شاید از خودتان پرسیده باشید که یک لاستیک واقعاً چگونه ساخته میشود؟ برای پاسخ به این سؤال باید به شما بگویم که فرآیند ساخت لاستیک یک فرآیند چند مرحلهای است. در ادامه با مراحلی که باید طی شود تا یک لاستیک ایده آل ساخته شود؛ آشنا خواهیم شد.
مرحله 1: بهره گیری از مواد با کیفیّت برای ساخت یک محصول ایده آل
صنعت تایرسازی برای تأمین مواد مورد نیاز خود وابسته به شاخههای مختلف صنعت میباشد. اوّلیّن صنعت وابسته به صنعت لاستیکسازی، فولاد میباشد. معمولاً از فولاد برای ساخت تسمهها در لاستیکهای رادیال یا سیمی، مهرههای تعبیه شده روی لاستیک به منظور جلوگیری از سرخوردن مخصوصاً در لاستیکهای زمستانی استفاده میشود.
صنایع شیمایی یکی دیگر از صنایع وابسته به صنعت لاستیکسازی میباشد. صنایع شیمایی یکی از بزرگترین تامین کنندگان صنعت لاستیکسازی در جهان میباشند. ترکیبات شیمیایی به کار رفته در لاستیک به منظور کاهش سایش، افزایش چسبندگی و افزایش طول عمر لاستیک مورد استفاده قرار میگیرد.
امّا آیا میدانید لاستیک واقعا چیست؟
لاستیک طبیعی از درختان که در مزارع رشد میکنند، استخراج میشود. این مادهی شیری رنگ با ترکیب اسید منعقد شده و سپس با آب شست و شو میشود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. امّا فرآیند تولید لاستیک مصنوعی متفاوت است و با ترکیبات شیمیایی تولید میشود.
سپس لاستیکهای مختلف با ترکیب معین با هم مخلوط میشوند. تا لاستیک خودرو ایجاد شود. در لاستیک خودروهای امروزی از ۱۲ ترکیب پلاستیکی مختلف استفاده میشود.
یکی دیگر از ترکیباتی که در ساخت لاستیکهای امروزی مورد استفاده قرار میگیرد. مواد نسّاجی است. این مواد برای حفظ انعطافپذیری لاستیک مورد استفاده قرار میگیرد.
مرحله 2 : ساخت قطعات
در این مرحله با ترکیب مواد مرحله ۱ ساخت لاستیک شروع میشود. ابتدا سیمهای فولادی که روی قرقره پیچیده شده، در یک یا چند لایه از لاستیک جاسازی میشود. مواد پلاستیک در مخلوطهای بزرگ که به آن میکسر گفته میشود.
ترکیب شده و توسط اکسترودرها به صورت یک نوار در میآید و به این ترتیب آج لاستیک تشکیل میشود. در نهایت آج خارج شده از اکسترودر خنک میشود. سپس در اندازه مورد نیاز برای لاستیک برش میخورد. در نهایت برای بررسی صحت کار وزن قطعه مورد سنجش قرار میگیرد.
پس از این کار نخهای نساجی توسط دستگاه غلطکی بسیار بزرگ در لاستیک جاسازی میشود. سپس لاستیک از نظر عرضی برش میخورد. در مرحله بعدی مهرههای فولادی بسته به نوع لاستیک روی آن نصب میگردد.
حال نوبت به ساخت دیوارههای جانبی لاستیک میرسد که توسط اکسترودر تولید میشود. آستر جانبی از داخل اکسترود خارج و در اندازهی مناسب برش میخورد.
مرحله 3: ساخت تایر
در این مرحله کلیه محصولات نیمه آماده مرحله قبل، روی دستگاههای ساخت لاستیک جمع آوری شده و گرین تایر یا لاستیک سبز ایجاد میشود. ساخت لاستیک در دو مرحله صورت میگیرد. ۱. پوشش ۲. مجموعه آج و تسمه. سپس با اسپری مایع مخصوص لاستیک برای مرحله ولکانیزسیون آماده میشود.
مرحله 4: ولکانیزاسیون
در این مرحله لاستیک در داخل قالبهایی پرس میشود و برای مدّت زمانی مشخص در دما و فشار تعین شده قرار میگیرد؛ تا شکل لاستیک را به خود بگیرد. در این فرآیند لاستیک خام به یک لاستیک انعطافپذیر تبدیل میشود. در این قالبها الگوی آج و علامتهای دیواری کناری روی لاستیک هک میشود.
مرحله 5: کنترل کیفیت
در این مرحله لاستیکهای تحویل داده شده تحت کنترل کیفیّت مداوم قرار میگیرند. مراحل کنترل لاستیک شامل موارد زیر است.
