آنالیز سایت، تحلیل اطلاعات بهدستآمده از ابزارهای آنالیز و استفاده از آن برای ارزیابی و بهبود فعالیت آنلاین کسبوکارها میباشد. صاحبان کسبوکارها، برای نظارت بر روند کسبوکار و ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت سایت خود به بازبینی، نظارت و تحلیل سایت نیاز دارند.
برای تحلیل سایت، در اختیار داشتن آمار واقعی وبسایت از جمله ترافیک و سایر پارامترهای مربوطه ضرورت دارد. تحلیل ترافیک سایت با اهدافی از قبیل بهبود جذب مشتری، بهبود حفظ مشتری، جذب بازدیدکنندگان بیشتر، افزایش میزان فروش، ارتقای سئوی سایت و غیره انجام میشود. دنبالکردن آمار و ارقام و بررسی اطلاعات و تصمیمگیری مناسب، یکی از دلایل اصلی موفقیت یا شکست هر کسبوکاری میباشد.
خوشبختانه ابزار زیادی برای آنالیز وبسایت وجود دارد. در این پست از «نبض مارکتینگ» قصد داریم شما را با برخی از مهمترین و پرکاربردترین ابزارهای تحلیل ترافیک یک سایت آشنا کنیم.
ابزارهای آنالیز وبسایت میتوانند میزان بازدید از صفحات سایت شما و تغییرات بازدیدها را بر اساس پارامترهایی از قبیل سئو سایت، ترافیک سایت و جایگاه کلمات کلیدی نشان دهند. تحلیل ترافیک سایت به شما کمک میکند که در کمترین زمان ممکن، با نقاط قوت و ضعف سایت خود آشنا شده و به آسانی متوجه خطاهایتان شوید و به انتخاب مسیر صحیح در جهت ارتقای کسبوکار خود بپردازید. در ادامه چند ابزار قدرتمند برای آنالیز ترافیک سایت معرفی میشوند.
1- سیمیلار وب (SIMILAR WEB)
این ابزار، یکی از بهترین ابزارهای آنالیز وبسایت است و توسط یک شرکت دادهکاوی به همین نام طراحی شده و اطلاعات دقیقی درباره سایت را در اختیار تحلیلگر قرار میدهد. میتوانید با استفاده از این ابزار، چشمانداز جامعی درباره استراتژی بازاریابی سایت خود به دست آورید.
در تحلیل ترافیک سایت با کمک سیمیلار وب، اطلاعاتی از قبیل تعداد بازدیدکنندگان سایت در یک بازه زمانی مشخص (معمولاً یکماهه)، مدتزمان بازدید از سایت، نرخ کلیک خوری سایت، اطلاعاتی درباره تمایلات و علاقهمندیهای مخاطبین، میزان ترافیک ورودی به سایت از طریق شبکههای اجتماعی، میانگین تعداد بازدیدهای سایت، درصد ترافیک وارد شده به سایت از مجاری مختلف، نرخ پرش، کلیدواژههایی که موجب ایجاد ترافیک پولی یا طبیعی در سایت شدهاند و غیره در اختیار شما قرار میگیرد. برخی از این خدمات بهصورت رایگان و برخی دیگر در ازای اشتراک و پرداخت هزینه در اختیار تحلیلگر سایت قرار میگیرند.
2- الکسا (Alexa)
الکسا یک شرکت اطلاعات وب برای نمایش رتبه ترافیک هر سایت یا وبلاگ میباشد. این رتبه ترافیکی نمایانگر میزان محبوبیت وبسایت و ترافیک وارد شده به صفحات آن است. مرجع الکسا برای رتبهبندی، کاربرانی هستند که از مرورگرهای اکسپلور، فایرفاکس و گوگل کروم استفاده میکنند. رنکینگ سایتهایی که کاربر در حال بازدید آن هستند، در نوارابزار الکسا نشان داده میشود. در این نوارابزار، امکان رتبه دهی سایت توسط کاربر فراهم میباشد؛ ولی گستردگی اطلاعات ارائه شده توسط الکسا مشابه Similar Web نیست. میتوانید با استفاده از این ابزار، اطلاعاتی درباره کلیدواژههایی که موجب هدایت ترافیک به سایت شدهاند، هویت بازدیدکنندگان و سایتهای مرجع مرتبط با کسبوکارتان به دست آورید.
3- سمراش (SEMRush)
سمراش یک ابزار یک جامع برای تحلیل ترافیک سایت میباشد و کاربرد آن برای شناخت رقبا و نحوه عملکرد آنها است. با کمک این ابزار میتوانید اطلاعاتی از قبیل شناسایی برترین رقبا، حجم ترافیک ناشی از جستجوی پولی و طبیعی، شناسایی کلمات کلیدی مرتبط، آنالیز میزان فعالیت رقبا در تبلیغات کلیک خور، تغییرات میزان جستجو در طی سال گذشته و غیره را به دست آورید.
