سایتی دارید و بیشتر کار سئو اعم از سئو داخلی، تکنیکال و استراتژی محتوا را انجام داده اید ولی نتیجه خوبی در گوگل نگرفتهاید این در حالی است که رقیب شما با انجام بخشی از کاری که شما انجام دادهاید رتبه بهتری گرفته است. از خودتان سوال میکنید که ایراد کار کجاست؟ باید به شما بگویم که هنوز یک بخش مهم از سئو به نام سئو خارجی (off-page seo) را هنوز انجام ندادهاید.
گوگل برای رتبه بندی صفحات عوامل مهمی را برای رتبه بندی در نظر میگیرد. برخی از عوامل به محتوای خوب و عملکرد خوب یک سایت بستگی دارد ولی این همه ماجرا نیست چون گوگل عوامل خارجی سایت شما را هم بررسی و جمع آوری میکند به همین علت است که سئوی خارجی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.
سئو برای کسبوکارها بخصوص کسب و کارهای ایرانی اهمیت ویژهای دارد زیرا باعث افزایش ترافیک سایت و افزایش اعتبار برند شما میشود؛ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله اهمیت سئو برای کسب و کار های ایرانی را مطالعه کنید.
اگر هم با مفاهیم سئو آشنا نیستید به شما توصیه میکنیم در ابتدا مقاله مفاهیم و اصول سئو را از اینجا بخوانید. در ادامه این مقاله میخواهیم شما را با سئو خارجی (off-page seo) چیست؟ و روشهای سئو خارجی بیشتر آشنا کنیم.
سئو خارجی چیست؟
سئو خارجی (off-page seo) به مجموعه اقداماتی که شما و دیگران برای بالا بردن رتبه خود در نتایج در بیرون از سایت انجام میدهید، گفته میشود. بیشتر افراد سئو خارجی را معادل بک لینک و رپورتاژ میدانند ولی این در حالی است که کار سئو خارجی فراتر از این کارها است.
یک استراتژی سئوی خارجی خوب به اعتماد و اعتبار سایت شما کمک فراوانی میکند. به عنوان مثال یکی از الگوریتمهای مهم گوگل، الگوریتم PageRank است که میزان بک لینکهایی که به هر کدام از صفحات سایت داده شده است را از نظر کمی و کیفی بررسی میکند.
آشنایی با مهمترین تکنیک های سئو خارجی
در ادامه 6 مورد از مهمترین تکنیکهای سئو خارجی که برای افزایش اعتبار و ترافیک جستجوی ارگانیک استفاده میشود را بیان میکنیم:
1. لینک بیلدینگ
محبوبترین تکنیک سئو خارجی، لینک بیلدینگ است که میتوان به جرات گفت که بخش جدایی ناپذیر از هر استراتژی سئو خارجی سایت است. هدف از لینک بیلدینگ، ایجاد لینکهای با کیفیت و طبیعی از سایتهای معتبر است زیرا کسب بک لینک از سایتهای معتبر به شما کمک میکند تا بتوانید جایگاه بهتری را در نتایج گوگل کسب کنید. پیوند دادن وب سایتهای معتبر به سایت شما دو مزیت اصلی دارد:
- افزایش ترافیک سایت شما
- کمک به بهبود رتبه یا کسب جایگاه بهتر در گوگل
برخی از لینکها اعتبار بیشتری نسبت به بقیه لینکها دارند. به عنوان مثال لینکی که از حوزه فعالیت تخصصی خود دریافت میکنید نسبت به لینکهایی که از سایتهای دیگر دریافت میکنید، اعتبار بیشتری دارد.
2. رپورتاژ آگهی
رپورتاژ آگهی یکی دیگر از روشهای سئو خارجی است که در چند سال اخیر مورد توجه متخصصین و کارشناسان سئو قرار گرفته است. نوشتن یک رپورتاژ آگهی مناسب و تاثیرگذار و انتشار آن از طریق کانالها و سایتهای مناسب و مختلف میتواند شما را در معرض دیده شدن قرار دهد و تعاملات و روابط ارزشمندی را بتواند پدید بیاورد. رپورتاژ آگهی، خود مزایای مختلفی دارد که از جمله این مزایا میتوان به تقویت سئو سایت، دیده شدن کسبوکار، تقویت اعتبار برند و مناسب برای تمامی شرکت ها اشاره کرد.