- بازرسی بصری
- اشعهی ایکس
- بازرسی سطح لاستیک به منظور یک نواخت بودن
عوامل مؤثر در قیمت لاستیک
برای خرید لاستیک عوامل بسیاری دخیل هستند که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.
برند سازنده: یکی از عواملی که در قیمت لاستیک بسیار تاثیر گذار است. برند سازنده میباشد. معمولا برندهای داخلی لاستیکهای ارزان قیمتتر نسبت به برندهای خارجی تولید و راهی بازار میکنند.
قیمت مواد اوّلیّه و متریال به کار رفته در لاستیک: شما در این مقاله با متریال به کار رفته در ساخت لاستیک آشنا شدید. تغییر در قیمت هر کدام از این مواد اوّلیّه میتواند منجر به تغییر در قیمت لاستیک گردد.
نوع آج و رویه لاستیک: معمولاً لاستیکها در چهار نوع تابستانی، زمستانی و چهار فصل تهیه میشوند. هر کدام از این لاستیکها از آج و رویه مخصوص به خود برخوردار هستند. بنابراین شکل آج و رویه در قیمت لاستیک تأثیرگذار است.
اندازهی تایر: یکی از عوامل بسیار مهم در قیمت لاستیک اندازهی آن میباشد. به طبع هر چه لاستیک از نظر ابعاد بزرگتر باشد؛ قیمت آن نیز افزایش میابد.
فروشگاه لاستیک
اگر قصد خرید لاستیک را داشته باشید. باید به لاستیک فروشی مراجعه نمایید. حتماً در هنگام خرید لاستیک از فروشگاه به تنوّع لاستیکهای موجود در فروشگاه، زمان ساخت لاستیک و نوع لاستیک دقّت نمایید.
هم چنین جهت اطمینان از کیفیّت لاستیک سعی کنید. از برندهای مطرح و شناخته شده که کیفیّت خود را به اثبات رساندهاند؛ خرید انجام دهید. حتماً از فروشگاههای مجاز اقدام به خرید لاستیک نمایید.
رینگ خودرو
وقتی صحبت از لاستیک خودرو میشود. یکی از مهمترین قسمتهای درگیر با لاستیک رینگ خودرو میباشد. رینگ خودرو علاوه بر زیبایی و جلوهی خاصی که به خودرو میدهد. میتواند در رانندگی روان و فرمانپذیری خودرو کمک شایانی نماید.
جنس رینگهای به کار رفته در خودرو از آلیاژ آلومینیوم میباشد. رینگ مونولاک از مرغوبترین رینگهای یک تکّه بوده که جنس آن ترکیبی از آلومینیوم و آلیاژهای دیگر است.
حتماً برای خرید لاستیک به شرایط خود توجّه نمایید. محلی که می خواهید رانندگی کنید. بودجه ی که می خواهید بپردازید. تمام این موارد می تواند به شما کمک نماید تا به آسانی لاستیک مورد نظر خود را انتخاب نمایید.
اگر بودجهی کمی دارید یا نمیتوانید هزینه زیادی برای لاستیک بپردازید. میتوانید از لاستیکهای برندهای داخلی استفاده نمایید. این لاستیکها ارزان قیمتتر هستند و از کیفیّت مطلوب برخوردار هستند. از برندهای لاستیکسازی داخلی میتوان به لاستیک بارز، یزد تایر، کویر تایر اشاره نمود.
یکی از برندهای داخلی در تولید رینگهای داخلی رینگ اورند میباشد. این برندداخلی توانسته تا رینگهای بسیار با کیفیّت و با قیمت مناسب را راهی بازار نماید.
یک رینگ مناسب میتواند علاوه بر تأثیر بسیار زیادی که در زیبایی و جلوهی خودروی شما دارد. به رانندگی نرم و فرمانپذیری خودرو کمک شایان مینماید. بنابراین اگر میخواهید یک رانندگی لذّت بخش را تجربه نمایید. باید از رینگ و لاستیک متناسب استفاده نمایید.
جمع بندی کلی: ساخت لاستیک یکی از فرآیندهای پیچیدهی صنعتی است که در کارخانههای بزرگ لاستیکسازی انجام میشود. برای ساخت یک لاستیک ایده آل شما باید از مواد اوّلیّه مرغوب استفاده کنید.
از دیگر مراحل ساخت لاستیک میتوان به ساخت قطعات جزئی لاستیک، قالب گیری لاستیک کلی، ولکانیزاسیون و کنترل کیفیّت اشاره نمود. از جمله عوامل مؤثر در قیمت لاستیک میتوان به مواردی نظیر برند سازنده، قیمت مواد اوّلیّه و متریال به کار رفته در ساخت لاستیک، نوع آج و رویهی لاستیک و اندازهی تایر اشاره نمود.