با پیشرفت تکنولوژی اغلب مدیران و صاحبان کسب و کارها به فکر کارکردن در بستر اینترنت افتادند. کسب و کارهای زیادی نیز به همین دلیل به وجود آمدند که تنها بستر فعالیتشان اینترنت میباشد. گسترش و بهبود کسب و کار اینترنتی اگر به شکل صحیح صورت پذیرد، میتواند باعث بازگشت سرمایه و افزایش آن گردد.
فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در دو بخش متفاوت در اینترنت صورت میگیرد: شبکههای اجتماعی و وبسایتها.
بهترین انتخاب برای فعالیت کسب و کارهای اینترنتی استفاده از “وبسایت” میباشد. سرچ کردن در موتورهای جستجو سادهترین راه برای دستیابی به پاسخ سؤالات و رفع نیازهایمان میباشد. فعالیت در وبسایت اگر بهصورت درست و اصولی انجام شود میتواند تأثیرات به سزایی بر بهبود یک کسب و کار اینترنتی داشته باشد.
اگر به دنبال یک سرمایهگذاری طولانیمدت که به طور مستمر به شما سود برساند هستید، با ما همراه باشید.
نکاتی برای بهبود کسب و کار اینترنتی
ایده هایی برای بهبود کسب و کار اینترنتی
فرقی نمیکند در چه بستری (شبکههای اجتماعی یا وبسایت) مشغول به فعالیت هستید. نکاتی وجود دارند که در تمامی کسب و کارهای اینترنتی باید رعایت شوند. برخی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه شود عبارتاند از:
- لوگو: لوگو معرف کسب و کار شماست. در طراحی و انتخاب لوگو باید بهترینها را انتخاب کنید تا تاثیر مثبتی بر بهبود کسب و کار اینترنتی شما داشته باشد.
- رنگبندی و استفاده درست از تصاویر: وبسایت یا شبکههای اجتماعی تفاوتی ندارد؛ باید از پالتهای رنگی استفاده کنید که هم توجه کاربر را جلب کند، هم چشم کاربر را اذیت نکند. عکسهای جذاب به محتوای سایت یا صفحه خود اضافه کنید تا توجه کاربر به شما جلب شود.
- محتوا: محتوای عالی ارائه کنید؛ محتوایی که ارزش داشته باشد و نیاز کاربر را رفع کند. این نوع محتوا میتواند باعث ایجاد حس وفاداری کاربر شود. مخاطب وفادار یکی از مهمترین عوامل در بهبود کسب و کار اینترنتی می باشد.
- کمک کنید! صادقانه به کاربر کمک کنید تا بهترین انتخاب را داشته باشد.
- خودتان را جای مخاطب قرار دهید. به نوعی از بیرون گود نگاه کنید و ببینید به چه چیزهایی احتیاج دارید تا مخاطب به شما اعتماد کند و شما را انتخاب کند.
- بها دادن به مشتری: برای مشتریانی که از خدمات شما استفاده کردهاند، امتیازات خوبی در نظر بگیرید. کد تخفیف، دسترسی به یک دوره آموزشی بهصورت رایگان، اشتراک یک خبرنامه و … میتواند مشتری را مجدداً جذب کند.
- صداقت: در معرفی خدمات و محصولات خود با مشتری صادق باشید تا وفادار بماند. استفاده از تیترهای زرد برای معرفی محصول و خدمات شاید باعث خرید توسط مشتری شود، اما وفاداری مشتری را از بین میبرد.
- نظر کاربران: نظرات کاربران در مورد شما باید در معرض دید دیگر کاربران باشد. علاوه بر این باید به این نظرات توجه کنید و در صورت لزوم دلیل نارضایتی مخاطب را پیدا کنید تا اگر اشکالی از سمت شماست رفع شود.
تأثیر وبسایت بر بهبود کسب و کار اینترنتی
استفاده از وبسایت، اعتماد کاربران را برای شما به ارمغان میآورد و به کسب و کارتان اعتبار میبخشد. اگر در کنار فعالیت در شبکههای اجتماعی، یک سایت خوب هم داشته باشید میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
رشد وبسایت، بهبود کسب و کار اینترنتی شما را به همراه دارد. آیا میدانید رشد وبسایت از چه طریقی صورت میگیرد؟
سئو
هر چه وبسایت شما رشد بیشتری داشته باشد، به همان اندازه (حتی بیشتر) به رشد و بهبود کسب و کار اینترنتی شما کمک میکند. معنی رشد وبسایت را با یک مثال ملموس توضیح میدهیم:
فرض کنید که قصد خرید اینترنتی دارید. در گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری، کلمه موردنظر خود را سرچ میکنید. به سراغ کدام سایت میروید؟ آیا به انتهای صفحه میروید و از سایتهایی که جایگاه پایینتری در گوگل دارند استفاده میکنید؟ آیا سراغ صفحات دوم و سوم گوگل میروید؟
نزدیک به 90 درصد کاربران برای خرید از 3 سایت اول استفاده میکنند!
بودن در صفحه اول گوگل خصوصاً در نتایج اول گوگل، میتواند بسته به سایت شما، باعث افزایش فروش، افزایش مخاطب و در نهایت افزایش سرمایه شود.
