در چشمانداز وسیع دنیای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات کلیکی به عنوان یکی از گزینههای کاربردی محسوب میشود که نقش بسزایی در توسعه برندهای مختلف و افزایش فروش آنها دارد. همانطور که از نام آن پیداست؛ در تبلیغات کلیکی کسبوکارهای مختلف تنها زمانی هزینه تبلیغات را پرداخت میکنند که کاربران هدف آنها بر روی تبلیغات کلیک کرده باشند، که این مورد بازده تبلیغات بالایی را برای کاربران به همراه دارد. برخی از متدهای تبلیغات ویدئویی، تبلیغات دیسپلی و تبلیغ در گوگل از روشهای متداولی میباشند که تبلیغدهندگان پس از دریافت تعامل از سمت مشتریان هدف خود، هزینه تبلیغات را پرداخت میکنند.
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی (PPC) نوعی از تبلیغات آنلاین میباشد که در آن تبلیغدهندگان با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود، کاربرانی را هدف قرار میدهند که آن کلمات را سرچ کردهاند. بدین ترتیب تبلیغات شما به افرادی نشان داده میشود که به دنبال استفاده از محصولات و یا خدمات شما هستند.
مثال بارز در این نوع از تبلیغات نیز تبلیغات گوگل ادز میباشد که گزینههای مختلف تبلیغاتی را در اختیار کاربران قرار داده و میتواند نقش بسزایی در افزایش فروش شما داشته باشد. به عنوان مثال شما میتوانید با طراحی یک کمپین تبلیغات کلیکی ارزان در گوگل، تعدادی از محصولات و یا خدمات خود را در صفحه نتایج این شبکه به کاربران نشان داده تا بتوانید افراد بیشتری را به لیست مشتریان کسبوکار خود اضافه کنید.
اما چرا ارزان؟ مدل محاسبه هزینه تبلیغات کلیکی بدین صورت است که با توجه به رقابت در کلمه کلیدی موردنظر شما هزینه تبلیغات مشخص میشود. و با توجه به این که رقابت در کلمات کلیدی فارسی عدد پایینی را در مقایسه با سایر کشورها نشان میدهد؛ تبلیغات کلیکی برای کسبوکارهای ایرانی هزینه بسیار مناسبی خواهد داشت. به عنوان مثال تعرفه گوگل ادز برای یک سری از کلمات فارسی هزینه بسیار پایینی را نشان داده که آن را به یک گزینه با بازده اقتصادی بالاتر نسب به سایر گزینههای تبلیغاتی همچون تبلیغات در پلتفرمهای سوشال مدیا تبدیل میکند.
مزایا تبلیغات کلیکی
اما از مبحث مهم هزینه تبلیغات که گذر کنیم؛ تبلیغات کلیکی دارای یک سری مزایای کاربردی دیگر برای کسبوکارها نیز میباشد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
نمایش به طیف گستردهای از کاربران
تبلیغات کلیکی معمولاً در پلتفرمهای نمایش داده میشود که طیف گستردهای از کاربران را دارا میباشند. به عنوان مثال موتور جستوجو گوگل در طول روز بیش از 8.5 میلیارد عبارت جستوجو را پردازش کرده و به آنها پاسخ میدهد. این مورد در میان کاربران ایرانی نیز صدق کرده و امروزه میبینیم که ما برای رفع ابتداییترین نیازهای خود از گوگل کمک میگیریم. این مورد بیانگر این موضوع است که تبلیغ در چنین پلتفرمی قطعاً میتواند نتایج مثبتی برای کسبوکارهای مختلف داشته باشد. چراکه تبلیغات را به طیف گستردهای از کاربران هدف نشان میدهد.
هدفگیری دقیق
هدفگیری در تبلیغات کلیکی بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون سن، لوکیشن کاربران و همچنین علایق آنها انجام میشود. این موضوع تضمین میکند که تبلیغات شما به گروههایی از کاربران نشان داده میشود که بیشترین علاقه را به محصولات و یا خدماتی که شما ارائه میکنید دارند. نشان دادن تبلیغات به کاربران هدف دقیقاً همان چیزی است که تمام کسبوکارها به دنبال آن هستند؛ چراکه احتمال تبدیل شدن آنها به مشتری و افزایش فروش را برای آنها به همراه دارد.
