اگر صاحب یک کسبوکار هستید و به مارکتینگ و بازاریابی خود اهمیت میدهید، احتمالاً تابهحال پرسش باشگاه مشتریان چیست، برای شما ایجاد شده است. با ما در ادامه همراه باشید تا پاسخ این پرسش را با هم بیابیم.
یکی از اساسیترین نیازهای هر کسبوکاری، بازاریابی برای مشتریهای قدیمی و جلباعتماد مشتریهای قدیمی است. این کار در شرایط عادی چندان راحت نخواهد بود، چرا که روشهای سنتی در این زمینه کارایی خاصی ندارند. به همین منظور توصیه ما استفاده از باشگاه مشتریان است.
باشگاه مشتریان تعریف بسیار ساده و روانی دارد:
به سرویسی که به طور کامل به صندوق فروشگاهی کسبوکار متصل میشود تا مشتریها را باتوجهبه رفتارشان در خرید دستهبندی و اعتبارسنجی کند، باشگاه مشتریان گفته میشود.
این سرویس میتواند بازدهی بسیار خوبی در مدتزمان کوتاهی برای کسبوکار شما داشته باشد. در واقع همین موضوع است که باعث شده این روزها همه برندهای معروف و شناخته شده از این سرویس استفاده کنند. در ادامه با ما باشید تا مزیتها، ویژگیها و همه نکات مهم در مورد بهترین باشگاه مشتریان را مورد بررسی قرار دهیم.
چرا باشگاه مشتریان اهمیت دارد؟
همانطور که اشاره کردیم، اگر کمی در دنیایی مارکتینگ و بازاریابی جستجو کنید، نام باشگاه مشتریان برای شما آشنا خواهد بود. این سرویس یکی از بهترین راهکارهای جذب و نگهداری مشتری است که در سالهای اخیر محبوبیت زیادی به دست آورده است.
پرسش باشگاه مشتریان چیست را در بخش قبلی تا حدودی پاسخ دادیم، اما برای درک بهتر این موضوع باید همه دلایلی که نشان میدهند باشگاه مشتریان مهم است را بشناسیم. به همین منظور در ادامه چند مورد از این دلایل را بررسی خواهیم کرد:
1. نگهداری مشتریان
یکی از اصلیترین دلایلی که باعث شده باشگاه مشتریان محبوب شود، این است که میتواند بهراحتی مشتریها را به شما وفادار کند و باعث جلباعتمادشان شود. باشگاه مشتریان برای این منظور از تکنیکهای مختلفی استفاده میکند که هر کدام بهتنهایی بازدهی بالایی دارند.
2. افزایش نرخ بازگشت مشتری
چیزی که باعث میشود یک کسبوکار در سالهای پس از تأسیسش دوام بیاورد و روند صعودی داشته باشد، این است که مشتریهایش را قانع کند برای بارهای بعدی هم از خدماتش استفاده کنند. برای این منظور باید مشوقهای در نظر گرفته شود که مشتری به آنها جذب شود.
باشگاه مشتریان هم دقیقاً به چنین موضوعی توجه دارد و برای افزایش نرخ بازگشت مشتریها، از ابزارها و مشوقهایی استفاده میکند که باعث جلباعتماد مشتریها میشود.
3. افزایش رضایتمندی مشتری
خود را در جایگاه یک مشتری قرار دهید وقتی که وارد یک رستوران میشوید. فاکتورهای مهم برای شما نحوه ارائه خدمات، کیفیت غذاهای سرو شده، قیمتهای درج شده در منو و البته اخلاق و رفتار پرسنل رستوران خواهد بود. اگر در هر کدام از موارد عنوان شده شما دارای یک برتری باشید، احتمالاً برای بارهای بعدی هم جذب خرید از این رستوران خواهید شد.
باشگاه مشتریان هم دقیقاً چنین کاربردی دارد. این سرویس با ارائه مشوقهای مناسب برای هر مشتری باتوجهبه سوابقش و استفاده از تکنیکهای بازاریابی، باعث افزایش رضایتمندی مشتری میشود.
4. اطلاع از رفتار خرید هر مشتری
آیا به جز روش استفاده از باشگاه مشتریان، روش دیگری هم میشناسید که بتواند رفتار خرید مشتریها را تحلیل کرده و برای شما به نمایش بگذارد؟
بی شک چنین ابزاری وجود ندارد و این روزها باشگاه مشتریان تنها سرویسی است که میتوانید برای تحلیل رفتار مشتریهای باتوجهبه سوابق خریدها و مراجعههایشان، استفاده کنید. این نرمافزار به طور کامل به اطلاعات مشتریهای شما مانند میزان خریدهایشان، دفعات مراجعه یا آخرین خریدشان دسترسی دارد. بهعلاوه که باتوجهبه پروتکلهایش میتواند این اطلاعات را تحلیل و مشتریها را دستهبندی کند.