برای اینکه سایت شما در نتایج اول گوگل حاضر شود، اقداماتی روی سایت صورت میگیرد که به آن بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو میگویند.
سئوی سایت معمولاً هزینههای بالایی دارد؛ اما سئو مانند یک سرمایهگذاری بدون ضرر است. قبل از هر اقدامی بهتر است از شرکتها و اشخاص معتبر برای مشاوره سئو کمک بگیرید و طبق راهکارهای آنها ادامه دهید تا مطمئن شوید که به نتیجه خوبی میرسید.
در یک جلسه مشاوره سئو حرفهای، مشاور به شما کمک میکند تا راههایی را انتخاب کنید که در کوتاهترین زمان و با صرف کمترین هزینه به بهترین جایگاه در گوگل دست پیدا کنید.
تبلیغ در گوگل
تاثیر تبلیغ گوگل بر بهبود کسب و کار اینترنتی
تبلیغ در گوگل (google adwords) یعنی روی یک کلمه خاص (کلمه کلیدی)، یک جایگاه خاص را رزرو کنید. به طور مثال شما یک فروشگاه لباس بچگانه دارید، روی یکی از کلمات کلیدی خودتان مانند فروش شلوار بچگانه تبلیغ گوگل انجام میدهید. با پرداخت هزینه به گوگل یک جایگاه خاص رزرو میکنید و هرگاه کاربری در گوگل کلمه کلیدی شما، یعنی ” فروش شلوار بچگانه” را جستجو کند، سایت شما در جایگاهی که رزرو کردهاید نشان داده میشود.
بهمرور زمان، وقتی در صفحه اول و نتایج اول گوگل دیده میشوید برند شما شناختهتر میشود و مخاطبان بیشتری با سایت و کسب و کار شما آشنا میشوند. این روند بهصورت غیرمستقیم و پس از گذشت مدتی بر بهبود کسب و کار اینترنتی شما تأثیر فراوانی میگذارد.
سوشیال سیگنال – بهبود کسب و کار اینترنتی
هر اتفاقی که در شبکههای اجتماعی کسب و کارتان برای برند یا وبسایت شما رخ دهد، سوشیال سیگنال (social signal) نام دارد. به بیان عامیانهتر یعنی فعالیت شما در هر شبکه اجتماعی و معرفی برند و سایت شما یک عکسالعمل (سیگنال) از سمت کاربران به همراه دارد. این عکسالعمل میتواند لایک، کامنت، اشتراکگذاری محتوا، جستجوی وبسایت شما، کلیک بر لینک سایت شما و … باشد. هرکدام از این اتفاقات جزئی از سوشیال سیگنال هستند.
اگر به هر دلیلی توانایی فعالیت در شبکههای اجتماعی را ندارید یا مایل نیستید که در شبکههای اجتماعی فعال باشید، میتوانید از طریق خرید سوشیال سیگنال به بهبود کسب و کار اینترنتی خود کمک کنید. از سایتهایی که خدمات سئو ارائه میدهند، میتوانید اقدام به خرید سوشیال سیگنال کنید.
بستههایی که در خرید سوشیال سیگنال ارائه میشوند معمولاً بهصورت (یک بازه زمانی – تعداد لینکهایی که میخواهید دیده شوند – تعداد سیگنال از هر شبکه اجتماعی) تعریف میشوند.
نکتهای که در خرید سوشیال سیگنال باید به آن توجه داشت این است که برخی از شبکههای اجتماعی تأثیر چندانی بر سوشیال سیگنال ندارند. فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست از مؤثرترینها میباشند.
بهبود کسب و کار اینترنتی با فعالیت در شبکههای اجتماعی
تاثیر شبکه های اجتماعی بر بهبود کسب و کار اینترنتی
همانطور که قبلاً اشاره کردیم رشد کسب و کار از طریق شبکههای اجتماعی آسانتر است؛ بنابراین اگر در شبکههای اجتماعی مختلف فعال باشید و مخاطبان خود را به سمت سایت هدایت کنید، با یک تیر دو نشان زدهاید!
بسیاری از کسب و کارها در شبکههای اجتماعی مشغول به فعالیت میباشند؛ اما نکتهای که در مورد شبکههای اجتماعی وجود دارد این است که گرچه جذب مخاطب از این طریق راحتتر و سریعتر صورت میگیرد اما هر شبکه اجتماعی تاریخ انقضایی دارد! وقتی یک شبکه اجتماعی با امکانات جذابتر از راه میرسد، دیگر رقبای این شبکه بهنوعی منسوخ میشوند؛ بنابراین اگر صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید باید فعالیت در وبسایت را اولویت خود قرار دهید و در کنار آن از شبکههای اجتماعی هم غافل نشوید.
کلام آخر
هر هزینهای که بهصورت اصولی برای بهبود کسب و کار اینترنتی شما صورت گیرد، با سود فراوان به شما بر میگردد. جذب مخاطب و جلب رضایت آنها باعث جذب مخاطبان جدید میشود. از هزینهکردن برای رشد و دیدهشدن کسب و کار خود نترسید؛ زیرا اگر مصمم به ادامه باشید، کوچکترین هزینهها هم سرمایهگذاری بزرگی برای آینده شما میشوند.