به گفته گوگل، بهبود سئو وب سایت با شبکههای اجتماعی، رابطه مستقیمی با یکدیگر ندارند؛ اما تأثیر سیگنالهای اجتماعی بر بهبود رنکینگ جستجوی وبسایت در دنیای سئو خیلی سروصدا کرده است. درواقع رسانههای اجتماعی در بیشتر دیده شدن و اشتراک گسترده محتوا نقش مهمی دارند.
لایکها، نظرات و اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی، کسبوکار را قادر به دسترسی گستردهتر، تقویت شهرت برند و افزایش بازدید و ترافیک میکند. ارزش درک شده محتوای شما اغلب با سیگنالهای اجتماعی ایجاد شده از طریق جذب ترافیک دامنه تعیین میشود.
رسانههای اجتماعی چگونه میتوانند نتایج سئوی شما را بهبود بخشند؟
رسانه اجتماعی کمک میکند تا افراد بیشتر و بیشتری محتوای شما را پیدا کنند و برندتان را بدون هیچ تلاش خاصی از سوی شما در معرض دید همه قرار خواهند داد.
هرچه افراد وقت بیشتری صرف محتوای شما کنند، اهمیت صفحه شما از دیدگاه گوگل بیشتر خواهد بود و همین بهطور خودکار به بهبود سئو با شبکههای اجتماعی منتهی میشود. اساس تقویت و رشد برند شما در شبکههای اجتماعی نهفته است.
اگر خود دست به کار شدید و سئوی وب سایتان را انجام میدهید و یا از یک نیروی سئوکار کمک گرفتهاید و یا سفارش سئو سایت خود را به یک شرکت سئو سپردهاید، نباید از شبکههای اجتماعی غافل شوید.
در ادامه 7 روشی را که در آن رسانههای اجتماعی میتوانند موجب بهبود رتبهبندی سئوی شما شوند، آورده ایم.
1- محتوای باکیفیت حرف اول را میزند
باید هدف اصلی هر برندی در اینترنت، تولید محتوای درجهیک باشد. چنین محتوایی موجب دستیابی سایت شما به نتایج مثبت میشود. درحالیکه عکس این موضوع، مانع از جذب مخاطب خواهد شد. با محتوای غنی، خزندههای موتور جستجو قادر به کشف سایت شما شده و رتبهبندی آن را بر اساس واژگان جستجوی مناسب تعیین مینمایند.
شناخت الزامات و نیازهای مخاطب هدف، به شما در ایجاد محتوای کارآمد و مرتبط کمک خواهد کرد. بهجای تمرکز محض بر ایده آموزش مشتری در رابطه با خدمات یا محصول خود، نکاتی را راجع به مشکلات و مسائل مشتری مدنظر داشته باشید و راهحلی برای آنها ارائه کنید. برای اینکه به موتور جستجو ثابت کنید که برندی فعال هستید، باید محتوایی مرتبط با مشتریانتان و بر اساس برنامهای منظم تولید کنید.
2- محتوایتان را به اشتراک بگذارید
برای بازاریابی در وهله اول به سراغ رسانههای اجتماعی میرویم، زیرا بهبود سئو با شبکههای اجتماعی در شناخته شدن کسبوکارتان میان مخاطبین هدف، نقش دارد. نمایه رسانه اجتماعی شما، مکانی مطلوب برای به اشتراکگذاری هدف برند و نیز کمک به افزایش آگاهی برندتان محسوب میشود. هرچه مشتریان بیشتری داشته باشید پیشرفت بیشتر و درنهایت، نتایج درخشانتری رقم خواهد خورد.
برای اینکه گوی سبقت را در تولید محتوا از رقبای خود بربایید باید از جذابیت هرچه بیشتر برای اشتراکگذاری با سایر کاربران برخوردار باشید. برخی از راهکارهای زیر میتواند به تولید محتوای قابل اشتراک کمک کند:
- تدوین عنوان جذاب و چشمنواز
- اطمینان از اینکه کاربران محتوا را مرتبط میدانند
- جذاب نمودن پستها با تصاویر جذاب
تدوین محتوایی که قابل اشتراک باشد به تقویت کیفیت و کمیت بک لینکهای وبسایت شما منتج میشود. این امر درنهایت به بهبود رتبه بندی سئو منتهی میشود. این فرآیندی طولانی بوده و مستلزم تمرین زیادی است؛ اما نتیجه، ارزش تمام این تلاشها را خواهد داشت.
3- پروفایل خود را بهینهسازی کنید
هنگامیکه مصرفکننده به دنبال کسب خدمات یا محصولی است، تمام تلاش خود را صرف تحقیق در مورد تعیین اصالت و اعتبار برند میکند. به یاد داشته باشید همیشه این احتمال وجود دارد که محصول شما را بهصورت آنلاین جستجو کنند یا اینکه پروفایلهای رسانههای اجتماعی شما را پیش از تعامل با شما بررسی کنند.
