با توجه به اینکه بسیاری در دنیای بازاریابی دیجیتال از هوش مصنوعی (AI) استفاده می کنند اما همچنان نگرانیهایی در مورد معایب و خطرات آن نیز وجود دارد.
در این مقاله به بررسی هفت مورد از معایب هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را که توسط نظرسنجیهای معتبر تعیین شده است، خواهیم پرداخت. در پایان مطلب، ما نکاتی را برای کاهش معایب آنها به شما خواهیم گفت تا بتوانید به خوبی از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.
1. نگرانی های حقوقی/اخلاقی
ما مشابه این را با فناوریهای نوظهور مانند رسانههای اجتماعی دیدهایم. شاید سالها طول بکشد تا اینها نیز مشمول قوانین خاص خود شوند. از 1000 بازاریاب دیجیتالی که مورد بررسی قرار گرفته شده، 14.8٪ از آنها نگرانیهای قانونی و/یا اخلاقی را بزرگترین خطر می دانند. این به طور مشابه نگرانی فریلنسرها (12.66٪)، بازاریابان داخلی (14.21٪) و کارکنان آژانس دیجیتال مارکتینگ (16.71٪) است.
2. عدم بهینه سازی برای موتورهای جستجو
پاسخهای زیادی برای این موضوع وجود داشت که «به نظر شما بزرگترین خطر/مسئله استفاده از فناوری هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال چیست؟» با این حال، با 149 پاسخ دهنده (14.9٪) این نگرانی که محتوا برای SEO بهینه نشود بیشترین رای را آورد.
سئو برای بازاریابان بزرگترین دغدغه است. سئو به زمان و تلاش قابل توجهی برای پیاده سازی نیاز دارد. به همین دلیل است که این نگرانی در بین پاسخ دهندگان گسترده بود.
از پاسخ دهندگان، 12.66 درصد از فریلنسرها، 16.75 درصد از بازاریابان داخلی، و 14.32 درصد از آژانسهای بازاریابی دیجیتال به طور مشابه احساس کردند که سئو بیشتر مورد خطر قرار گرفته است.
اگرچه ما در دوره جامع آموزش دیجیتال مارکتینگ یاد میدهیم که چگونه میتوان از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال و اینترنتی استفاده کرد، اما با این حال معایب آن و همچنین راههای کاهش ایرادات آن را نیز به شرکت کنندگان خود میگوییم.
3. اطلاعات نادرست
به عنوان بازاریاب، مهم است که اطلاعاتی که ارائه میکنیم دقیق باشد. چه ارائه اطلاعات به مشتریان باشد، چه به مخاطبان خود، یا فقط عموم مردم.
اگرچه ممکن است فکر کنید که فناوری هوش مصنوعی دقیق است، اما فقط ChatGPT را به عنوان مثال در نظر بگیرید. این فناوری فقط اطلاعات موجود تا سال 2021 را میتواند جمع آوری و ارائه دهد.
با در نظر گرفتن این موضوع، 11.8 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی میگویند که هوش مصنوعی با امکان ارائه اطلاعات نادرست بزرگترین خطر است. جالب اینجاست که این نگرانی در بین فریلنسرها (14.41 درصد)، بازاریابان داخلی (8.38 درصد) و بازاریابان آژانس بازاریابی دیجیتال (13.79 درصد) بسیار متفاوت است.
4. محتوای غیر طبیعی یا رباتیک
در حالی که “الگوهای گفتار” هوش مصنوعی در طول سالها بهبود یافته است، هنوز چیزی غیرطبیعی و تقریباً روباتیک در مورد آنها وجود دارد. این نگرانی در میان جامعه بازاریابی دیجیتال مشترک است، به طوری که 12.8٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی این را بزرگترین نگرانی خود گزارش کرده اند.
به نظر میرسد این نگرانی به طور کاملاً مساوی در بین فریلنسرها (11.35 درصد)، بازاریابان داخلی (13.96 درصد) و آژانسهای بازاریابی دیجیتال (12.47 درصد) به اشتراک گذاشته شده است.
5. وابستگی بیش از حد
از نظر بازاریابان دیجیتال، وابستگی بیش از حد به فناوری هوش مصنوعی میتواند منجر به همکاری کمتر و خلاقیت کمتر در بین بازاریابان شود. با گذشت زمان، بازاریاب یا آژانسها ممکن است بخش زیادی از کار خود را به این فناوری واگذار کنند که میتواند شایستگی و خلاقیت را در آینده کاهش دهد.
