شاید این جمله کمی گزافه گویی به نظر برسد؛ اما با رقابت شدیدی که این روزها بین کسبوکارها وجود دارد و روزبهروز هم بیشتر میشود، چنین پیکاری خیلی دور از ذهن نیست.
پیروزی در این میدان پیکار، حق کسی است که تاکتیکها و استراتژیهای جنگی درستی برای رشد و رسیدن به مخاطب هدف و بدست آوردن توجه او داشته باشد؛ چاره اندیشیهای که در دنیای کسبوکار، به آن استراتژی بازاریابی میگویند.
تمام کسبوکارهای کوچک و بزرگ دنیا، از کسبوکارهای کوچک سر خیابان گرفته تا شرکتهای بزرگ، به یک استراتژی نیرومند نیاز دارند.
استراتژیهای که با ارزیابی کیفیت خود و رقبا، بتوانند اطلاع از برند را وسعت دهند، به مخاطبان هدف برسند، آنها را به سمت خرید کالا و خدمتشان هدایت کنند و به سایر اهداف بازاریابی دست پیدا کنند.
اینکه از بین دهها استراتژی گوناگون، کدام یک از آنها در حقیقت به درد کسبوکارتان میخورد، موضوعی است که قرار است دربارهاش با شما صحبت کنیم. در این مقاله، ابتدا به سؤال «استراتژی بازاریابی چیست» پاسخ میدهیم و بعد شما را با مؤثرترین انواع استراتژیهای مارکتینگ و نرم افزار بازاریابی به طور کامل آشنا میکنیم. در آخر هم چند فوت کوزهگری یادتان میدهیم تا بتوانید استراتژی مؤثری برای کسبوکارتان بچینید. اگر موافقید، شروع کنیم.
منظور از استراتژی بازاریابی چیست؟
برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید مفهوم بازریابی را بدانیم.
بازاریابی مفهومی پیشتر از تبلیغات و فروش است. به زبان ساده، به کل روند شناسایی و ارتباط با مشتریان خریدار و درک نیاز و خواسته آنها تا تشویق و مجاب کردن مشتریان برای خرید محصولات، بازاریابی میگویند.
با این تعریف، تا حدود زیادی معنای بازاریابی را متوجه شدید.
برنامهای بلند یا کوتاه مدت است که هر شرکتی، برای آموزش و شناساندن محصولات به مشتریان بالقوه، مجاب کردن آن ها به خرید و رسیدن به اهداف بازاریابی تعریف شده جانبی میچیند.
به اصطلاح دیگر، استراتژی مارکتینگ مثل یک نقشه و راهنماست که همه چیز را نشان میدهد؛ از مخاطب هدف گرفته تا شکل تبلیغات و کانال های ارتباطی و در کل مسیر رسیدن به اهداف کوچک و بزرگ سازمان.
طبق آمار CoSchedule، کسبوکارهایی که از یک استراتژی موفق و مستند استفاده کردهاند، 313 درصد بیشتر احتمال دارد موفقیت خود را گزارش دهند.
این عدد به ما میگوید که بدون داشتن استراتژی، کسبوکار شما قطعا شکست میخورد و تمام هزینه و سعی که برای بازاریابی خرج میکنید، نتیجهای نخواهد داد. میدانید چرا؟
چون بدون داشتن استراتژی مارکتینگ، نه مشتریان خود را کامل میشناسید، نه میدانید در سر رقبا چه میگذرد.
وقتی این دو را ندانید، قطعاً شیوه مناسب برای تبلیغ کالا نحوه مقیاسگیری موفقیت کمپینهای بازاریابی را هم نمیشناسید؛ و این چنین میشود که کلی پول بیزبان را در راه تبلیغات و بازاریابی به باد میدهید.
یک نکته مهم: مارکتینگ پلن (Marketing plan) همان استراتژی مارکتینگ نیست! خیلی ها این دو مفهوم را یکی میدانند؛ در حالی که استراتژی، زیر مجموعهای از مارکتینگ پلن است. در واقع هر پلن بازاریابی، میتوانند متشکل از چند استراتژی باشد.
اگر چه انواع فراوانی از استراتژیهای بازاریابی وجود دارد، ولی همه آنها از این 6 اجزا تشکیل میشود.
بازار هدف
وقتی به همه فعالیتهای بازاریابی جهت داده شود به آن بخش بندی مشتری (customer segment) گفته میشود.
ارائه محصول
کالا یا سرویسی که توسط کسب و کار ارائه می شود.
مزیت رقابتی
ارزش پیشنهادی که شرکت شما را از دیگر رقبا متفاوت می کند.
هدف
نقطه توجه که موفق بودن استراتژی بازاریابی یا نبودن آن را تعیین می کند.
استراتژی ارتباطات
اینکه برنامه شرکت برای تعامل با استفاده از پیام های بازاریابی در جهت جذب بازار هدف چیست که حاوی کانال های ارتباطی و تکنیکهایی برای افزایش پذیرش و تبدیل مشتری است.
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI)
شاخص های کلیدی عملکرد، عملکرد کسبوکار و میزان موفقیت استراتژی بازاریابی را محاسبه میکند.
تفاوتهای استراتژی بازاریابی، برنامه بازاریابی و روشهای بازاریابی
میتوان اینگونه شرح داد که استراتژی بازاریابی یک زیر مجموعه از برنامه بازاریابی است این مجموعه هدفهای متفاوت بسیاری را دارد همچنین با این مجموعه میتوان از چگونگی دست یافتن به این اهداف نیز آگاه شد.
در اصل به طور خلاصه از طریق نقشه کلیه مسیرهایی که به سمت هدف معین شده میروند مشخص میشود. اما روش بازاریابی به فعالیتهای گویند که لازم است تا جهت حمایت از استراتژی انجام شود.
به طور خلاصه ادغام بین بازاریابی 4ps و 7ps استراتژی بازاریابی را عنوان نمایید:
در این استراتژی بازاریابی میتوان کلیه ارکان های کلیدی را پایدار نمود این استراتژی ها به صورت معمول می بایست در بازار ارائه شود. در ادامه چهار ارکان کلیدی اصلی را بازگو نمودهایم.
چهار ارکان کلیدی استراتژی بازاریابی:
- محصول
ارکان ابتدایی را محصول ملموس، فیزیکی، یا نامشهود معرفی مینمایم که امور بازاریابی بر روی آن صورت میگیرد.
- قیمت
مشخص شدن مقدار پرداختی هر یک از محصولات توسط مشتریان
- محل
مشخص نمودن مسیر و یا از کانالهای موجود جهت خرید مشتری
- ترفیع
مشاغل مربوطه چگونه میخواهند که محصول را برای مشتریان بهبود نمایند.
مواردی که بطور خلاصه عنوان شد تنها دیدگاهی کلی در خصوص مدیریت ارتباط با مشتری و ایجاد استراتژی بازاریابیست و به منظور کسب اطلاعات بیشتر با نرم افزار سی آر ام چیتاک ارتباط بگیرید.