هر شبکه کامپیوتری تعدادی کامپیوتر و سختافزارهای دیگر را در بر میگیرد که از راه کانالهای ارتباطی به یکدیگر متصل میشوند. هدف از اتصال این کامپیوترها و سختافزارها به یکدیگر، اشتراکگذاری اطلاعات و منابع اطلاعاتی بین کامپیوترها، تجهیزات دیگر و کاربران آنها است. شرکتهای پشتیبانی شبکه های کامپیوتری بین کامپیوترها و ابزارهای دیگر موجود در یک شبکه ارتباط برقرار میکنند.
با ویرا شبکه کاسپین، یکی از شرکتهای پشتیبان شبکه های کامپیوتری همراه باشید.
ابزارهای کاربردی در پشتیبانی شبکههای کامپیوتری:
پشتیبانی شبکه کامپیوتری ابزار مختلفی را به یکدیگر ارتباط میدهد تا بتوانند دادهها را بین هم به اشتراک بگذارند. از این نمونه ابزارها به موارد مختلفی میتوانیم اشاره کنیم:
- کامپیوترها.
- منابع تغذیه.
- کارتهای شبکه.
- روترها یا مسیریابها.
- سوئیچها.
- دستگاههای فکس.
- چاپگرها.
- سرویسهای ذخیرهسازی.
- سرورها.
- اکسس پوینتها یا نقطههای دسترسی.
- رکها.
- کابل شبکه لگراند .
پشتیبانی شبکه های کامپیوتری یعنی چه؟
هر شبکه کامپیوتری در مواقعی ممکن است با اشکال روبهرو شود. سازمانها و نهادهایی که از شبکههای کامپیوتری بهره میبرند، به فرد یا شرکتی نیاز دارند که در زمان ایجاد مشکل، به برطرف کردن آن بپردازد. این فرد یا شرکت که پشتیبان شبکه کامپیوتری شما است، بر کار کردن درست شبکه و رفع مشکلات آن نظارت میکند.
وظایف کارشناسان پشتیبانی شبکه های کامپیوتری چیست؟
پشتیبان شبکههای کامپیوتری وظایف مختلفی به عهده دارد که راهاندازی شبکه و نظارت بر آن نخستین و مهمترین آن است. پس از انجام اصلیترین وظیفه کارشناس شبکه که پدید آوردن و راهاندازی یک شبکه کامپیوتری است، نوبت به نظارت بر آن میرسد. از اینجا بهبعد کارشناس شبکه باید بر چگونگی کارکرد شبکه نظارت داشته باشد.
وظایف دیگر کارشناس پشتیبانی شبکه های کامپیوتری:
- حضور در لحظات حساس و رفع ایرادهای شبکه.
- عیبیابی شبکه.
- نصب نرمافزارهای جدید.
- تنظیم حسابهای کاربری، مجوزها و پسوردها.
- نظارت بر امنیت سیستم.
- نظارت بر استفاده از شبکه.
- نصب آنتی ویروس برای امنیت شبکه.
- رفع خطاها و برطرف ساختن مشکلات شبکه.
- تامین امنیت شبکه با نصب فایروال و دیگر نرمافزارها.
- آموزش کارکنان درباره روش استفاده از برنامهها و دستگاههای شبکه.
- تست فلوک سرعت شبکه.
- تست فلوک سلامت شبکه.
- تست کردن سختافزارهای شبکه و اطمینان از سالم بودن آنها.
- رفع ایرادهای زیرساختهای شبکه.
- تعمیر و نگهداری شبکه.
- تهیه گزارش ماهانه از عملکرد تیم پشتیبانی شبکه.
- ارائه پیشنهاد در راستای کاهش هزینههای شبکه و اجرایی کردن آنها.
- آیندهنگری و برنامهریزی برای نصب جدیدترین سرویسهای مورد نیاز شبکه.
- رازدار بودن و دادن اطمینان لازم برای فاش نشدن اسناد و مدارک شبکه.
- مدیریت همه منابع فنی شبکه و تعمیر سختافزارها.
- پشتیبانی شبکه در زمان تعیینشده برای پروژه.
- آرایش مناسب رک، در صورت جابهجایی شرکت یا تجهیزات شبکه.
- رفع ایرادهای مربوط به سرورهای شبکه.
- پشتیبانگیری منظم و دورهای از اطلاعات شبکه و ارائه آنها به کارفرما.
- ارائه خدمات مشاورهای.
ویرا شبکه کاسپین از شرکتهای پشتیبان شبکههای کامپیوتری است و در همه مراحل آغاز به کار، نظارت و تعمیرات شبکه همراه شما است.
ویژگیهای کارشناس پشتیبانی شبکه های کامپیوتری:
از دید ویرا شبکه کارشناس پشتیبانی شبکه های کامپیوتری یا کارشناس IT باید مهارتهای مختلفی داشته باشد که بخشی از آنها فنی و بخشی هم فردی است.
* مهارتهای فنی پشتیبان شبکه:
1- نخستین ویژگی مورد نیاز برای یک کارشناس شبکه، داشتن دانش مربوط به پیادهسازی این مهارت است. تخصص و تسلط کامل بر شبکههای کامپیوتری از بدیهیترین ویژگیهای یک کارشناس پشتیبانی شبکههای کامپیوتری است.
