بلاگر یا اینفلوئنسر؟ پیشنهاد میکنیم قبل از پاسخ به سؤال تفاوت “بلاگر یا اینفلوئنسر“، بهتر است جداگانه با وظایف و ویژگیهای هرکدام آشنا شوید؛ راههای کسب درآمدشان را بشناسید بعد با خیال راحت قضاوت کنید که اگر مثل هم نیستند پس تفاوتشان در چیست و کدام بهتر است؟
بلاگر کیست؟
«سوالی که این روزها خیلی از افراد می پرسند و بعضا هم بلاگری را با واژه اینفلوئنسری اشتباه می گیرند.
واژه بلاگ اولین بار در اینترنت و وبلاگنویسی به وجود آمد. در آن دوران بلاگرها تلاش میکردند تا محتوای متنی کامل و جامعی آماده کنند و از این طریق مخاطب جذب نمایند. جذب مخاطب را میتوان اولین هدف بلاگری دانست.
مخاطب مهمترین چیزی است که برای فروش و بازاریابی به آن نیاز داریم. برای آنکه بتوانیم محصول و خدمات خود یا دیگران را به مشتریان عرضه کنیم و نرخ تبدیل مناسبی داشته باشیم، به تعامل عالی با مخاطب نیاز خواهیم داشت.»
منبع:سیستم کسب درآمد دایان افیلیت
چرا خیلی از افراد بلاگری را برای کسب درآمد انتخاب میکنند؟
خب دلایل زیادی دارد؛ بهترین دلایل را در اینجا آوردهایم:
• درآمد رؤیایی
صادقانه بخواهیم درباره این حرفه صحبت کنیم خیلی از افراد به دلیل درآمد بالا و نامحدود این حرفه را انتخاب میکنند. البته ابتدای کار نمیتوان انتظار درآمد بالا داشت؛ ولی اگر واقعاً تلاش کنید و شب و روز برای این کار وقت بگذارید شک نکنید نتیجه طلایی آن را خواهید دید. دیدن میزان موجودی کارت بانکی وقتی سود آخر ماه به حسابتان واریز میشود یک حس لذتبخش و استثنایی است!
• علاوه واقعی به نوشتن
یک وبلاگنویس موفق، عاشق نوشتن است! درواقع وبلاگنویسان قبل از این که به افزایش ترافیک وبسایت خود فکر کنند یا مثلاً بیندیشند چه ترفندهایی انجام دهند تا کاربران بیشتری پستهای آنها را ببینند و لایک و کامنت بیشتری بگذارند به ترفندهای بهتر و زیباتر نوشتن فکر میکنند. یادتان باشد اگر دوست دارید یک بلاگر موفق شوید، یاد بگیرید اول برای خودتان بنویسید.
• ابراز وجود
حتماً الان تعجب کردهاید؛ اما این حقیقت دارد. بلاگر درواقع همان نویسنده است و نویسندگی هم یک هنر؛ پس بلاگر هنرمند هم به حساب میآید. بیشتر افرادی که بلاگر میشوند هدفشان این است که خود واقعیشان را بیان کنند؛ آنچه از درون آنها سرچشمه میگیرد و باورهایی که به آن پایبند هستند را به نگارش درآورند.
• ساخت برند شخصی
«بلاگر یا اینفلوئنسر» فرقی ندارد؛ در هرکدام از این دو زمینه فعالیت داشته باشید درنهایت میخواهید یک برند شخصی برای خود ایجاد کنید. بر فرض یک موسیقیدان هستید و در زمینه تاریخچه موسیقی و سیستم آلات موسیقی وبلاگ مینویسید؛ خب با پیشرفت در این زمینه بعد از مدتی در فضای مجازی شناخته میشوید و خیلی از افراد طرفتان میآیند تا از شما اطلاعات بگیرند. به نوعی برخی به شما نیاز پیدا میکنند! این روند باعث میشود تا مجبور شوید مارک شخصی خود را داشته باشید.
• تهیه رزومه
همانطور که میدانید خیلی از جاها برای استخدام به نمونه کار متنی نیاز دارند؛ پس اینطور که معلوم است اصول محتوانویسی و ویراستاری برای کاریابی اهمیت زیادی دارد. حتماً شما هم به شغل رؤیایی خود در ذهنتان فکر میکنید؛ پس چرا بیکار نشستهاید؟ با یادگیری مهارتهای وبلاگنویسی میتوانید قدم به قدم به موقعیتی که دنبالش هستید نزدیک شوید!
