احتمالاً نام سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management) یا CRM به گوشتان خورده است. این نوع نرمافزارها بیش از سی سال است که ایجاد شدهاند اما محبوبیت آنها در یک دههی گذشته به شکل چشمگیری افزایش یافته است.
یکی از دلایل اصلی برای فراگیر شدن سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری در بازار امروز به قابلیت آنها در نظارت بر فعالیتهای مشتری و جمعآوری دادهها از طریق کانالهای مختلف بازمیگردد. تیمهای فروش و بازاریابی میتوانند دادههای جمعآوری شده را به شکلی دقیق تفسیر کنند و بر اساس آنها اقدامات لازم را برای افزایش رضایت مشتری و در نتیجه افزایش فروش در کسبوکار خود هدایت کنند.
سیستم CRM (سی آر ام) یک پایگاه داده امن شامل جزئیات دقیقی از اطلاعات مربوط به مشتریها است. دسترسی آسان به نمایههای مشتری به ایجاد و حفظ روابط شخصیتر میان یک کسبوکار و مشتریهای آن کمک میکند. این سیستم همچنین میتواند در ایجاد استراتژیهایی برای کمپینهای بازاریابی کمک کند. به کمک یک پلتفرم متمرکز مدیریت ارتباط با مشتری وظایف افراد اولیت بندی شده و پیگیری وظایف به شکلی دقیق و منظم باعث میشود. بهعلاوه فرآیند گردش کار به شکل یکپارچه و با هماهنگی کامل اعضای تیم صورت پذیرد.
ابزارهای موجود در نرم افزار CRM کمک میکند تا کارکنان فروش بسیاری از وظایف تکراری را به شکل خودکار انجام دهند و در نتیجه زمان بیشتری را برای انجام فرآیندها مربوط به فروش در اختیار داشته باشند تا بدین طریق راندمان آنها افزایش یابد. پس با دانوتک همراه باشید تا ببینیم سیستم مدیری ارتباط با مشتری چه قابلیتهایی دارد.
نرم افزار CRM چه قابلیتهایی برای کسبوکارها دارد؟
کسبوکارها در دو بخش بازاریابی و فروش میتوانند بیشترین استفاده را از نرم افزار CRM داشته باشند. این دو بخش برای به اشتراک گذاشتن تحلیل های حاصل از دادههای به دست آمده و تصمیمگیری آگاهانه در ارتباط با استراتژیهای قابل اتخاد در کمپینهای بازاریابی و نیز پیشبینی فروش میتوانند به شکلی هماهنگ عمل کنند. سیستم سی آر ام میتواند با ردیابی فعالیت مشتریها نمایههایی ایجاد کند و به تیم فروش نشان دهد که برای افزایش فروش باید توجه خود را بیشتر بر روی کدام بخشها معطوف کنند.
تیمهای بازاریابی هم میتوانند با دسترسی مستقیم به پیشبینیهای انجام شده به وسیلهی دادههایی که از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در مورد رفتار مشتری و ترجیحات و علاقهمندیها جمعآوری میشود، تبلیغات هوشمندانهتری داشته باشند.
تأثیر نرم افزار CRM در فروش
شاید کاربردیترین قابلیت این سیستم برای بخش فروش هر کسبوکاری توانایی آن در ثبت و ردیابی دادههای مشتریهای بالقوه و مشتریهای فعلی از کانالهای مختلف است.
ابزارهای موجود در نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری کمک میکند تا سرنخهای بیشتری تولید شود و همچنین نرخ تبدیل آنها به مشتری افزایش یابد. این سیستم همچنین ابزارهایی را برای پیشبینی نحوه تولید سرنخهای بیشتری در اختیار تیم فروش قرار میدهد.
تأثیر نرم افزار CRM در بازاریابی
تیمهای بازاریابی میتوانند از ردیابی دادهها و پیشبینیهایی که نرم افزار CRM ارائه میدهد به منظور استفاده در استراتژیهای کمپینهای بازاریابی موثرتر استفاده کنند. از جمله قابلیتهای چشمگیر نرم افزار CRM در بازاریابی این است که اعضای این تیم میتوانند با دسترسی به گزارشها و تجزیه و تحلیلهای دقیق، اقدامات موثرتری را انجام دهند. این اقدامات در افزایش فروش تأثیر چشمگیری دارد و همچنین باعث میشود که تیم بازاریابی بتواند برای جلب توجه مشتریهای بالقوه ایدههای بهتری ارائه دهند.
این ویژگی نرم افزار سی آر ام هزینههای بازاریابی را به شکل قابل توجهی کاهش میدهد زیرا منابع بازاریابی به سمت مشتریهایی سرازیر میشود که با احتمال بیشتری به مشتری و مشتری تکراری تبدیل خواهند شد.
تأثیر نرم افزار CRM در پشتیبانی و خدمات مشتری
ابزارهای موجود در نرم افزار CRM کمک میکنند تا پیگیریهای پس از تعامل با مشتری را بتوان به شکل شخصی و سفارشی بر اساس سوابق خرید مشتریها ارسال کرد. شخصیسازی پیامها در رضایت مشتری نقش چشمگیری دارد. هر چقدر هم سیستمها و فرآیندها در کسبوکارها به سمت اتوماسیون و خودکارسازی پیش رود اما باز هم افراد دوست دارند که ارتباطات شخصی از سوی کسبوکارها با آنها برقرار شود.
تأثیر نرم افزار CRM در مدیریت وظایف
از دیگر قابلیتهای چشمگیر نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری سازماندهی و اولویتبندی وظایف و زمانبندی برای انجام آنها و یادآوریهایی برای انجام وظایف روزانه است تا بتوانید به شکلی دقیق وظایف را مدیریت کنید. نرم افزار CRM کمک میکند تا همهی تیمها در هماهنگی کاملی با هم عمل کنند تا بتوانند به بالاترین بهرهوری دست پیدا کنند.
نرم افزار CRM چه مزایایی برای کسبوکارها دارد؟
نرم افزار CRM مزایای چشمگیری را برای کسبوکارها فراهم میکند. در اینجا برخی از این مزایا را یه طور خلاصه مرور میکنیم:
- بر اساس تحقیقات CRM میتواند بهرهوری را تا 34 درصد، دقت پیشبینی را تا 42 درصد و فروش را تا 29 درصد افزایش دهد.
- ابزارهای موجود در نرم افزار CRM کمک میکنند تا درآمد به ازای هر یک از کارکنان فروش 41 درصد افزایش یابد.
- نرم افزار CRM میتواند نرخ تبدیل را تا 300 درصد افزایش دهد.
- این نرم افزار کمک میکند تا در فروش 87 درصد، در رضایت مشتری 74 درصد و در بهبود کارایی کسبوکار 73 درصد افزایش ایجاد شود.
بهترین نرم افزار CRM کدام است؟
با توجه به قابلیتهایی که نرم افزار CRM در اختیارتان قرار میدهد، حتماً برایتان مهم است که بدانید بهترین سیستم کدام است.
صحبت در خصوص بهترین CRM کاملا تخصصی و از حوزه این مقاله خارج است. پیشنهاد ما این است که برای آشنایی با بهترین نرم افزارهای CRM فارسی و خارجی به سایت دیدار مراجعه کنید :
https://didar.me/best-crm-softwares/