پیاده سازی یک سیستم تجاری ویپ جهت اولین بار یا حتی کوچ کردن از یک سیستم ویپ قدیمی به یک مدل جدیدتر از تلفن ویپ به عنوان یک پروژه مهم قلمداد میشود. تغییراتی هم که کارکنان شما باید در کار خود ایجاد کنند، از اهمیت بالایی برخوردار میباشد. آنها باید خود را با روش جدیدی جهت انجام کارها وفق دهند و شما برای گرفتن مناسب ترین نتیجه به برنامه ریزی، مدیریت مداوم و نظارت احتیاج دارید.
با این که انواع متفاوتی از شبکههای ویپ و شرکتهای ارائه دهنده این خدمات در دسترس میباشند، اما فاکتورهای مشترک زیادی هم وجود دارند که در همه شرکتها یکسان میباشد. در ادامه 7 نکته را مرور میکنیم که حاصل تجربهای بلندمدت در استفاده از سیستم ویپ میباشند.
7 نکته جهت استفاده بهتر از تلفن ویپ
جهت استفاده از تلفن ویپ، معماری شبکه خود را تثبیت کنید
مطمئن شوید که زیرساخت شبکه شما با تلفن ویپای که در نظر گرفته اید سازگار بوده و با هدف به دست آوردن مناسب ترین عملکرد، جهت تغییرات و مخصوصا تغییرات اساسی آماده شده. همه سوئیچها، روترها، فایروالها یا تجهیزات امنیتی با همه شرکتهای ارائه کننده ویپ سازگار نیستند. بعضی اوقات شاید لازم باشد دستگاهی را دوباره پیکربندی کنید یا آن را آپدیت نمایید. اما عجیب نیست که متوجه شوید نرم افزار ویپِ شما فقط در صورتی کار میکند که بعضی از قطعات سخت افزاری را عوض کنید.
آیا پهنای باند شبکه کافیست؟
اطمینان حاصل کنید که شبکه شما، کیفیت تماس صوتی که ویپ نیاز دارد، تأمین میکند. صرف اینکه همه چراغهای لینک، سبز میباشند، به این معنی نیست که کارمندان شما صدا را واضح میشنوند. داشتن پهنای باند کافی، مهم است؛ اما اولویت بندی هم اهمیت خود را دارد. اولویت بندی به این معنبوده که زیرساخت شبکه شما باید ویژگی کیفیت سرویس (QoS) را داشته باشد و هرجا که ترافیک ویپ مشاهده شد، اولویت را به آن بدهد. برای بررسی کیفیت واقعی تماس صوتی، باید در شرایطی طبیعی که ترافیکهای دیگری هم در جریان بوده و استفادههای دیگری از شبکه میشود، سرویس ویپ را تست کنید.
استراتژی مدیریتی خود را تدوین کنید
اطمینان حاصل کنید که ابزارهای مدیریتی شما، جهت استراتژی بلندمدتی که جهت ویپ در نظر گرفته اید، بهینه شده اند. مثلا اگر جهت مدیریت ترافیک از استاندارد QoS یا یک استراتژی VLAN استفاده میکنید، باید مطمئن شوید که ابزار لازم جهت دسترسی سریع و تغییر تنظیمات آن را در هر زمان که لازم شد، در اختیار دارید.
همینطور مطمئن شوید که سیستمهای نظارت و مدیریت شبکه، از تلفن ویپ پشتیبانی میکند. این ویژگی سبب میشود که مشاهده کنید چه اتفاقاتی در شبکه شما در جریان میباشد. اگر تصمیم گرفته اید که اپلیکیشنهای تماس صوتی را روی موبایلها و تبلتهای کارکنان خود فعال کنید، باید مطمئن شوید که سیستم مدیریت دستگاه همراه (MDM) میتواند آن اپلیکشینها را مدیریت و کنترل کند.