بهینه نبودن کامل پروفایلهای شبکههای اجتماعی برند میتواند به بهای از دست دادن مشتری تمام شود. به شما پیشنهاد میکنیم که این روند را برای حفظ شهرت در تمام کانالها و ذکر آنها در صفحاتتان را دستکم نگیرید. این روند به مشتریان احتمالی، امکان شناسایی برند را خواهد داد و از طرفی باید بگوییم که گوگل عاشق این کار است.
4- مخاطبتان را مجذوب خود کنید
رسانههای اجتماعی به شما کمک میکنند تا ارتباط مستقیمی با مخاطبان خود ایجاد کنید. این تلاشها موجب میشود که برند شما یک دل نه صد دل از مشتریان برده و درنهایت، پیوند بین آنها و برندتان را تقویت کند.
برای ایجاد اعتبار و اعتماد میان مشتریان، لازم است که با آنها تعامل داشته باشید. ایجاد شهرت میان آنها فرصت بهتری برای اشاعه اطلاعات مثبت در مورد کسبوکار شما به سایرین فراهم میآورد.
با درک بهتری از مشکلات مخاطبان خود نسبت به بازار، محصول یا خدماتتان سریعتر و کارآمدتر جای خود را پیدا خواهد کرد. در ادامه روشهایی برای برقراری ارتباط با مخاطبان ذکر شده است:
- پاسخگویی به نظرات
- ایجاد نظرسنجی برای اینکه بفهمید مشتریان از نسخه بعدی برند شما چه انتظاراتی دارند
- برگزاری مسابقه
- پرسیدن سؤال
- ارسال محتوای تبلیغاتی
- درخواست بازخورد
5- تصاویر خود را بهینه سازی کنید
درست است که میگویند عقل انسان به چشمش است، زیرا مغز انسان قادر است در کمتر از 13 میلیثانیه، تصویری را شناسایی و پردازش کند و این زمان بسیار کمی است. افراد به حافظه تصویری قویتر تمایل دارند و برند باید با استفاده از این توانایی انسان، بر جنبه دیداری بازاریابی تأکید ورزد.
افزودن تصاویر جذاب به کمپینهای رسانههای اجتماعی، میتواند در انتشار پیام در میان انبوه کاربران، معجزه کند.
تصاویر، مؤلفههای اصلی هر راهبرد بازاریابی محسوب میشوند. برای استفاده بهینه از تصویر، آنها باید بهخوبی بهینه شوند و برای انجام این کار میتوان به
روشهای زیر عمل کرد:
- ارسال تصاویر واکنشگرا
- به حداقل رساندن اندازه تصاویر برای بارگذاری سریعتر
- انتخاب نام مناسب برای فایل
- استفاده از زیرنویسهای جذاب
- اطمینان از کیفیت تصاویر
6- نتایج را تحلیل کنید
تحلیل نتایج تلاشهایتان برای بازاریابی و برندینگ برند، گامی مهم برای تصحیح اشتباهات یا بهبود سئوی سایت به شمار میآید. برند باید از بازخوردهای مشتریان استقبال کند.
مدیریت و بررسی رسانههای اجتماعی موجب بازدهی مثبت سرمایه (ROI) میشود که میتواند به سود بازاریابی شما باشد. برخی روشهای مفید برای تحلیل نتایج عبارتاند از:
- پیشبرد زمینههای کلیدی برای بازاریابی برند
- بررسی دوباره راهبرد مجموعه راهبردهای پیشبرد گردش کار کارآمد
- پیگیری پول و زمان سرمایهگذاری شده در زمینه بازاریابی و نتایج حاصل از آنها
- تعریف اهداف رسانه اجتماعی و تلاش برای ارزیابی نتایج
7- تمرکز بر تعامل با دنبال کنندگان
محتوای جذاب موجب جلبتوجه تعداد زیادی از دنبال کنندگان میشود. امری که تمامی برندها برای بهبود سئو وب سایت به آن نیاز دارند. تمرکز بر محتوای جذاب موجب تشویق افراد بیشتر برای تعامل با شما خواهد شد که این امر هدف اصلی هر برندی است. همچنین بهبود سئو با شبکههای اجتماعی از طریق سیگنالهای اجتماعی کاربران مانند پسندها، نظرات و اشتراکگذاری برند شما، به گوگل نشان میدهد که شما برای مخاطبان هدف، قابلاعتماد و ارزشمند هستید.
نتیجهگیری
درست است تعرفه سئو در نظر بسیاری از افراد بالاست، ولی باید بدانید که استفاده از سئو، بازگشت سرمایه به همراه دارد. پس از هر آنچه باعث بهبود به سئو سایت شما میشود، غافل نشوید. همانطور که اشاره کردیم بهبود سئو با شبکههای اجتماعی بهطور مستقیم محقق نمیشود؛ اما برخی عوامل مرتبط بر بهبود سئوی سایت تأثیر میگذارند. یک سئوی منحصربهفرد موجب افزایش دسترسی کاربر و بهبود رنکینگ آن میشود. همچنین نمایه بهینهشده رسانه اجتماعی نیز در سبقت گرفتن از رقبا نقش به سزایی دارد.