3. برند منشن (Brand Mention)
میتوان گفت که به صحبت کردن در مورد یک برند در سایتهای مختلف (از بلاگ گرفته تا فرومها) و شبکههای اجتماعی چه مثبت چه منفی، برند منشن گفته میشود. در واقع همین صحبت کردن از شما و برندتان، نشانه خوبی برای سنجش شهرت و آگاهی از برند است.
همانطور که در بالا اشاره کردیم افراد مختلف در انجمن های اینترنتی، نظرات مثبت و منفی خود در مورد برند ها را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. در واقع این شما هستید که از نظرات مثبت حمایت کنید و از نظرات منفی درس گرفته و سعی کنید آن موارد را برطرف کنید تا در نظر همه یک برند خوب به نظر برسید.
4. شبکههای اجتماعی
نمیتوان انکار کرد که امروزه در دنیایی زندگی میکنیم که 93% کاربرانی که از اینترنت استفاده میکنند، وارد شبکههای اجتماعی میشوند. برای ایجاد آگاهی از برند، بهترین مکان حضور در شبکههای اجتماعی است. اکثر مخاطبان شما در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند و هر چه تعامل شما با این افراد بیشتر شود، احتمال به اشتراک گذاری و کلیک روی لینک وبسایت شما بیشتر شده و این امر به افزایش قدرت سئو وبسایت منجر می شود.
شبکههای اجتماعی اغلب به عنوان یک پلتفرم خدمات مشتری استفاده میشوند. مشتری میخواهد با برند شما ارتباط برقرار کند تا سوال یا سوالات خود را بپرسد. به همین علت است که باید در شبکههای اجتماعی حضوری قوی داشته باشید تا بتوانید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید.
برای برند سازی و دستیابی به مخاطبان جدید در این رسانهها میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید. اینفلوئنسرها میتوانند کمک زیادی به شما برای حضور بهتر و فعال تر در شبکههای اجتماعی کنند.
5. سئو محلی
سئو محلی یکی دیگر از روشهای سئو خارجی است که شامل بهینه سازی سایت برای نتایج جستجوی محلی است. این روش بیشتر برای مشاغلی کاربرد دارد که در یک منطقه جغرافیایی خاص خدمات ارائه میدهند. برای انجام سئو محلی باید به موتورهای جستجو سیگنالهایی را ارائه بدهید که در آن منطقه خدماتی ارائه میدهد.
با وجود اینکه سئو محلی خود یکی از زیرمجموعههای سئو محسوب میشود ولی تکنیکهای Google My Business و استنادات دو روش سئو محلی در مبحث سئو خارجی است. به دلیل اینکه سرویس Google My Business به ایران خدماتی ارائه نمیدهد ولی از google map میتوان برای حضور در کسبوکارهای محلی استفاده کرد.
6. پادکست
تا چند سال پیش به این موضوع فکر نمیکردید که روزی پادکست به وجود بیایید و از آن استقبال خوبی شود به طوری که در این مدت بیشتر مردم حداقل یکبار به پادکست گوش کردهاند. در حال حاضر پادکست بسیار محبوب است و هر ماه به شنوندگان آن افزوده میشود.
اگر هنوز پادکست را به عنوان بخشی از کار سئو خارجی خود در نظر نگرفته اید، ممکن است فرصت عالی و خوبی که پیش روی شما وجود دارد را از دست بدهید. بگذارید به مزایای پادکست نگاهی بیاندازیم و ببینیم چرا فرصتهای خوبی را پیش روی ما قرار داده است:
- اکثر کسبوکارها هنوز پادکست را جز استراتژی سئو خود قرار ندادهاند که این برای کسبوکار شما یک مزیت رقابتی محسوب میشود.
- پادکست یک راه حل عالی برای دستیابی به مخاطبان جدید و به اشتراک گذاشتن تخصص خود با افراد دیگر میباشد.
- گوگل پادکست، کست باکس و اپل پادکست اپلیکیشن های قوی در این زمینه هستند و به شما این امکان را میدهند که بتوانید به پادکستهای مدنظر خود دسترسی پیدا کنید.
منابع:
https://neilpatel.com/blog/everything-you-need-to-know-about-off-page-seo/
https://moz.com/learn/seo/off-site-seo
https://ahrefs.com/blog/off-page-seo/
https://www.semrush.com/blog/off-page-seo/
https://backlinko.com/off-page-seo-guide