4- ماز (MOZ)
یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین ابزارهایی که توسط سئوکاران در شرکت سئو سایت برای تحلیل سایت و نظارت بر سئو استفاده میشود. این ابزار، امکان آنالیز روشهای بازاریابی دیجیتالی، ساخت لینک، نام تجاری و غیره را بر روی یک پلت فرم فراهم میکند. MOZ یک ابزار عالی برای نظارت بر رنکینگ کلمه کلیدی میباشد.
در این پست، به طور خلاصه به 4 مورد از مهمترین ابزارهای آنالیز و تحلیل ترافیک سایت پرداخته شد. علاوه بر موارد فوق، ابزارهای زیاد دیگری برای این منظور طراحی شدهاند. بهعنوانمثال میتوان به Sitechecker Pro، SERanking،HubSpot ،HubSpot CMS، Ahrefs، Google page insight، GT metrix، DATANYZE،MIXRANK و Google Analytics اشاره کرد.
اهمیت تحلیل ترافیک سایت در سئو
تصمیمگیری صحیح درباره وضعیت کسبوکارهای کوچک یا بزرگ و اتخاذ راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت و رشد آن، مستلزم تحلیل صحیح رفتار مشتریان و مخاطبین سایت میباشد. اگر بتوانید ضمن حفظ مشتریان وفادار به سایت، مخاطبین جدیدی را به سایت خود اضافه کنید، یعنی در مسیر صحیح قدم برمیدارید. اگر اطلاعاتی از قبیل سن، جنس، موقعیت جغرافیایی، موضوعات موردعلاقه و سایر اطلاعات مربوط به مخاطبین خود را بدانید، بهتر میتوانید اقدامات مناسبی را برای بهبود تجربه مشتریان انجام دهید.
با تحلیل ترافیک سایت بهصورت اصولی میتوانید بر روی مطالب مهم و پربازدید سرمایهگذاری بیشتری انجام دهید و با اتخاذ استراتژی مناسب، سئوی سایت خود را ارتقا داده و رتبه مناسبی در سرچهای گوگل به دست آورید. با تحلیل SEO میتوانید اطلاعات مفیدی درباره ساختار سایت به دست آورید و به کمک آنها، راهکارهای مناسب برای ارتقای رتبه سایت را برنامهریزی و اولویتبندی نمایید.
برای دریافت مشاوره رایگان جهت تحلیل و سئوی سایت، طراحی وبسایت، تبلیغات در گوگل و مدیریت شبکههای اجتماعی با آژانس نبض مارکتینگ تماس بگیرید.
همکاری بهترین کارآفرینهای ایرانی با آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ
آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ از سال ۱۳۹1 باهدف کمک به مشاغل و کسبوکارهای سنتی و ایجاد زیربنایی محکم برای مشاغل اینترنتی و آنلاین به وجود آمد. نبض مارکتینگ در طی این 9 سال با بهترین کارآفرینان و صاحبان برندهای مطرح ایرانی همکاری داشته که تمام نتایج بهدستآمده حاصل زحمات افراد باتجربه و متخصص تیم بوده است.
از جمله دستاوردهای نبض مارکتینگ در این حرفه، داشتن بیش از 300 پروژه سئو، بیش از 15 هزار کلیدواژه در صفحه اول گوگل و سابقه فعالیت در بیش از 50 حوزه کسبوکاری میباشد.
همینطور نبض مارکتینگ، سابقه و تجربه بسیاری در راهاندازی کسبوکارهای نوپا در حوزههای مختلفی از Digital Marketing را دارد که امروزه هرکدام از آنها به شرکتهای موفقی در زمینههای طراحی سایت، بهینه سازی و سئو سایت، طراحی و برنامهنویسی اپلیکیشن و نرمافزار تبدیل شدهاند.
برای آنکه محصول یا خدمت شما در نتایج اول گوگل دیده شود، به یک مشاور حرفهای سئو نیازمندید. مشاوران نبض مارکتینگ با ارائه خدمات سئو تخصصی، مشاوره و آنالیز سئو سایت، یک برنامه اساسی برای بهینهسازی وبسایت شما با بهترین تعرفه سئو سایت ارائه خواهند داد. به این صورت، با انجام برنامههای او، سایت شما پس از بهینهسازی و بهبود، در رتبه های بالای گوگل قرار میگیرد. همین امر باعث میشود که جذب ورودی به سایت شما افزایش یابد و سبب کسب درآمد و سود بیشتر شما شود.
اگر شما هم علاقهمندید، فرصت را از دست ندهید! برای رسیدن به اهداف و رؤیاهایتان، برنامهریزی کنید و با گفتگو با افراد متخصص و مشاوران نبض مارکتینگ، رؤیای خود را به حقیقت تبدیل کنید.
آژانس خلاقیت نبض مارکتینگ | Nabzemarketing.com