در اغلب سازمانها، کارکنان تنها ۵۰ درصد از توان خود را صرف انجام کارها میکنند و مابقی نیروی آن ها صرف کارهای حاشیهای همچون گپ و گفت، سرک کشیدن به دنیای مجازی و در کل، اتلاف وقت میشود. ایجاد انگیزه در کارکنان باعث میشود سازمان شما مانند اغلب سازمانهای موجود نباشد و منابع انسانی، با حداکثر توان در راستای رسیدن به اهداف شخصی و سازمانی کار کنند.
ایجاد انگیزه و افزایش عملکرد به شما کمک میکند از حداکثر پتانسیلی که هزینه آن را میپردازید، استفاده کنید. منظور از این پتانسیل، توانایی منابع انسانی مجموعه است. به یاد داشته باشید که برای عملکرد بهتر نیروی انسانی، آنها علاوه بر محیط کاری مناسب، باید از نظر روانی نیز تغذیه شوند. در این مقاله سعی کردهایم رابطه میان هدایای سازمانی و افزایش انگیزه کارکنان را بررسی کنیم.
رابطه مستقیم هدایای سازمانی و افزایش انگیزه کارکنان
هر انسانی برای این که بتواند کاری را به بهترین نحو ممکن انجام دهد، نیاز به انگیزه دارد؛ این انگیزه معمولاً از دو جهت می تواند وجود داشته باشد یا تقویت شود که بخشی از آن درونی و بخش دیگری از آن از عوامل بیرونی است. همانطور که در بخش قبلی و در خصوص هرم مازلو توضیح دادیم؛ نیازهای مختلف افراد در سطوح گوناکون میتواند باعث ایجاد انگیزه برای انجام فعالیت و کار شود؛ به عنوان مثال شخصی که نانی برای خوردن ندارد؛ انگیزه زیادی برای تامین پول برای خرید نان دارد؛ در صورتی که افراد در نوک هرم مازلو قرار دشته باشند نیز نیازمند خودشکوفایی میشوند و این جاست که نقش خرید هدیه سازمانی پررنگ میشود. در واقع هدایای سازمانی برای پرسنل به مثابه نوعی تایید بر استعدادها و عملکرد آنها به شمار میرود.

چرا ارائه هدایای تبلیغاتی یکی از وظایف بخش منابع انسانی سازمان هاست؟
حال این پرسش پیش میآید که اصلاً چرا دپارتمانهای منابع انسانی در شرکتها و سازمانهای مختلفی باید اقدام به تهیه و خرید هدایای تبلیغاتی به پرسنل کنند؟ پاسخ به این پرسش کاملاً ساده است؛ خرید هدایای تبلیغاتی میتوانند به عنوان یک ابزار در شرکتها و موسسات مختلف به کار بروند و نه تنها انگیزه کارکنان برای انجام کار موثرتر را بیشتر کنند بلکه بازدهی آنها و همین طور تعهد آنها به محیط کار و مسئولیت پذیری پرسنل را افزایش دهند. با این حال نکته مهم این است که از هدایای تبلیغاتی تاثیرگذار استفاده شود زیرا هر هدیه تبلیغاتی نمی تواند شما را به عنوان دارنده یک کسب و کار، به موفقیت برساند.
استفاده از هدایای موثر به طور کلی باعث می شود محیط کاری شاداب و پویا شود و روحیه پرسنل بهبود یابد. هم چنین استفاده از انواع هدایای تبلیغاتی اثربخش می تواند مشوقی برای پرسنل باشد تا با توسعه مهارت های خود، بیش از قبل کارایی داشته باشند و همه این اتفاقات، به یک نتیجه منجر می شود که آن هم بازدهی بیشتر و افزایش تولید و در نتیجه آن، افزایش میزان فروش و سود سازمان است.
تفاوت کارکنان با انگیزه بالا با کارمندان بی انگیزه چیست؟
یکی از مهم ترین وظایف مدیران که البته سود آن مستقیماً متوجه کسب و کار خودشان می شود این است که میزان انگیزه پرسنل را بسنجند و از آن اطلاع حاصل کنند زیرا همان طور که پرسنل دارای انگیزه بالا می تواند با عملکرد خوب باعث بهره وری بیشتر و در نتیجه سودآوری کسب و کار شود، در صورتی که پرسنل یک شرکت یا سازمان، انگیزه کمی داشته باشند و در اصطلاح، آن طور که باید و شاید دل به کار ندهند؛ بهره وری کاهش خواهدیافت و به تبع آن نباید انتظار موفقیت در عرصه فروش و سودآوری را داشت. مسلماً برای دریافت میزان انگیزه کارکنان نیز علائمی وجود دارد که در ادامه به برخی از بارزترین آن ها اشاره خواهیم کرد:
برخی نشانه ها که خبر از بی انگیزگی کارکنان می دهد:
- بهره وری پایین می آید.