راهاندازی کمپینهای تبلیغات کلیکی
راهاندازی کمپینهای تبلیغات کلیکی موضوعی است که باید موارد زیادی را در رابطه با آن در نظر بگیرید. در این مورد پیشنهاد ما به شما این است که از تجربه و دانش کارشناسان این حوزه استفاده کرده و راهاندازی تبلیغات خود را به آنها واگذار کنید. اما اگر میخواهید خودتان کمپینهای تبلیغات کلیکی را راهاندازی کنید؛ این فاکتورهای گزینههایی هستند که باید به آنها توجه کنید:
- پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری: بدیهی است که باید بر روی کلمات کلیدی تمرکز کنید که مرتبط با حوزه کاری شما بوده و بیشترین میزان سرچ را از سمت کاربران هدف شما دارد. استفاده از ابزارهای مختلفی همچون گوگل ترندز و یا بررسی کلمات کلیدی که رقبای شما از آنها در تبلیغات خود استفاده میکنند؛ میتوانند گزینههای مناسبی برای انتخاب کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری شما باشند.
- طراحی جذاب کمپینهای تبلیغاتی: مورد دیگری که باید توجه ویژهای به آن داشته باشید؛ طراحی اجزای کمپین میباشد. در نظر داشته باشید که با توجه به نوع تبلیغات موردنظر، ممکن است نیاز داشته باشید از رویکردهای متفاوتی برای طراحی کمپینهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال در تبلیغات سرچ گوگل، تمرکز شما باید بر روی انتخاب عنوان، متن تبلیغاتی و کلمات کلید مناسب و جذاب معطوف باشد. اما در تبلیغات یوتیوب این شبکه، در کنار تمام این موارد باید ویدئوهای جذابی طراحی کنید که به خوبی توجه مخاطبان را جلب کند. توجه داشته باشید؛ فارغ از نوع تبلیغ، اجزای کمپینهای تبلیغاتی شما باید به گونهای طراحی شده باشند که در همان ابتدا به خوبی نظر کاربران را جلب کرده و موجب کلیک کردن آنها بر روی تبلیغ شوند.
- بودجهبندی مناسب: نه کم نه زیاد! بودجه تبلیغات فاکتور مهمی است که میتواند در بیشتر دیده شدن کسبوکار شما و افزایش فروش آن نقش بسزایی داشته باشد. در رابطه با انتخاب بودجه تبلیغاتی، پیشنهاد ما به شما این است که در ابتدا بودجه کمی را برای کمپینهای خود در نظر گرفته تا با نحوه کار تبلیغات کلیکی و چالشهای آن آشنا شوید. سپس میتوانید به مرور بودجه کمپینهای خود را افزایش داده تا بتوانید محصولات و یا خدمات خود را به تعداد بیشتری از کاربران هدف نشان داده و در نهایت فروش خود را افزایش دهید.
چگونه از تبلیغات کلیکی نتیجه بهتری بگیریم؟
اما درست مانند هر متد تبلیغاتی دیگر، تبلیغات کلیکی نیز دارای یک سری ترفندهای خاص میباشد که به کار گرفتن آنها باعث نمایش بیشتر تبلیغات و گرفتن نتیجه بهتر از این کمپینها میشود.
از ابزارهای رصد کانورژنها استفاده کنید
داشتن یک استراتژی برای رصد رفتار کاربران پس از کلیک بر روی تبلیغات یکی از ترفندهای کاربردی برای گرفتن نتیجه بهتر از تبلیغات کلیکی میباشد. در این مورد میتوانید از ابزارهایی همچون آنالیتیکس گوگل استفاده کرده تا کلمات کلیدی که بیشترین نتیجه مثبت برای کمپینهای شما داشتهاند را شناسایی کنید. این مورد به شما کمک میکند تا ایرادات و باگهای کمپینهای خود را شناسایی کرده و استراتژی خود را برای گرفتن نتیجه بهتر در تبلیغات کلیکی بهینه کنید.
از اد اکستنشنها استفاده کنید
یکی دیگر از دلایلی که میگوییم گوگل یکی از بهترین پلتفرمها برای تبلیغ میباشد. استفاده از افزونههای تبلیغاتی مختلفی مثل اکستنشنهای تماس و یا سایت لینک، در کنار این که اطلاعات اضافی از کسبوکار شما را در اختیار کاربران قرار میدهد؛ باعث گرفتن فضا بیشتر در صفحه نتایج شده که خود نقش بسزایی در بیشتر دیده شدن تبلیغات شما دارد.
تبلیغات کلیکی گزینهای عالی برای افزایش فروش
دنیای دیجیتال امروزه کسبوکارهای مختلف را مجبور کرده است که از شیوههای متد مارکتینگ و تبلیغات استفاده کرده تا بتوانند برند خود را به افراد مختلفی نشان دهند. در این میان تبلیغات کلیکی با دارا بودن قابلیتهایی همچون امکان پرداخت هزینه تبلیغ پس از کلیک کاربر و یا گزینههای دقیق هدفگیری میتواند به عنوان گزینهای مناسب برای معرفی محصولات و یا خدمات شما به طیف گستردهای از کاربران در نظر گرفته شود.