محل استقرار تلفن ها را مشخص کنید
اگرچه بعضی از تلفنهای ویپ به شما این امکان را میدهند که محیط کاری را به صورت شبکهای متصل به هم (daisy-chain) طراحی کنید، ولی این روش، واقعا کارآمد نیست. به جای آن، باید کابل اترنت اختصاصی که به هر تلفن ویپ متصل میشود، تدارک ببینید. داشتن یک سوئیچ اختصاصی جهت ویپ، ضروری نیست، مخصوصا در شبکههای کوچک؛ اما وجود آن هم فکر بدی نیست. گذشته از این، سوئیچ ویپ باید از قابلیت PoE پشتیبانی کند.
با شرکت ارائه دهنده اینترنت هماهنگ کنید
با شرکت ارائه دهنده اینترنتِ خود تماس بگیرید و از آنها بپرسید که آیا پهنای باند آن شرکت از ویپ و اولویت بندی ترافیک (QoS) پشتیبانی میکند؟ شبکه اینترنت سراسری به طور کلی از کیفیت سرویس (QoS) پشتیبانی نمی کند. به همین دلیل، بهتر بوده که ترافیک صوتی شرکت را تا جای ممکن از اینترنت جدا کنید. انجام این کار شاید با اجاره یک خط اختصاصی ممکن شود. چون مکالمات صوتی از اهمیت بالایی برخوردار میباشند، اجاره خط میتواند روش خوبی باشد.
جهت امنیت ویپ برنامه ریزی کنید
حملاتی وجود دارد که به طور خاص ترافیک ویپ را هدف قرار میدهد، اما امنیت ویپ فقط در محافظت از شبکه در مقابل این حملهها خلاصه نمیشود. انستیتوی ملی استاندارد و فناوری (NIST) جزوهای با عنوان « Security Considerations for Voice Over ویپ Systems» دارد که پرخواننده ترین منبع جهت ادمینهای ویپ میباشد. اضافه بر این، باید تشخیص نفوذ به شبکه، لنهای مجازی (VLANها) و فایروالهای بهینه شده ویپ را در نظر بگیرید.
در مدیریت شبکه سرمایه گذاری کنید
شما باید معیارهای کیفیت سرویس را جهت شبکه خود تعیین کنید و سپس از ابزارهای مدیریتی استفاده نمایید تا مطمئن شوید که این معیارها در همان وضعیتی که باید باشند، قرار دارند. این شیوه، جهت کسب و کارهای کوچک و متوسط با سرمایه گذاری در بعضی از نرم افزارهای مدیریت شبکه محقق میشود که پیچیدهتر از آن چیزی بوده که این شرکتها به طور معمول استفاده میکنند. در ضمن، کارکنان بخش آیتی هم باید مهارتهای خود را جهت استفاده از این ابزارها افزایش دهند. اگر ترافیک صوتی خود را به لایه دیتا منتقل کردهاید، مسلما هیچ کدام از این انتقالها، باعث اتلاف وقت یا منابع مالی نمیشود.
جهت راندمان بهتر در استفاده از تلفن ویپ کارکنان بخش آی تی را سازمان دهی کنید
ترافیک شبکه تلفن ویپ مثل دیگر ترافیکهای شبکه نیست که هرکدام از کارکنان بخش آیتی بتواند آن را کنترل کند. یک متخصص انتخاب کنید و مطمئن شوید که او با تلفن ویپ به خوبی آشنا بوده و جهت حل کردن مشکلات آموزش دیده. بخشی از این پروسه، به سازمان دهی مربوط میشود. بین مدیر سیستم ویپ و مدیر شبکه IT راههای ارتباطی در نظر بگیرید. حداقل در این بخش، احتمال اینکه زیرساخت شبکه مشترکی داشته باشید، زیاد میباشد. در حقیقت، تغییراتی که توسط یک تیم اعمال میشود، میتواند روی تیم دیگر اثر بگذارد.
سیستم ویپ و تلفنهای به روز ویپ میتوانند برای پیشرفت و بهبود ارتباطات یک مجموعه به بهترین شکل عمل کنند، تنها کافیست به مواردی که به آنها اشاره کردیم پایبند باشید. برای خرید تلفن ویپ – اطلاع از قیمت تلفن ویپ و دریافت مشاوره رایگان به سایت نت یک مراجعه کنید.