این نگرانی برای 14.5 درصد از پاسخ دهندگان ما است که معتقدند وابستگی بیش از حد به فناوری هوش مصنوعی بزرگترین خطر پذیرش هوش مصنوعی است.
این به شدت توسط بازاریابان فریلنسر (21.8٪)، پس از آن بازاریابان داخلی (12.69٪) و سپس آژانسهای بازاریابی دیجیتال (11.94٪) احساس میشود.
6. محتوای کپی و مشابه
وقتی تازه با فناوری هوش مصنوعی مانند ChatGPT آشنا میشوید، پاسخهایی که به بیرون میدهد میتواند شگفتانگیز به نظر برسد. آنها متنوع و جذاب و شاید حتی شبیه پاسخ انسان هستند.
با این حال، اگر آن پیامها را صدها یا هزاران بار تکرار کنید، محتوا به زودی خشک و حتی بی معنی میشود. زیرا این همان محتوایی است که به روشی مشابه تکرار شده است.
این نگرانی 12.1 درصد از بازاریابان دیجیتال است که معتقدند شبیه بودن محتوا بزرگترین خطر استفاده از فناوری هوش مصنوعی است.
فریلنسرها (11.79٪)، بازاریابان داخلی (12.94٪) و آژانسها (11.41٪) به طور مشابه احساس میکنند که این یک خطر است.
7. عدم شخصی سازی
49 درصد از مشتریان میگویند که یک تجربه خرید شخصی به احتمال زیاد آنها را به خریدار وفادار تبدیل میکند. به همین دلیل، شما به سادگی نمیتوانید از تکنیکهای شخصی سازی در کمپینهای بازاریابی دیجیتال خود استفاده نکنید.
در حالی که عدم شخصی سازی برای بسیاری از بازاریابان یک نگرانی است، اما در مورد فناوری هوش مصنوعی بزرگترین نگرانی آنها نیست. تنها 9.1 درصد از بازاریابان احساس میکنند که عدم شخصیسازی بزرگترین خطر در استفاده از هوش مصنوعی است. با توجه به اینکه بسیاری از پلتفرمها در حال حاضر با موفقیت از هوش مصنوعی به عنوان راهی برای شخصیسازی استفاده میکنند، این جای هیچ تعجب نیست.
جالب اینجاست که تنها 5.68 درصد از فریلنسرها احساس میکنند که عدم شخصی سازی بزرگترین خطر استفاده از هوش مصنوعی است. این در مقایسه با بازاریابان داخلی (10.66٪) و آژانسها (9.55٪) است.
نحوه مدیریت معایب هوش مصنوعی
بنابراین، اگر قرار است فناوری هوش مصنوعی به ما کمک کند، چگونه میتوانیم معایب هوش مصنوعی را مدیریت کنیم؟ البته این یک راه حل برای همه نیست. با این حال، نگرانیهای شما هر چه باشد، راههایی برای کاهش آنها وجود دارد.
فرض کنید محتوای غیرطبیعی را به عنوان بزرگترین نگرانی خود میدانید. در مرحله بعد، به روشهایی فکر کنید که ممکن است از هوش مصنوعی برای بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. برای مثال، شاید بخواهید که از هوش مصنوعی برای ایدههای موضوع وبلاگ یا تولید محتوای خبرنامه ایمیل استفاده کنید.
با توجه به نگرانیها و موارد استفاده که در بالا ذکر شد، بیایید بگوییم که بزرگترین نگرانی شما این است که محتوای خبرنامه ایمیلی که ایجاد میکنید، غیرطبیعی به نظر برسد.
برای بررسی و بهینه سازی محتوا میتوانید مرحلهای را به عنوان مرحله بازبینی و اصلاح انسانی برای جریان کمپین خبرنامه ایمیلی خود اضافه کنید. یعنی قبل از انتشار خبرنامه ایمیلی، یک نفر آن را به طور کامل بررسی و رفع ایراد کند. به این شکل، تا حد زیادی از ایرادات احتمالی جلوگیری کردهاید.
سخن آخر و نتیجه گیری
استفاده از هوش مصنوعی به به شدت و سرعت رو به فراگیر شدن پیش میرود و مشاغل زیادی از جمله دیجیتال مارکتینگ را به چالش کشیده است. در کنار فوایدی که استفاده از هوش مصنوعی دارد، باید برای مضرات آن نیز چارهای اندیشید. با توجه به این نکات، ما در آموزش آنلاین دیجیتال مارکتینگ یک فصل را به استفاده صحیح از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ اختصاص دادهایم. برای شرکت در دوره کافی است تا به سایت پانا مارکتینگ جهت ثبت نام مراجعه فرمایید.