به دنبال گزارش های قبلی در مورد تغییر نام تجاری فیس بوک، مارک زاکربرگ رسما اعلام کرد که این شرکت در جریان رویداد Connect 2021 فیس بوک نام خود را به Meta تغییر میدهد. در نتیجه، فیسبوک به واتساپ، اینستاگرام و آکیولوس زیر مجموعه متا ملحق میشود که قبلاً یک وبسایت رسمی و هویت خاص خود دارد.
به گفته زاکربرگ، حرکت برای تغییر نام با هدف نشان دادن شرکت به عنوان یک برند جهانی و نه فقط یک شرکت رسانه اجتماعی است. زاکربرگ میگوید اگرچه ساختار شرکت تغییر نخواهد کرد، اما نحوه گزارش نتایج مالی شرکت شاهد تغییرات عمدهای خواهد بود. فقط این است که فیس بوک میخواهد انبوه خدمات خود را زیر یک چتر جمع کند و خوب، نام غول رسانه های اجتماعی آن (فیس بوک) دیگر برای این هدف کافی نیست.
ما شرکتی هستیم که فناوری را برای اتصال ایجاد میکنیم. بالاخره میتوانیم مردم را در مرکز فناوری خود قرار دهیم. و با هم، میتوانیم اقتصاد بسیار بزرگتری را داشته باشیم. تا منعکس کنیم که چه کسی هستیم و میخواهیم چه چیزی بسازیم.
درباره Meta بیشتر بدانید
متا در حال حاضر وب سایت رسمی خود به نام meta.com و یک دسته رسمی توییتر با بیش از 13.5 میلیون دنبال کننده در زمان نوشتن این مقاله دارد. این وبسایت قبلاً با نام meta.org شناخته میشد و بخشی از ابتکار علمی چان زاکربرگ، یک شاخه بشردوستانه بود که زاکربرگ و همسرش پریسیلا چان در سال 2015 تأسیس کردند. با این حال، meta.org در تاریخ 31 مارس 2022 بسته خواهد شد.
اکنون، با توجه به تغییر در شیوه گزارشدهی دادههای مالی، این شرکت از سه ماهه چهارم سال 2021 راه جدیدی را دنبال خواهد کرد. طبق گفته زاکربرگ، متا قصد دارد در دو بخش عملیاتی، یعنی برنامهها و واقعیت گزارش دهد.
زاکربرگ اخیراً در یک پست رسمی وبلاگ نوشت: ما همچنین قصد داریم در تاریخ 1 دسامبر معاملات خود را با شاخص سهام جدیدی که رزرو کردهایم، MVRS، آغاز کنیم. اطلاعیه امروز بر نحوه استفاده یا اشتراک دادههای ما تأثیری ندارد.»
یکی دیگر از تغییرات عمده در برند فرعی این شرکت، Oculus را شامل میشود زیرا با ظهور Meta به تدریج از بین خواهد رفت. مدیر ارشد فناوری Oculus، اندرو باسورث، اخیراً اعلام کرد که نام تجاری Oculus از اوایل سال 2022 به عنوان Meta شناخته میشود. خط تولید Oculus Quest به خط Meta Quest تبدیل میشود و برنامه Oculus Quest نیز به برنامه Meta Quest تغییر نام میدهد.
بنابراین بله، فیس بوک دیگر شرکت مادر اینستاگرام و واتس اپ نیست. در عوض، این پلتفرم رسانه اجتماعی بخشی از متا خواهد بود، دقیقاً مانند گوگل که در سال 2015 از یک شرکت تنها به بخشی از آلفابت تبدیل شد.