اپل سال گذشته یک ویژگی بسیار بحث برانگیز حفظ حریم خصوصی را در آیفون معرفی کرد که به نام شفافیت ردیابی برنامه نامگذاری شد. این به کاربران اجازه میدهد تا برنامه ها را از ردیابی فعالیت های دیجیتالی خود در پلتفرم های شخص ثالث برای جلوگیری از تبلیغات هدفمند متوقف کنند. اکنون، طبق گزارش اخیر، چندین شرکت بزرگ مانند اسنپ چت، فیس بوک، یوتیوب و توییتر به دلیل ویژگی حریم خصوصی اپل در مجموع حدود 10 میلیارد دلار ضرر کرده اند.
گزارش (paywalled) از فایننشال تایمز به نقل از کارشناسان تبلیغاتی در مورد این وضعیت صحبت میکند. بر اساس این گزارش، فیس بوک بیشترین آسیب را به دلیل شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل به دلیل اندازه بسیار زیاد آن و این واقعیت که بیشتر به تبلیغات برای کسب درآمد متکی است، متضرر شده است. در واقع، فیسبوک خود سرمایهگذاری یک مطالعه عمیق را برای اثبات بیکفایتی اپل در اوایل سال جاری انجام داد و حتی سعی کرد کاربران را تشویق کند تا مجوزهای ردیابی برنامههایش را در آیفونهایشان اعطا کنند.
اریک سوفرت، مشاور فناوری تبلیغاتی به فایننشال تایمز گفت: «برخی از پلتفرمهایی که بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند – به ویژه فیسبوک – باید در نتیجه ATT ماشین آلات خود را از ابتدا بازسازی کنند. اعتقاد من این است که ساخت زیرساخت های جدید حداقل یک سال طول میکشد. ابزارها و چارچوبهای جدید باید از ابتدا توسعه داده شوند و قبل از استقرار برای تعداد زیادی از کاربران به طور گسترده آزمایش شوند.»
گزارش شفافیت ردیابی اپلیکیشن اپل
این گزارش همچنین بیان میکند که اسنپ «بدترین درصد از کسبوکار خود را داشته است» زیرا تبلیغات آن عمدتاً به تلفنها، بهویژه آیفونها مرتبط است. این امر منطقی است زیرا اسنپ چت فقط در سیستم عامل های تلفن همراه در دسترس است و نه در ویندوز یا macOS. بنابراین، شرکتهای رسانههای اجتماعی اکنون به روشهای دیگری برای رشد تجارت خود از طریق تبلیغات متکی هستند. برخی از برنامهها پیدا شدند که کاربران را مجبور میکردند با رد کردن ویژگیهای اولیه، مجوزهای ردیابی را مجاز کنند.
نظر شما در مورد این وضعیت شفافیت ردیابی برنامه چیست؟ آیا فکر می کنید اپل با سیاست حفظ حریم خصوصی جدید خود درست میگوید؟ نظرات خود را با ما در دانوتک در میان بگذارید.