2- کارشناس شبکه باید به موارد مختلف مربوط به امنیت شبکه هم آگاهی کامل داشته باشد.
3- شناخت نرمافزارهای کاربردی نیز ویژگی مهمی برای یک کارشناس IT است.
4- مسیریابی یا Routing هم دانشی است که کارشناس شبکه باید به آن تسلط داشته باشد.
5- مسلط بودن به سختافزار کامپیوتر نیز دانشی مورد نیاز برای یک کارشناس شبکه است.
* مهارتهای فردی و ارتباطی پشتیبان شبکه:
دومین ویژگی مورد نیاز برای یک کارشناس پشتیبان شبکه، از دید کارشناسان ویرا شبکه کاسپین، مهارتهای فردی است. از نمونه مهارتهای فردی کارشناس شبکه هم بد نیست به چند مورد مختلف اشاره کنیم:
1- بالا بودن مهارتهای ارتباطی و کلامی کارشناس IT یکی از مهمترین ویژگیهای مورد نیاز او است. یک کارشناس با داشتن مهارت ارتباطی میتواند بهخوبی با مدیران و پرسنل یک شرکت ارتباط برقرار کند. به این ترتیب انتقال دانش و مهارتهای مختلف به مدیران و کارکنان یک شرکت آسانتر میشود.
2- ارتباط موثر با دیگر اعضای تیم پشتیبانی ویژگی دیگر کارشناس شبکه است. چنین شخصی باید بتواند اعضای یک تیم را با یکدیگر هماهنگ سازد و ارتباط بین گروه را بر مبنای دوستی و همکاری متقابل شکل دهد.
3- قدرت تشخیص درست و اقدام به تصمیمگیری بهموقع یکی دیگر از ویژگیهای فردی کارشناس شبکه است. با داشتن این ویژگی، اعضای شرکت در زمان بروز یک مشکل از سردرگمی نجات پیدا میکنند.
4- داشتن دقت بالا و ریزبین بودن نیز از دیگر مهارتهای فردی مورد نیاز کارشناس شبکه است.
5- مدیر بودن خصوصیت دیگر کارشناس IT ناظر بر شبکه است. در زمانهای حساس، کارشناس ماهر به مدیریت افراد و سیستمهای حاضر در شبکه میپردازد و راهحلهای مناسبی ارائه میدهد.
6- توانایی یاد دادن مهارت دیگر مورد نیاز کارشناس شبکه است. هر کارشناس پشتیبان شبکه های کامپیوتری باید در آموزش دادن کارکرد سیستمها به کارمندان شرکت توانا باشد. همین نکته لزوم توانایی یاد دادن را برای چنین شخصی نمایان میکند.
7- بهروز بودن ویژگی دیگر کارشناس پشتیبان شبکه است. اطلاعات مختلف در زمینه نرمافزارها و سختافزارهای شبکههای کامپیوتری در گذر زمان بهروز میشوند. به همین دلیل اطلاعات کارشناس شبکه هم باید همواره بهروز باشد.
نکتههای مهم در زمان بستن قرارداد پشتیبانی شبکه های کامپیوتری:
قرارداد انجام یک کار باید دربرگیرنده همه موارد مورد نظر مشتری و شرکت ارائهدهنده خدمات باشد. بنابراین چه شرکت مورد نظر شما ویرا شبکه کاسپین، یا هر شرکت دیگری باشد، نکتههای مختلفی را باید در قرارداد خود در نظر بگیرید:
1- قرارداد شما بهتر است بهصورت کتبی باشد تا هر دو طرف قرارداد از خواستهها و تعهدات خود آگاه باشند.
2- همه درخواستهای خود را بهصورت شفاف در قرارداد بیان کنید و دقت کنید که همه خدمات مورد نظر بهصورت دقیق نوشته شوند.
3- روش پشتیبانی از شبکه در قرارداد مشخص شود که باید بهصورت حضوری باشد یا روشهای دیگری مورد نظر است.
4- زمان پروژه و مبلغ قرارداد را به صورت شفاف تعیین کنید.
5- مشخص کنید شرکت پشتیبان باید از چه مواردی پشتیبانی میکند و تعهد شرکت شما در برابر انجام کار چیست.
6- کارشناس یا کارشناسانی که برای نظارت بر شبکه شما تعیین میشوند، چه کسانی هستند و روش ارتباط شما با آنها چگونه است.
7- تعداد کلاینتها و تجهیزات خود را در قرارداد مشخص کنید.
8- اگر آموزش پرسنل شما نیز بر عهده شرکت پشتیبانی شبکه های کامپیوتری است، چگونگی آن را در قرارداد قید کنید.
9- موارد تضمینکننده حفظ اطلاعات در قرارداد مشخص شود. همچنین معلوم شود در صورت بروز اتفاقی در شبکه، راههای برگرداندن اطلاعات چگونه خواهد بود.
سخن پایانی:
شرکتهای زیادی از شبکههای کامپیوتری بهره میبرند و نیاز به پشتیبانی شبکه های کامپیوتری دارند. اگر شما هم دارای شرکتی هستید که نیاز به ایجاد شبکه کامپیوتری، نظارت بر آن یا رفع اشکالات شبکه دارید، با ویرا شبکه کاسپین تماس بگیرید.