• علاقه به کمک کردن
شاید باورتان نشود ولی بلاگرهای بزرگ و نامی علاقه زیادی به مشاوره و ارائه راههای حل مسائل افراد دارند؛ شما وبلاگ مینویسید؛ به این دلیل که کاربران را از چیزی که نمیدانند باخبر سازید که مشکلی از آنها را با کمک تخصص خود رفع کنید. پس این روحیه مددرسانی برای کسب درآمد از بلاگری لازم است.
• ایجاد یک شبکه با افراد همفکر
این مورد بیشتر از این که دلیلی برای راهاندازی وبلاگ باشد، نتیجه آن محسوب میشود. وقتی شما در راه بلاگری گام بگذارید و نمنم پیشرفت کنید، درنهایت به مرحلهای میرسید که جامعه همعقیده با شما جذبتان میشوند؛ یعنی جدا از این که به شهرت میرسید افرادی را پیدا میکنید که به تخصص شما علاقهمندند و دوست دارند با شما معاشرت کنند. این مسئله خیلی در کسب درآمد و اعتبار بیشتر تأثیر میگذارد.
روشهای کسب درآمد از بلاگری
در آخرین قسمت از بلاگری، قبل از این که به بیان فرق بلاگر و اینفلوئنسر بپردازیم، بیایید روشهای درآمدزایی بلاگری را هم بشناسیم:
• افیلیتمارکتینگ
افیلیتمارکتینگ را بیشتر با نامهای بازاریابی وابسته یا «سیستم همکاری در فروش» شنیدهایم. زمانی که یک بلاگر صاحبنام و حرفهای شوید میتوانید با افیلیتمارکتنیگ کسب درآمد کنید. در این سیستم شما با برندهای معتبر وارد همکاری میشوید، خدمات آنها را به شیوههای جذاب و مشتریپسند در وبلاگ خود تبلیغ میکنید، لینک آن برندها را هم در مقالات خود قرار میدهید و به ازای ورود افراد به این لینکها و خرید محصولات شما هم بخشی از سهم فروش را به عنوان پورسانت دریافت خواهید کرد!
فقط باید حواستان باشد خدماتی را معرفی کنید که با تخصص و موضوع وبلاگهای شما همخوانی داشته باشند.
• انجام تبلیغات به ازای کلیک
این یک روش درآمد غیرفعال برای بلاگرهاست. طبق این روش تبلیغات به شکل نواری کنار محتوای وبلاگ شما به نمایش درمیآید و زمانی که کاربران روی آن کلیک میکنند شما هزینه دریافت میکنید. این روش هم برای زمامی مناسب است که حجم ترافیک قابل توجهی در وبلاگ خود ایجاد کرده اشید.
• CPM
این هم یک روش تبلیغاتی به ازای هر 1000 نفر است؛ در این تکنیک تعدادی افرادی که تبلیغات شما را دیدهاند میزان دستمزد شما را تعیین میکنند که مشخص است برای آن به تعداد زیادی مخاطب نیاز دارید.
• فروش تبلیغات
اگر وبلاگ شلوغی داشته باشید میتوانید با فروش تبلیغات سود هنگفتی به دست آورید. این شیوه از دو روش تبلیغاتی که در بالا گفته شد مناسبتر و پردرآمدتر است.
• فروش اینترنتی محصولات
شاید بتوان گفت برای یک بلاگر موفق یکی از بهترین روشهای کسب درآمد فروش دیجیتالی محصولات است! میتوانید کتابهای الکترونیکی شامل نسخههای PDF یا کتابهای صوتی بفروشید. منتها این روش فقط ترافیک بالا نمیخواهد؛ بلکه باید یک برند تجاری مشخص برای خود فراهم کنید تا بتوانید با فروش محصولات به درآمد برسید.
اینفلوئنسر کیست؟
خب رسیدیم به بحث شیرین ایفلوئنسری. ببینید اینفلوئنسر در معنای لغوی یعنی تأثیرگذار. اما اگر معنای این حرفه را در دنیای دیجیتالمارکتنیگ هم بررسی کنیم میبینیم آنقدر هم متفاوت نیست!
«influencer به انگلیسی یعنی تأثیرگذار و به فردی گفته می شود که بر اساس دانش تخصصی خود در یک زمینه، موقعیت و ارتباط با مخاطبانش قدرت تأثیرگذاری بر تصمیمات دیگران را دارد. از این افراد به عنوان تأثیرگذاران شبکه های اجتماعی هم یاد می شود.
برندهای مختلف می توانند برای تحقق بخشیدن به اهداف بازاریابی خود با اینفلوئنسرها همکاری کنند. این افراد به طور منظم درمورد یک موضوع خاص در شبکه های اجتماعی پست می گذارند و توجه فالوورهای زیادی از افراد مشتاق را به محتوای آن رسانه جلب می کنند.»
منبع:سیستم کسب درآمد دایان افیلیت
منبع:آفتاب نیوز