست. طراحی اسمها در موتورهای جستجو با یکدیگر تفاوت دارند در موتورهای کوچک از طراحی ساده استفاده میشود. اما در موتورهای بزرگ چون که هدف طراحی پرواز فراصوتی میباشد این قطعه کاملا شبیه به پرههای روتور و استاتور به صورت سه بعدی طراحی میشود.
پرشین صنعت تامین کننده بلبرینگ، تسمه و یاتاقان با برندهای معروف اروپایی، در خدمت صنعت کشور میباشد.