- کارکنان خیلی زود از کار خسته می شوند.
- اشتباهات کارکنان زیاد می شود.
- سهل انگاری در کار زیاد می شود.
- کیفیت محصولات و خدمات پایین می آید.
نشانه های انگیزه بالا در کارکنان
- تعهد به نتایج و مسئولیت کارها بیشتر می شود.
- شایعه پراکنی در سازمان خیلی کم می شود.
- میزان جا به جایی و ترک کار کارکنان بسیار پایین می آید.
- خلاقیت و قوه ابتکار در حل مسائل افزایش یافته و محیطی پویا به وجود می آید.
- همکاری بین افراد در سطح عالی ایجاد می شود.
- کارکنان بهترین خدمات را عرضه می کنند.
تا این جای کار یک مدیر می تواند با بررسی رفتارهای تیم کاری خود دریابد که آیا کارکنان به اندازه کافی دارای انگیزه هستند یا خیر ولی اکنون این سوال مطرح می شود که آیا این موضوع برای پیشبرد اهداف سازمانی و افزایش بهره وری کافی است یاخیر.
البته پاسخ به این سوال آسان است زیرا شناخت و یافتن کارکنان بدون انگیزه برای افزایش بهره وری لازم است ولی مسلماً کافی نیست و قدم بعدی باید استفاده از راه کارهایی برای افزایش ایجاد انگیزه در کارکنان باشد که یکی از آن ها ارائه هدایای سازمانی به آن هاست.

چرا هدایای تبلیغاتی در کارکنان ایجاد انگیزه می کند؟
برای پاسخ به این که چرا ارائه هدایای تبلیغاتی خلاقانه به کارکنان می تواند در آن ها باعث ایجاد انگیزه شود، باید از علم روانشناسی کمک گرفته شود.
بر طبق آن چه روانشناسان و نظریه پردازان مطرح در حوزه رفتارهای انسان بیان می دارند، انسان بی استعداد وجود ندارد بلکه اغلب افراد استعدادهای پنهانی دارند که تنها در شرایطی خاص به شکوفایی می رسد و این در حقیقت همان کاری است که مدیران و صاحبان کسب و کار باید انجام دهند.
یکی از معروف ترین نظریه پردازان در حوزه رفتارهای انسانی، آبراهام مازلو است. این دانشمند را غالباً به واسطه ارائه تئوری هرم مازلو می شناسند؛ مازلو با استفاده از یک هرم توضیح می دهد که نیازهای انسان ها دارای پنج سطح است و انگیزه در هر فرد برای ارتقا به سطح بالاتر شکل می گیرد.
اولین سطح هرم مازلو که در واقع قاعده این هرم نیز محسوب می شود، به نیازهای اولیه انسان ها همچون آب پاکیزه، غذا، مسکن و دیگر نیازهای اولیه اشاره دارد.
دومین سطح از هرم مازلو که روی سطح اول قرار می گیرد نیاز به امنیت و آرامش روانی است. پس از این که یک فرد در زندگی به ثبات و ایمنی رسید، به سطح بعدی که مربوط به نیازهای روحی و روانی است وارد می شود؛ به عنوان مثال نیاز به تشکیل خانواده و احساس تعلق خاطر به فرد یا افرادی خاص، از جمله نیازهای سطح سوم هرم مازلو محسوب می شود.
تنها در این صورت و پس از عبور از این سه سطح نیاز اولیه است که فرد انگیزه برای کسب موقعیت اجتماعی یا گذر به سطح چهارم را خواهد داشت.
در این سطح فرد در واقع به دنبال موفقیت و کسب جایگاه برتر است و اما بالاترین سطح از هرم مازلو که نوک هرم او نیز محسوب می شود، دربرگیرنده نیازهایی است که تنها انسان های موفق به آن ها دستمی یابند؛ نیاز به خود شکوفایی و رشد فردی از جمله نیازهای انسان ها در نوک هرم مازلوست یعنی همان جایی که باعث افزایش بهره وری در انسان ها می شود.