باشگاه مشتریان چه مزیتهایی برای کسبوکار ما دارد؟
باتوجهبه توضیحاتی که تا اینجا داده شد، احتمالاً میتوانید به پرسش باشگاه مشتریان چیست، پاسخ دهید. اما هنوز هم اطلاعاتی هستند که میتوانید برای بالابردن سطح دانشتان از این سرویس، کسب کنید.
این اطلاعات را تحت عنوان مزیتهای باشگاه مشتریان برای کسبوکار معرفی میکنیم و در ادامه میخواهیم به چند مورد از آنها اشاره کنیم:
- استفاده از باشگاه مشتریان در کسبوکار میتواند تجربه کاربری بسیار بهتری برای مشتریهای شما ایجاد کند. این مورد باعث میشود از نظر مشتری، کسبوکار شما متمایز و جذابتر به نظر برسد.
- یکی دیگر از مزیتهای باشگاه مشتریان این است که پس از مدت کوتاهی میتواند تأثیر چشمگیری روی میزان وفاداری مشتریهای کسبوکار شما داشته باشد.
- جالب است بدانید که این سرویس هیچ نیازی به دخالت انسانی ندارد و همه کارها و پروسه وفادارسازی مشتری در باشگاه مشتریان بهصورت کاملاً خودکار انجام میشود.
- اطلاعاتی که به کمک این سرویس از مشتریها جمعآوری میشوند برای حفظ امنیت و همچنین دسترسی آسانتر، روی فضاهای ذخیرهسازی ابری نگهداری میشوند.
- شما بهعنوان صاحب کسبوکار میتوانید از هر مکانی و تنها با استفاده از موبایل یا لب تاب به باشگاه مشتریان دسترسی داشته باشید؛ چرا که این سرویس کاملاً برخط و آنلاین است.
نحوه کار باشگاه مشتریان چگونه است؟
برای شروع باید این سرویس به صندوق فروش متصل شود و پس از آن میتوانید از باشگاه مشتریان استفاده کنید. حالا که باشگاه مشتریان فعال است، صندوقدار شماره مشتری را در صندوق فروش وارد میکند. این شماره بهصورت خودکار توسط باشگاه مشتریان به فاکتور مربوط به مشتری متصل میشود.
پس از این پروتکل آنالیز مشتری فعال شده و مشتری موردنظر را باتوجهبه سوابقش در دستهبندیهای مشخص قرار میدهد. این دستهبندی باتوجهبه مبلغ فاکتور خرید مشتری و میزان وفادار او انجام میشود.
پس از این باشگاه مشتریان بهصورت خودکار برای مشتریانی که شامل دریافت اعتبار میشوند، پیامی ارسال میکند که میزان اعتبار، مدتزمان استفاده از آن و یک کد ۷ رقمی را به مشتری نمایش میدهد.
بهترین باشگاه مشتریان باید چه مشخصههایی را داشته باشد؟
حالا که با مشخصههای باشگاه مشتریان آشنا شدید، زمان آن رسیده که بررسی کنیم چگونه باید بهترین باشگاه مشتریان را شناسایی کنیم. برای این منظور هم باید ویژگیها و مشخصههایی وجود داشته باشد بتوانیم با استفاده از آنها، تشخصی دهیم بهترین باشگاه مشتریان باید چگونه باشد.
در ادامه همین مطلب مواردی را بررسی میکنیم که در واقع بیانگر مشخصههای بهترین باشگاه مشتریان هستند:
- اولین مشخصه برای تشخیص بهترین باشگاه مشتریان این است که بتواند رفتار مشتریها را باتوجهبه سوابق خریدشان، فواصل خریدشان و البته آخرین خریدشان، ارائه دهد.
- دومین مورد دراینرابطه، قابلیت تنظیم میزان اعتبار برای دستههای مختلف مشتریان است.
- بهترین باشگاه مشتریان بدون شک باید از قابلیت ارسال پیامکهای گروهی یا همان سامانه یکپارچه پیامکی هم برخوردار باشد.
- یکی دیگر از مشخصههای باشگاه مشتریان خوب این است که امکان برگزاری کمپینهای افزایش فروش را به شما بدهد.
باید اشاره کنیم که شما در هر زمانی برای راهاندازی سرویس باشگاه مشتریان اقدام کنید، دیر نخواهد بود. مزایای این سرویس حتی در کوتاهمدت هم قابلمشاهده خواهند بود. قطعا بهترین باشگاه مشتریان مشخصات و ویژگیهای منحصر به فردی دارد. برای شناخت بهتر در مقاله بهترین باشگاه مشتریان به طور خاص به معرفی جامع مزایا و ویژگیهای این سرویس پرداخته شده است.